[χρόνος ανάγνωσης 5 λεπτά και 40 δευτ.]
Τροχιά ανάπτυξης διανύει η λιμενική βιομηχανία της Ελλάδας, καθώς επενδύσεις εκατοντάδων εκατ. ευρώ δρομολογούνται για τον εκσυγχρονισμό των λιμενικών υποδομών και του ακτοπλοϊκού στόλου, καθώς και στη ναυπηγοεπισκευή.
Τα ανωτέρω τόνισαν ο Ευάγγελος Κυριαζόπουλος, Γενικός Γραμματέας Ναυτιλίας και Λιμένων, ο Παναγιώτης Τσώνης, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος ΟΛΠ, ο Αθανάσιος Λιάγκος, Εκτελεστικός Πρόεδρος ΟΛΘ ΑΕ και πρόεδρος της ΕΛΙΜΕ, ο Διονύσης Θεοδωράτος, Πρόεδρος Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας, Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος Attica Group και ο Πάνος Ξενοκώστας, Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies, Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων στο πάνελ «Ακτοπλοΐα – Ναυτιλία – Λιμένες: Στο επίκεντρο η ανανέωση του στόλου και o εκσυγχρονισμός των λιμενικών υποδομών» στο πλαίσιο του ITC 2024 – 7ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών.
Ο Γ.Γ. Ναυτιλίας και Λιμένων, Δρ. Ευάγγελος Κυριαζόπουλος επισήμανε την όλο και αυξανόμενη πρόοδο σε ετήσια βάση της Ελληνικής Ναυτιλίας τόσο στον τομέα της ακτοπλοΐας όσο και στις εμπορικές μεταφορές.
Ιδιαίτερη μνεία έδωσε στην αμφίδρομη σχέση που δημιουργείται ανάμεσα στην επένδυση σε έργα υποδομής και την ανάπτυξη της λιμενικής δραστηριότητας, τονίζοντας τα εξής: «Είμαστε η πρώτη χώρα στον τομέα της ναυτιλίας σε ολόκληρο τον κόσμο. Αυτό επιβεβαιώνεται από τη ψήφο εμπιστοσύνης που λαμβάνουν οι λιμένες μας και κατ’ επέκταση η χώρα μας από τους ανθρώπους της Ναυτιλίας μία εξέλιξη που απορρέει από την ίδια τη κυβερνητική πολιτική».
Επιπλέον, έκανε λόγο για ανάγκη επενδύσεων ύψους 3 δισ. για την περαιτέρω ανάπτυξη των ακτοπλοϊκών γραμμών στην Ελλάδα, ενώ, συμπλήρωσε πώς σε πολλές περιπτώσεις (πχ. Ισπανία και Ιταλία) ζητούνται πληροφορίες για το πώς θα μπορέσουν να μιμηθούν το ελληνικό παράδειγμα.
«Στόχος μας είναι να εφαρμόσουμε μία πολιτική που θα έχει μάκρος και βάθος, έτσι ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει σε επερχόμενες κρίσεις», δήλωσε ο κ. Κυριαζόπουλος.
«Πρέπει να κάνουμε σταθερά βήματα σε συνεργασία με όλους του συναρμόδιους, εστιάζοντας στις ανάλογες διεργασίες που γίνονται στην ΕΕ, καθώς βρισκόμαστε σε μία πολύ κρίσιμη καμπή. Θυμίζει την εποχή της μετάβασης από το ιστίο στον ατμό», ανέφερε χαρακτηριστικά.
Όσον αφορά στην ενεργειακή μετάβαση του κλάδου, επεσήμανε ότι δεν πρέπει να βιαστούμε, καθώς δε γνωρίζουμε το καύσιμο του μέλλοντος, ωστόσο πρέπει να επενδύσουμε σε τεχνολογίες που θα επικρατήσουν.
«Κάνουμε συζητήσεις με όλους τους εμπλεκόμενους προκειμένου να δούμε τί μπορούμε να προγραμματίσουμε στο μέλλον».
Όσον αφορά τις αυξήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ο κ. Κυριαζόπουλος, ανέφερε ότι η κυβέρνηση προσπαθεί να κρατήσει όσο το δυνατόν πιο χαμηλά τις τιμές, προκειμένου να γίνουν προσιτές οι τιμές για τους Έλληνες.
Για την κρουαζιέρα, ανέφερε ότι κρίνεται απαραίτητο να βρεθούν οι κατάλληλες αντοχές και οι κατάλληλοι προορισμοί προκειμένου να διατηρηθεί η βιωσιμότητα του κλάδου αλλά και των περιοχών που υποδέχονται τους τουρίστες.
Ο πρόεδρος του Συνδέσμου Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας και αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος της Attica Group, Διονύσης Θεοδωράτος, προειδοποίησε ότι τα επόμενα χρόνια θα έρθουν ανατιμήσεις στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια. Όπως εξήγησε, η επιβάρυνση της ακτοπλοΐας από τους νέους περιβαλλοντικούς κανόνες θα αγγίζει τα 320 εκατομμύρια ευρώ το 2031, με βάση τις τρέχουσες τιμές των δικαιωμάτων για τους ρύπους με βάση μελέτη του ΙΟΒΕ για το ΣΕΕΝ.
