Η πανδημία επιταχύνει την ψηφιοποίηση του λιανικού εμπορίου
του Γιώργου Σ. Ατσαλάκη*
Σήμερα το 27% των επιχειρήσεων βιώνουν κάποια μορφή ψηφιοποίησης. Υπολογίζεται ότι το 70% των επιχειρήσεων θα περάσει στην ψηφιοποίηση την επόμενη δεκαετία. Ήδη το 15% του ΑΕΠ παράγεται από την ψηφιακή οικονομία. Αιχμή της ψηφιακής οικονομίας είναι η Ανάλυση Δεδομένων και οι ψηφιακές πλατφόρμες.
Αναλυτές Δεδομένων που θα ξέρουν αν ερμηνεύουν δεδομένα, όπως ένα γιατρός ερμηνεύει μια ακτινογραφία, θα γίνουν περιζήτητοι. Πλατφόρμες θα είναι η λέξη που θα ακούμε συνεχώς και θα χρησιμοποιούμε συνεχώς. Οι απαιτήσεις για εγγραφή σε τόσες πολλές πλατφόρμες θα δημιουργήσει το ψηφιακό «δίδυμο» μας. Εκτός από τον φυσικό μας εαυτό θα υπάρχει και ο ψηφιακός μας «δίδυμος» με όλα μας τα δεδομένα όπου αυτός θα συνδέεται με τις τόσες πολλές πλατφόρμες.
Νέες ψηφιακές αγορές θα δημιουργηθούν όπου θα χρειάζονται ψηφιακές υποδομές για να εξυπηρετηθούν. Αυτό θα επηρεάσει τις επιχειρήσεις σε όλα τα επίπεδα. Ο ανταγωνισμός θα πολλαπλασιαστεί και η επιβίωση των επιχειρήσεων απαιτεί απομάκρυνση από το παραδοσιακό μοντέλο λειτουργείας.
Τα παραπάνω σε συνδυασμό με την ανάδυση της Κίνας ως ανταγωνίστριας της Δύσης, με το τεράστιο παγκόσμιο χρέος που έχει ξεπεράσει κατά πολύ το 300 δις, με τα δίκτυα επικοινωνιών 5ης γενιάς και της 6ης γενιάς που ήδη σχεδιάζονται, με την 4η βιομηχανική επανάσταση, την τεχνητή νοημοσύνη, το ίντερνετ των πραγμάτων, την τρισδιάστατη εκτύπωση, τα ψηφιακά νομίσματα με την τεχνολογία blockchain, την ανάλυση του DNA, τα ψηφιακά πιστοποιητικά υγείας, κλπ., θα δημιουργήσουν ένα δυναμικό περιβάλλον συνεχών αλλαγών και προσαρμογών στα νοικοκυριά, στις επιχειρήσεις και στα κράτη. Ήδη η Κίνα με τον νέο ψηφιακό «Δρόμο του Μεταξιού» διασυνδέετε με την Ευρώπη με καλώδια οπτικών ινών μέσω Πακιστάν, Αραβικής θάλασσας, Μεσόγειου, Αίγυπτου και Γαλλίας.
Επιχειρήσεις που δεν θα καταφέρουν να ψηφιοποιηθούν θα μείνουν πίσω, και πιθανό να απειληθούν με αφανισμό σε μερικά χρόνια. Ο ρόλος των διευθυντών είναι πολύ σημαντικός στο να εμπνεύσουν την ψηφιακή αλλαγή στην επιχείρηση τους. Οι ριζικές αλλαγές που θα επέλθουν με την ψηφιακή λειτουργεία των επιχειρήσεων απαιτεί ειδικούς για να την εφαρμόσουν.
Μια πρώτη γεύση των ψηφιακών αλλαγών γίνεται ήδη εμφανής στο ηλεκτρονικό εμπόριο. Τα τελευταία 20 έτη το ηλεκτρονικό εμπόριο ανεβαίνει σταθερά στις ΗΠΑ όπως δείχνει το διάγραμμα της Statista, όπου από το 0.9% του μερίδιο των ηλεκτρονικών λιανικών πωλήσεων του 2000, έχει φθάσει σήμερα στο 14% των συνολικών λιανικών πωλήσεων. Το ποσοστό θεωρείτε αρκετά μικρό σε σχέση με άλλες χώρες. Η πανδημία επιταχύνει την αύξηση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Παρόλα αυτά μερικοί τομείς του λιανικού εμπορίου βρίσκονται πολύ πίσω στη ψηφιοποίηση, όπως πωλήσεις μηχανών, πωλήσεις ειδών παντοπωλείου κλπ. Οτιδήποτε δημιουργεί η τεχνολογία που λύνει προβλήματα, με λύσεις πού είναι πιο εύκολες, πιο γρήγορες, και πιο προσβάσιμες, κερδίζει έδαφος. Αργά ή γρήγορα τέτοιες λύσεις θα υιοθετηθούν. Όσα τεχνητά εμπόδια και αν υψωθούν οι λύσεις με αυτά τα χαρακτηριστικά θα υιοθετηθούν. Αυτοί που θα προσαρμοστούν πρώτοι θα είναι οι κερδισμένοι.
*Ο Γιώργος Σ. Ατσαλάκης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής Πολυτεχνείου Κρήτης