[χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό και 43 δευτ.]
Η αγορά μελιού της Γερμανίας, η μεγαλύτερη στην Ευρώπη και μια από τις κορυφαίες παγκοσμίως, παρουσιάζει εντυπωσιακή δυναμική, παρά τις πρόσφατες πιέσεις στις τιμές εισαγωγών. Σύμφωνα με την αναλυτική έρευνα (επισυνάπτεται) του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων του Γενικού Προξενείου της Ελλάδος στο Ντίσελντορφ, το μέλι κατέχει κεντρική θέση στην καταναλωτική συνείδηση των Γερμανών, καταγράφοντας σημαντικές αυξήσεις σε αξία πωλήσεων.
Η έρευνα αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για Έλληνες παραγωγούς και εξαγωγείς, καθώς σκιαγραφεί ένα περιβάλλον υψηλής ζήτησης, αλλά και έντονου ανταγωνισμού.
Τα στοιχεία για το 2024 αποτυπώνουν μια αγορά σε πλήρη άνθιση σε όρους αξίας. Οι συνολικές πωλήσεις μελιού ανήλθαν σε €756,4 εκατ. και 83.500 τόνους. Σε σχέση με το 2023, καταγράφηκε αύξηση της τάξης του 4,2% σε όρους αξίας και 1% σε όρους ποσότητας. Ιδιαίτερης σημασίας είναι η σωρευτική αύξηση της αξίας των πωλήσεων μελιού, η οποία έφτασε το 47% από το 2019, με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης 8% κατά το διάστημα 2019-2024. Αντίθετα, σε όρους ποσότητας, η συνολική αύξηση ανήλθε σε 11,2% από το 2019, με τον μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης να διαμορφώνεται στο 2,1% κατά την ίδια περίοδο. Αυτό υποδηλώνει ότι οι καταναλωτές είναι πρόθυμοι να πληρώσουν υψηλότερες τιμές, ενισχύοντας την τάση για πιο υγιεινές διατροφικές επιλογές.
Το μέλι αποτελεί το δεύτερο πιο δημοφιλές γλυκό άλειμμα στη Γερμανία. Συγκεκριμένα, κατέλαβε μερίδιο 32% επί της συνολικής αξίας πωλήσεων γλυκών αλειμμάτων στη Γερμανία το 2024. Την πρώτη θέση κατέλαβαν οι μαρμελάδες και γλυκά του κουταλιού με μερίδιο 34,9%, ενώ στην τρίτη θέση βρέθηκαν τα αλείμματα σοκολάτας με 31,7%. Τα αλείμματα με βάση ξηρούς καρπούς και σπόρους βρέθηκαν στην τελευταία θέση, με μερίδιο μόλις 1,3%.
Η Γερμανία αποτελεί τη μεγαλύτερη αγορά μελιού στην Ευρώπη, με κατά κεφαλήν κατανάλωση που το 2024 ξεπέρασε το 1 κιλό ανά άτομο. Η γενική τάση κατανάλωσης είναι σταθερή, με πρόβλεψη να παραμείνει γύρω στους 85.000 τόνους τα επόμενα χρόνια, καθώς οι εγχώριοι καταναλωτές στρέφονται προς υγιεινές λύσεις και εναλλακτικές αντί της ζάχαρης.
Πιέσεις από το Ουκρανικό Μέλι
Παρά τη γενική άνοδο της ζήτησης, οι τιμές για το εισαγόμενο μέλι καταγράφουν σημαντική πτώση τα τελευταία έτη, ασκώντας πιέσεις στους Γερμανούς μελισσοκόμους. Αυτό οφείλεται κυρίως στη θεαματική αύξηση στις εισαγωγές ουκρανικού μελιού. Η αναστολή από πλευράς Ε.Ε. της επιβολής δασμού ύψους 17,3% στις εισαγωγές γεωργικών προϊόντων από την Ουκρανία, ως ένδειξη υποστήριξης προς τη χώρα, οδήγησε σε ιδιαίτερα υψηλές εισαγωγές, ασκώντας έτσι πιέσεις στις τιμές.
Η σχετικά χαμηλή αυτάρκεια της γερμανικής αγοράς καθιστά τις εισαγωγές μελιού αναγκαίες για την κάλυψη της συνεχώς αυξανόμενης ζήτησης. Σε αυτό το πλαίσιο, οι διεθνείς προμηθευτές παραμένουν ζωτικής σημασίας. Για τους Έλληνες εξαγωγείς, η γερμανική αγορά προσφέρει ευκαιρίες, ιδίως για προϊόντα με αναγνωρισμένη ποιότητα και ταυτότητα.
H στρατηγική επιτυχίας για το ελληνικό μέλι στη Γερμανία είναι η διαφυγή από τον ανταγωνισμό τιμών μέσω της συστηματικής ανάδειξης της ποιότητας, της μοναδικότητας και της αξίας υγείας του προϊόντος.
Αναλυτικά η έρευνα με διαγράμματα και πίνακες:




