[χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό]
Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εκφράζει την ικανοποίησή της για τη δέσμευση της Ελλάδας να ευθυγραμμίσει το καθεστώς φορολογίας χωρητικότητας με τους κανόνες για τις κρατικές ενισχύσεις.
Οι κατευθυντήριες γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές δίνουν στα κράτη μέλη τη δυνατότητα να φορολογούν τις ναυτιλιακές εταιρείες με βάση τη χωρητικότητα (δηλαδή με βάση το μέγεθος του στόλου τους) και όχι με βάση τα πραγματικά κέρδη, μεταξύ άλλων.
Τον Δεκέμβριο του 2015 η Επιτροπή απέστειλε δέσμη προτάσεων στην Ελλάδα για να διασφαλίσει ότι η κρατική στήριξη στον τομέα της ναυτιλίας στη χώρα συμμορφώνεται με τους κανόνες της ΕΕ για τις κρατικές ενισχύσεις, ιδίως με τις κατευθυντήριες γραμμές για τις θαλάσσιες μεταφορές. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή εξέφρασε την ανησυχία ότι το ελληνικό καθεστώς φορολογίας χωρητικότητας και τα σχετικά μέτρα δεν ήταν κατάλληλα στοχευμένα όσον αφορά το πεδίο εφαρμογής και τους δικαιούχους. Δεδομένου ότι τα μέτρα εφαρμόζονται ήδη από το 1975, πριν από την ένταξη της Ελλάδας στην ΕΕ, αποτελούν «υφιστάμενη ενίσχυση» και υπόκεινται σε ειδική διαδικασία συνεργασίας.
Λαμβάνοντας υπόψη τον συνεχή της διάλογο με τις ελληνικές αρχές, η Επιτροπή αποφάσισε στις 6 Νοεμβρίου 2024 να τροποποιήσει εν μέρει την πρόταση του Δεκεμβρίου 2015 όσον αφορά ορισμένα φορολογικά πλεονεκτήματα που αφορούν μερίσματα και κεφαλαιακά κέρδη ναυτιλιακών εταιρειών, καθώς και την εκμετάλλευση διαφόρων ειδών πλοίων, εμμένοντας παράλληλα στην εκτίμησή της ότι τα μέτρα αυτά είναι ασυμβίβαστα με την εσωτερική αγορά. Επιπλέον, η Επιτροπή δεν έκρινε πλέον σκόπιμο να προτείνει κατάλληλα μέτρα σε σχέση με την απαλλαγή από τον φόρο κληρονομιάς.
Στις 14 Νοεμβρίου 2024, οι ελληνικές αρχές αποδέχτηκαν τα προτεινόμενα κατάλληλα μέτρα. Σήμερα, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπιστώνει επίσημα την αποδοχή των προτεινόμενων κατάλληλων μέτρων από την Ελλάδα και θέτει τέλος στη διαδικασία συνεργασίας.