του Θεόδωρος Κόντες*
Είναι
αξιοπερίεργο που δεν έχουμε επίσημα στατιστικά στοιχεία για την περίοδο 2020 αν
και όλοι γνωρίζουμε τα αρνητικά αποτελέσματα της κρουαζιέρας παρόλες τις
προσπάθειες που έγιναν διάφορες στιγμές για το restart στην πατρίδα μας.
Προσπαθήσαμε και συγκεντρώσαμε τα εν λόγω στοιχεία για το 2020 αλλά και τις
προβλέψεις του 2021 κατά προσέγγιση. Νομίζουμε ότι είμαστε υποχρεωμένοι να
αναφέρουμε τα εν λόγω στοιχεία όσο και να είναι απογοητευτικά.
Στον εν λόγω πίνακα συμπεριλαμβάνουμε στοιχεία από το 2017 έως το 2020 και τις
προβλέψεις για το τρέχον έτος.
Αναλύοντας έτσι τον εν λόγω πίνακα σημειώνουμε ότι το 2017 – 2018 τα
αποτελέσματα είναι αρκετά συμβατά στο σύνολό τους, αλλά με διαφοροποιήσεις
στους διάφορους προορισμούς οι οποίες κυρίως προέρχονται από τουριστικό
ανταγωνισμό στις εν λόγω θαλάσσιες περιοχές, π.χ. νησιά Ιονίου, Δωδεκάνησα,
Κυκλάδες κλπ.
Το 2019 ήταν μια χρονιά με σημαντικές βελτιώσεις σχεδόν σε όλους τους
προορισμούς και φυσικά καταλήξαμε σε μια σημαντική ολική αύξηση της τάξεως
περίπου 15 % αρκετά σεβαστή βελτίωση, μια που για πολλά έτη η ετήσια αύξηση
κυμαινόταν στο περίπου 7 %.
Η αξιόλογη αύξηση του 2019 θα συνεχιζόταν και το 2020 κατά ποσοστό περίπου του
10% σύμφωνα με τις προβλέψεις του industry πριν να εμφανισθεί φυσικά η επιδημία
και η συνεχιζόμενη καταστροφή που έφερε στον κλάδο.
Το 2020 παρόλο που είχε ξεκινήσει η κρουαζιέρα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα
οι εταιρείες αναγκάστηκαν να ανακαλέσουν τη συνέχιση των δρομολογίων τους
εξαιτίας της εν λόγω πανδημίας και της έξαρσης των κρουσμάτων που εμφανίστηκαν.
Έτσι λοιπόν είχαμε μια σχεδόν νεκρή θερινή περίοδο στην κρουαζιέρα με τα
αναμενόμενα καταστροφικά αποτελέσματα στις τοπικές κοινωνίες, στην οικονομία,
αλλά και στο industry γενικότερα.
Προς το τέλος της season επιχείρησαν γνωστές εταιρείες την επανεκκίνηση
(re-start) αλλά δυστυχώς τα πλοία ξανασταμάτησαν σύντομα με αφορμή την 2η επιδημική
έξαρση που ακολούθησε.
Έτσι φτάσαμε στα αναφερόμενα αποτελέσματα του 2020 που όπως αποδεικνύεται
υπήρχε μία μείωση σε σύγκριση με το 2019 της τάξεως του 94 % και φυσικά με το
σύνολο των πλοίων να είναι παροπλισμένα ή να ταξιδεύουν drifting σε διάφορα
ασφαλή μέρη με μειωμένη ταχύτητα αναμένοντας οδηγίες.
Με την έναρξη λοιπόν των εμβολιασμών, αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που
εφαρμόζονται υπάρχουν πλέον οι ελπίδες για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας
πάντα φυσικά ακολουθώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα πλοίων, λιμένων και γενικά
μεταφορικών μέσων κλπ.
Έτσι λοιπόν ελπίζοντας ότι το θέμα της πανδημίας θα τεθεί υπό έλεγχο οι
εταιρείες ξανά προγραμματίζουν την επανεκκίνηση, αλλά σημειώνουμε ότι οι
ανακοινώσεις εταιρειών με συγκεκριμένες αναχωρήσεις μετατίθενται σε μελλοντικές
ημερομηνίες με την παρούσα στιγμή η επανεκκίνηση ορισμένων εταιρειών να είναι
τον μήνα Μάιο / Ιούνιο, αλλά και άλλες προγραμματίζουν για Αύγουστο ή αργότερα.
Έτσι λοιπόν έχουμε κάνει προβλέψεις για το 2021 φυσικά με λιγότερο αριθμό
πλοίων και επιβατών. Η ολική λοιπόν πρόβλεψη του 2021 είναι να επαναφέρουμε ένα
ικανοποιητικό ποσοστό περίπου 20 % επιπλέον από τα αποτελέσματα του 2020
μειώνοντας έτσι τις απώλειες συγκριτικά με το 2019 από το 94 % στο 74 %.
Τέλος συνοψίζοντας τα δεδομένα και τις μελλοντικές προβλέψεις του industry
μέχρι να αποκτηθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών και όχι μόνο, αναφέρουμε για μια
φορά ακόμη ότι για να φτάσουμε ξανά τα αποτελέσματα του 2019 όχι μόνο στην
πατρίδα μας αλλά παγκοσμίως ίσως χρειαστούν τουλάχιστον 4 έτη ακόμη,
αναμένοντας μια πλήρη επαναλειτουργία το 2025 περίπου.
Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι περίπου 27 πλοία αποσύρθηκαν για επανακύκλωση
(scrap) και επιπλέον 18 πλοία επωλήθησαν προς άλλους investors και μένει να
δούμε τη συνέχιση της λειτουργίας των σε άλλους προορισμούς, ή χρήση ως πλωτά
ξενοδοχεία κλπ.
Επίσης υπάρχει μία αρκετά ικανοποιητική τάση για νέες κατασκευές πολυτελέστατων
μικρού μεγέθους πλοίων τα expeditions vessels. Οι νέες κατασκευές όλων των
πλοίων ανέρχονται περίπου 38 luxury cruisers χωρητικότητας από 200 έως 500
επιβάτες με προγραμματισμό σε ειδικούς προορισμούς συμπεριλαμβανομένων και των
Ελληνικών νησιών μας.
Είναι επίσης αξιοσημείωτη η μείωση ή και μηδενική κατασκευή νέων παραγγελιών
πλοίων στα γνωστά ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα mega ships.
Το εμβολιαστικό πρόγραμμα παγκοσμίως θα πρέπει να επισπευσθεί με ιδιαίτερα
προσεκτικούς ρυθμούς και να συνεχίσει την παρακολούθηση της πανδημίας, ούτως
ώστε να φτάσουμε το συντομότερο σε ικανοποιητικό στάδιο ανοσίας και να εξασφαλίσουμε
ασφαλή προγράμματα μεταφορών που συμπεριλαμβάνονται στα τουριστικά προγράμματα
και φυσικά και στον θαλάσσιο τουρισμό.
Οι τεχνικές βελτιώσεων που εφαρμόζονται στα κρουαζιερόπλοια (π.χ. Air
conditioning) αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που ακολουθούνται είναι προς τη
σωστή κατεύθυνση για να υπάρξει ασφαλές περιβάλλον επί των πλοίων και να
βοηθήσουν θετικά για το σωστό restart της κρουαζιέρας.
* Ο Θεόδωρος Κόντες είναι Πρόεδρος της Ενώσεως Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων & Φορέων Ναυτιλίας