«Το κόστος αυτό θα μετακυληθεί στον επιβάτη και στα οχήματα», είπε. «Μιλάμε για μια σίγουρη επιβάρυνση του ακτοπλοϊκού εισιτηρίου, αλλιώς δε θα μπορεί να λειτουργήσει η ακτοπλοΐα».
Το κόστος αυτό θα μπορούσε να μειωθεί εάν οι ελληνικές εταιρείες ανανεώσουν το στόλο τους, η μέση ηλικία του οποίου στην Ελλάδα σήμερα φτάνει στα 30 έτη.
«Ο στόλος πρέπει να ανανεωθεί» σημείωσε ο κ. Θεοδωράτος «Η ανανέωση του συνόλου του στόλου θα κοστίσει περίπου 3 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα κόστη είναι τεράστια, για αυτό πρέπει να ανοίξουμε χρηματοδοτικά πρωτόκολλα για τις ακτοπλοϊκές εταιρείες».
Όπως εξήγησε σχετικές συζητήσεις με την ελληνική πολιτεία βρίσκονται σε εξέλιξη χωρίς να υπάρχει ακόμα συγκεκριμένο αποτέλεσμα και τόνισε παράλληλα την ανάγκη οι ακτοπλοϊκές επιχειρήσεις να μετέχουν πιο ενεργά στις συζητήσεις που γίνονται για τα θέματα που τις αφορούν.
Όπως ανέφερε, το αυξημένο κόστος που φέρνει η υποχρέωση για νέα καύσιμα από το Μάιο του 2025 θα έπρεπε να προβλέπεται στο διαγωνισμό του υπουργείου Ναυτιλίας για τα δρομολόγια των συμβάσεων δημόσιας υπηρεσίας με αναπροσαρμογή των αποζημιώσεων κατά ελάχιστο 8,3% και παράλληλα να γίνει και η αναπροσαρμογή του κρατικού ναυλολόγιου το οποίο είναι «παγωμένο» από το 2018 με βάση την διαφοροποίηση του δείκτη τιμών καταναλωτή , όπως ορίζει η νομοθεσία κατά 12,5%.
Ο κ. Δ. Θεοδωράτος αναφέρθηκε στην ανάγκη και στις δυνατότητες κατασκευής νέων πλοίων και στην Ελλάδα ενώ επεσήμανε ότι η ακτοπλοΐα παράγει τζίρο ύψους 1 δις. ευρώ ετησίως από τα ναύλα, μέσα σε αυτά τα χρήματα περιλαμβάνονται και τα τέλη για τα λιμενικά ταμεία τα οποία ανέρχονται σε περίπου 30.000.000€ και θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν για την αναβάθμιση των λιμένων ώστε να γίνου πιο πράσινα, προσβάσιμα και φιλικά για τα πλοία και τους επιβάτες.
Ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος της ΟΝΕΧ Shipyards & Technologies και Πρόεδρος του Δ.Σ. της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων, Πάνος Ξενοκώστας, αποκάλυψε ότι τα ναυπηγεία είναι έτοιμα για την κατασκευή πλοίων. Ο κ. Ξενοκώστας σημείωσε μάλιστα πως «για πρώτη φορά τα αστέρια συγχρονίστηκαν» εξηγώντας πως στο σκέλος που τους αφορά, τα ναυπηγεία είναι «πανέτοιμα» όπως χαρακτηριστικά επισήμανε και αυτό γιατί «έχουμε κάνει τις επενδύσεις που απαιτούνται, έχουμε καταθέσει προτάσεις, έχουμε ετοιμάσει τα σχέδια και θα μπορούσαμε να προχωρήσουμε στην κατασκευή ακόμα και αύριο».
Παράλληλα, όπως έκανε γνωστό, στα 612 ανέρχονται τα ελληνόκτητα και ξένα πλοία που βρίσκονται και στις δύο γιάρδες από το 2019. Από αυτά, τα 117 βρίσκονται στα ναυπηγεία της Ελευσίνας.
Αναφορικά με το επενδυτικό πλάνο, όπως είπε προχωράει με γοργούς ρυθμούς. Χαρακτηριστικό παράδειγμα ότι και στα δύο ναυπηγεία οι επενδύσεις έχουν ξεπεράσει τα 120 εκατ., ενώ όπως διευκρίνισε είτε αυτές αφορούν capex είτε χρήματα προς το προσωπικό που ήταν 5 – 6 χρόνια απλήρωτο».
Σε σχέση με το επισκευαστικό κομμάτι, ο Πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Ναυπηγείων επανέλαβε πως και τα δύο ναυπηγεία είναι πλήρως λειτουργικά και σε σχέση με αυτό που ίσχυε τα προηγούμενα χρόνια, «σήμερα είμαστε γύρω στο 250%. Αν φανταστεί κάποιος ότι τόσο η Ελευσίνα, όσο και η Σύρος στις καλύτερες χρονιές τους δεν έκαναν κύκλο εργασιών πάνω από 20 – 21 εκατ. και αυτή την στιγμή το επισκευαστικό κομμάτι φέτος των δύο ναυπηγείων θα ξεπεράσει τα 120 εκατ. ευρώ», εξήγησε.