Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο ενέκρινε συμπεράσματα σχετικά με την εφαρμογή της δέσμης μέτρων ΦΠΑ στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Ειδικότερα προτείνει περαιτέρω απλούστευση του διασυνοριακού εμπορίου στην ΕΕ, μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις καθώς και για τις φορολογικές αρχές και αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ, ιδίως με τη μείωση της υποχρέωσης πολλαπλών εγγραφών σε διαφορετικά κράτη μέλη.
Συγκεκριμένα το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο στα συμπεράσματά του αναφέρει:
ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΟΝΤΑΣ τα συμπεράσματα του Συμβουλίου της 27ης Νοεμβρίου 2020 σχετικά με τη δίκαιη και αποτελεσματική φορολογία στην εποχή της ανάκαμψης, τις φορολογικές δυσκολίες που συνδέονται με την ψηφιοποίηση και τη χρηστή φορολογική διακυβέρνηση εντός και εκτός της ΕΕ, τα οποία στηρίζουν την εισήγηση της Επιτροπής να διασαφηνιστούν, να απλοποιηθούν και να εκσυγχρονιστούν οι κανόνες της ΕΕ για τον φόρο προστιθέμενης αξίας (ΦΠΑ).
ΥΠΕΝΘΥΜΙΖΟΝΤΑΣ ότι η έναρξη εφαρμογής της δέσμης μέτρων ΦΠΑ για το ηλεκτρονικό εμπόριο την 1η Ιουλίου 2021, επέφερε ορισμένες αλλαγές στη νομοθεσία για τον ΦΠΑ με σκοπό να ξεπεραστούν τα εμπόδια στις διασυνοριακές διαδικτυακές πωλήσεις και να αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που προκύπτουν από τα καθεστώτα ΦΠΑ για τις πωλήσεις αγαθών εξ αποστάσεως και τις παροχές υπηρεσιών από τις επιχειρήσεις στους καταναλωτές, καθώς και για την εισαγωγή φορτίων μικρής αξίας.
ΕΞΑΙΡΕΙ τα προκαταρκτικά αποτελέσματα – που παρουσίασε η Επιτροπή σε τεχνικό επίπεδο – της επιτυχούς εφαρμογής των νέων κανόνων της ΕΕ για τον ΦΠΑ στο ηλεκτρονικό εμπόριο, σύμφωνα με τα οποία η δέσμη μέτρων συμβάλλει στην ψηφιακή μετάβαση, την οικονομική ανάκαμψη και τη βιωσιμότητα των δημόσιων οικονομικών σε ολόκληρη την ΕΕ.
ΕΚΤΙΜΑ ότι η περαιτέρω αποσαφήνιση και απλούστευση των κανόνων ΦΠΑ για τις επιχειρήσεις θα στηρίξει την ευρωπαϊκή ενιαία αγορά και θα συμβάλει στη δημιουργία ισότιμων όρων ανταγωνισμού, βοηθώντας έτσι τις ευρωπαϊκές επιχειρήσεις να ανταγωνιστούν στις εγχώριες και παγκόσμιες αγορές, ενισχύοντας παράλληλα τη συμμόρφωση και καταπολεμώντας τη φορολογική απάτη.
ΤΟΝΙΖΕΙ, στο πλαίσιο αυτό, τον ουσιώδη ρόλο της θυρίδας ενιαίας εξυπηρέτησης ΦΠΑ στη συμμόρφωση των επιχειρήσεων με τις υποχρεώσεις τους σχετικά με τον ΦΠΑ στο ηλεκτρονικό εμπόριο και της θυρίδας ενιαίας εξυπηρέτησης ΦΠΑ για τις εισαγωγές η οποία συμβάλλει στην απλούστευση της δήλωσης και της καταβολής του ΦΠΑ στις πωλήσεις εισαγόμενων αγαθών εξ αποστάσεως.
ΣΗΜΕΙΩΝΕΙ ότι τα αναγκαία συστήματα ΤΠ για την εφαρμογή των κανόνων της ΕΕ για τον ΦΠΑ τόσο σε ενωσιακό όσο και σε εθνικό επίπεδο λειτουργούν ήδη σε γενικές γραμμές, με τα κράτη μέλη να οριστικοποιούν την εφαρμογή τους και να επιλύουν τα εκκρεμή ζητήματα· ΕΠΙΚΡΟΤΕΙ την πρακτική λύση που έχει ήδη συμφωνηθεί μεταξύ της Επιτροπής και των ενδιαφερομένων κρατών μελών για την αντιμετώπιση του προσωρινού τεχνικού προβλήματος, το οποίο ενδέχεται να οδηγήσει σε διπλή φορολόγηση υπό ορισμένες συνθήκες στο πλαίσιο της ενιαίας θυρίδας και ΤΟΝΙΖΕΙ ότι η ολοκλήρωση της εφαρμογής των κανόνων για το ηλεκτρονικό εμπόριο αποτελεί μείζονα προτεραιότητα.
ΕΠΙΚΡΟΤΕΙ την πρόθεση της Επιτροπής να προτείνει περαιτέρω απλούστευση του διασυνοριακού εμπορίου στην ΕΕ, μείωση του διοικητικού φόρτου για τις επιχειρήσεις καθώς και για τις φορολογικές αρχές και αποτελεσματικότερη καταπολέμηση της απάτης στον τομέα του ΦΠΑ, ιδίως με τη μείωση της υποχρέωσης πολλαπλών εγγραφών σε διαφορετικά κράτη μέλη.
ΕΚΤΙΜΑ ότι η επέκταση του πεδίου εφαρμογής της θυρίδας ενιαίας εξυπηρέτησης της Ένωσης σε όλες τις παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών από επιχειρήσεις προς καταναλωτές και η μεγαλύτερη εναρμόνιση της χρήσης του μηχανισμού αντιστροφής της επιβάρυνσης στις παραδόσεις αγαθών και παροχές υπηρεσιών από επιχειρήσεις σε επιχειρήσεις από μη εγκατεστημένο πρόσωπο υποκείμενο στον φόρο, θα μπορούσαν να συμβάλουν στην επίτευξη αυτού του στόχου και στην απλούστευση της λειτουργίας του συστήματος ΦΠΑ της ΕΕ.
ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή, με σκοπό την απλούστευση και τη εξασφάλιση της είσπραξης του ΦΠΑ, να μελετήσει περαιτέρω τις επιπτώσεις της ενδεχόμενης υποχρεωτικής χρήσης της ενιαίας θυρίδας και να διερευνήσει διεξοδικότερα, σε στενή συνεργασία με τις τελωνειακές αρχές και μετά από αξιολόγηση του ισχύοντος συστήματος, την ενδεχόμενη κατάργηση του ορίου των 150 EUR για τη χρήση της ενιαίας θυρίδας, διατηρώντας παράλληλα ένα αποτελεσματικό και διαχειρίσιμο σύστημα και εξετάζοντας προσεκτικά τις επιπτώσεις για τις τελωνειακές αρχές, καθώς και τις σχετικές διοικητικές δαπάνες και επιβαρύνσεις.
ΚΑΛΕΙ την Επιτροπή να παρουσιάσει τα πορίσματα της εκ των υστέρων αξιολόγησης της εφαρμογής της δέσμης μέτρων ΦΠΑ για το ηλεκτρονικό εμπόριο από την 1η Ιουλίου 2021 ώστε να μπορέσουν τα κράτη μέλη να διεξαγάγουν μια πιο τεκμηριωμένη ανταλλαγή απόψεων με τις υπηρεσίες της Επιτροπής και, εφόσον παραστεί ανάγκη, πλαίσιο του Συμβουλίου για ενδεχόμενες αλλαγές· ΘΕΩΡΕΙ, ειδικότερα, ότι θα ήταν σκόπιμο να εναρμονιστούν σε κάποιο βαθμό οι υποχρεώσεις που απορρέουν από τα διάφορα συστήματα θυρίδας ενιαίας εξυπηρέτησης για τον διορισμό μεσάζοντα ή φορολογικού αντιπροσώπου.
ΠΡΟΣΒΛΕΠΕΙ, στο πλαίσιο αυτό, στην πρωτοβουλία της Επιτροπής «Ο ΦΠΑ στην ψηφιακή εποχή» που ανακοινώθηκε με το σχέδιο δράσης 2020 της Επιτροπής «Δίκαιη και απλή φορολόγηση που στηρίζει τη στρατηγική ανάκαμψης», η οποία θα καλύπτει τις υποχρεώσεις υποβολής δηλώσεων ΦΠΑ και την ηλεκτρονική τιμολόγηση, το καθεστώς ΦΠΑ που ισχύει για την οικονομία των πλατφορμών και την ενιαία εγγραφή ΦΠΑ στην ΕΕ.
ΚΑΛΕΙ, προς τούτο, την Επιτροπή να φροντίσει ώστε όλες οι προτάσεις που προτίθεται να υποβάλει στο Συμβούλιο να έχουν αξιολογηθεί πλήρως όσον αφορά το κόστος και τα οφέλη τους για τους φορολογούμενους και τις φορολογικές αρχές από οικονομική, διοικητική και κοινωνική σκοπιά, καθώς και ως προς τις επιπτώσεις τους στις ικανότητες ΤΠ της ΕΕ και των κρατών μελών και στις αντίστοιχες απαιτούμενες περιόδους εφαρμογής τους, τέλος δε τις επιπτώσεις τους στα θεμελιώδη δικαιώματα, όπως η προστασία των δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα.