[χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό και 31 δευτ.]
Σε μια περίοδο όπου η ανώτατη εκπαίδευση στην Ελλάδα αντιμετωπίζει σημαντικές προκλήσεις, η Σύγκλητος και το Συμβούλιο Διοίκησης του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) έλαβαν ομόφωνα θέση απέναντι στις συνέπειες της εφαρμογής του νόμου 4957/2022. Σύμφωνα με τα πρόσφατα πρακτικά των συνεδριάσεών τους (135/10.04.2025 και 85/10.04.2025), προειδοποιούν ότι η υλοποίηση των προβλέψεων του νόμου θα μπορούσε να οδηγήσει έως και το 50% των εγγεγραμμένων φοιτητών και φοιτητριών των ελληνικών πανεπιστημίων σε διαγραφή τον Σεπτέμβριο του 2025.
Η πρόταση του Πανεπιστημίου ενσωματώνει ρεαλιστικά και τεκμηριωμένα κριτήρια, όπως η πορεία σπουδών και η συμμετοχή στις εκπαιδευτικές διαδικασίες, υπογραμμίζοντας την ανάγκη διαφοροποίησης ανάμεσα στους ανενεργούς και στους ενεργά αγωνιζόμενους φοιτητές. Σε μια εποχή που η επένδυση στο ανθρώπινο κεφάλαιο είναι ζωτικής σημασίας για την οικονομία και την κοινωνία, οι αποφάσεις αυτές αναδεικνύουν τη σημασία της θεσμικής ευθύνης και του στρατηγικού οράματος στον χώρο της ανώτατης εκπαίδευσης.
Αναλυτικά το Ψήφισμα:
Έχει διαπιστωθεί ότι η εφαρμογή του νόμου 4957/2022 θα οδηγήσει τον Σεπτέμβριο του 2025 στη διαγραφή περίπου του 50% των εγγεγραμμένων φοιτητριών και φοιτητών στα ελληνικά δημόσια Πανεπιστήμια.
Η Σύγκλητος και το Συμβούλιο Διοίκησης του Ελληνικού Μεσογειακού Πανεπιστημίου (ΕΛΜΕΠΑ) δηλώνουν την αντίθεσή τους στην οριζόντια εφαρμογή των μέτρων αυτών δίχως να ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι χιλιάδες φοιτητές και φοιτήτριες βρίσκονται πολύ κοντά στην κτήση του πτυχίου τους. Στο ΕΛΜΕΠΑ, ειδικότερα, περίπου 2.400 φοιτητές και φοιτήτριες έχουν κατοχυρώσει περισσότερες από 180 πιστωτικές μονάδες (ECTS) και απέχουν, τυπικά, λιγότερο από έναν χρόνο για την ολοκλήρωση των σπουδών τους. Επίσης, συμμετέχουν ενεργά στις εξετάσεις των τελευταίων ετών, καταβάλλοντας κάθε δυνατή προσπάθεια για να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να λάβουν το πτυχίο τους.
Ως εκ τούτου, η Σύγκλητος και το Συμβούλιο Διοίκησης του Πανεπιστημίου ζητούν την επανεξέταση του υφιστάμενου νομοθετικού πλαισίου με την αναγκαία κοινωνική ευαισθησία, ώστε να γίνεται διαχωρισμός ανάμεσα στους πραγματικά ανενεργούς φοιτητές/τριες που έχουν αποδεδειγμένα εγκαταλείψει τις σπουδές τους και σε εκείνους/ες που αγωνίζονται να τις ολοκληρώσουν. Προτείνουμε, ενδεικτικά, να συνυπολογιστούν κριτήρια όπως ο αριθμός των πιστωτικών μονάδων (ECTS) που απομένουν για τη λήψη του πτυχίου, οι δηλώσεις μαθημάτων τα τελευταία έτη και η συμμετοχή στις εξετάσεις.




