[χρόνος ανάγνωσης 3 λεπτά]
Ως κρατικό παρεμβατισμό στην ελεύθερη αγορά που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω, επισημαίνουν σε Κοινή Δήλωσή τους οι Ενώσεις, Μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), την προωθούμενη ρύθμιση περί εφαρμογής ποσόστωσης στο δημόσια εκτελούμενο μουσικό ρεπερτόριο στα ξενοδοχεία, που περιλαμβάνεται σε σχέδιο νόμου του υπουργείου Πολιτισμού.
Υπενθυμίζεται ότι το Ξενοδοχειακό Επιμελητήριο Ελλάδας (ΞΕΕ), έχει ζητήσει την παρέμβαση της Υπουργού Τουρισμού Όλγας Κεφαλογιάννη, για την αλλαγή της ρύθμισης.
Αναλυτικά η Κοινή Δήλωση των Ενώσεων – Μελών της ΠΟΞ:
Οι προτεινόμενες ρυθμίσεις του σχεδίου νόμου του Υπουργείου Πολιτισμού, το οποίο τέθηκε πριν λίγες ημέρες σε διαβούλευση, περί εφαρμογής ποσόστωσης στο δημόσια εκτελούμενο μουσικό ρεπερτόριο στα ξενοδοχεία, αποτελούν παγκόσμια πρωτοτυπία! Καμία χώρα – τουλάχιστον κανένα προηγμένο ευρωπαϊκό κράτος – δεν είχε ανάλογη «έμπνευση» να επιβάλει αντίστοιχη ποσόστωση στα τουριστικά καταλύματα. Συναφείς νομοθετικές ρυθμίσεις άλλων ευρωπαϊκών κρατών (Γαλλία, Ισπανία, Ουγγαρία, Πορτογαλία, Σλοβακία), αφορούν αποκλειστικά και μόνο υποχρεώσεις από το κράτος αδειοδοτημένων ραδιοφωνικών ή/και τηλεοπτικών σταθμών (αυτό άλλωστε αναφέρεται και στην «Ανάλυση των συνεπειών της ρύθμισης», η οποία συνοδεύει το σχέδιο νόμου).
Πρόκειται ατυχώς για κρατικό παρεμβατισμό στην ελεύθερη αγορά που μας γυρίζει πολλά χρόνια πίσω.
Ο ξενοδοχειακός κλάδος έχει αποδείξει ότι στηρίζει διαχρονικά όσο κανείς άλλος την ελληνική πολιτιστική κληρονομιά. Την προβάλλει και την προωθεί ως αναπόσπαστο τμήμα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Ο τρόπος όμως που επιλέγει να το πράξει ο κάθε ξενοδόχος πρέπει να εναπόκειται σε δική του επιλογή και όχι να επιβάλλεται από το κράτος με τρόπο που δεν συνάδει με το πλαίσιο αρχών και αξιών μιας σύγχρονης φιλελεύθερης ευρωπαϊκής δημοκρατίας.
Από το 1993 που τέθηκε σε ισχύ ο νόμος 2121/1993 μέχρι σήμερα η ελληνική πολιτεία επιμελώς αποφεύγει να εντάξει σε ένα ξεκάθαρο πλαίσιο τις σχέσεις δικαιούχων πνευματικών-συγγενικών δικαιωμάτων και χρηστών.
Ωστόσο, παρά την απουσία συγκεκριμένου νομοθετικού πλαισίου, ο ξενοδοχειακός κλάδος, μέσω του ΞΕΕ, κατόρθωσε να καταλήξει σε συμφωνία με το σύνολο σχεδόν των ΟΣΔ – αν και θα έπρεπε να υπάρχει αποκλειστικά ένας φορέας που να εκπροσωπεί το σύνολο των δημιουργών και όχι να εμφανίζονται κάθε τόσο και νέοι διεκδικητές είσπραξης πνευματικών – συγγενικών δικαιωμάτων. Μάλιστα με σκοπό την διευκόλυνση της διαδικασίας καταβολής – είσπραξης των αμοιβών, το ΞΕΕ έχει δημιουργήσει ειδική ηλεκτρονική πλατφόρμα υπολογισμού των σχετικών χρεώσεων, στην οποία έχει ενταχθεί η πλειοψηφία των ΟΣΔ.
Όπως φαίνεται, μάταια αναμέναμε ότι το Υπουργείο Πολιτισμού θα αναλάμβανε το δικό του μερίδιο ευθύνης ώστε να εξορθολογιστούν οι σχετικές χρεώσεις και να θεραπευτούν οι παθογένειες της υφιστάμενης κατάστασης. θεσπίζοντας ένα ξεκάθαρο πλαίσιο συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των αμοιβών των ΟΣΔ.
Οι προωθούμενες ρυθμίσεις οδηγούν στο ακριβώς αντίθετο αποτέλεσμα. Επιτείνουν τη σύγχυση που εδώ και χρόνια συντηρείται με ευθύνη της πολιτείας.
Είναι παραπάνω από βέβαιο πως οι ρυθμίσεις που τέθηκαν σε διαβούλευση, αν τελικά εφαρμοστούν, θα αποβούν εις βάρος των επιχειρήσεων, των πελατών τους και των δικαιούχων πνευματικών δικαιωμάτων. Γιατί προφανώς οι επιχειρήσεις θα προτιμήσουν να αφαιρέσουν τη μουσική από τους κοινόχρηστους χώρους τους, αντί να εφαρμόσουν μια ακόμα ακατανόητη ρύθμιση που το μόνο που πετυχαίνει είναι να επιβαρύνει την τουριστική δραστηριότητα στη χώρα μας.
Μια ρύθμιση που ειλικρινά αδυνατούμε να αντιληφθούμε ποιος είναι ο σκοπός που πραγματικά εξυπηρετεί.
Ελπίζουμε ότι θα επικρατήσει η λογική και οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις θα αποσυρθούν από το σχέδιο νόμου. Και αντί αυτών θα νομοθετηθεί επιτέλους ένα συγκεκριμένο πλαίσιο συλλογικών διαπραγματεύσεων για τον καθορισμό των αμοιβών των ΟΣΔ.
Στην αντίθετη περίπτωση δηλώνουμε κατηγορηματικά ότι θα εξαντλήσουμε κάθε δυνατότητα που μας παρέχει η ελληνική και η ευρωπαϊκή νομοθεσία, ώστε να αμφισβητήσουμε δικαστικά την νομιμότητα της συγκεκριμένης ρύθμισης.
Αθήνα 14-3-2024
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΑΘΗΝΩΝ ΑΤΤΙΚΗΣ ΑΡΓΟΣΑΡΩΝΙΚΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΑΡΚΑΔΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΑΡΧΑΙΑΣ ΟΛΥΜΠΙΑΣ ΚΑΙ ΠΕΡΙΧΩΡΩΝ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ NOMOY ΑΧΑΙΑΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΔΡΑΜΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΔΕΛΦΩΝ ΦΟΙΒΟΣ ΑΠΟΛΛΩΝ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΔΥΤΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΕΡΜΙΟΝΙΔΑΣ – ΠΟΡΤΟ ΧΕΛΙΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ Ν.ΕΥΒΟΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΕΥΡΥΤΑΝΙΑΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΔΗΜΟΥ ΛΑΓΑΝΑ ΖΑΚΥΝΘΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΗΜΑΘΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΗΡΑΚΛΕΙΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΗΣΟΥ ΘΑΣΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΘΡΑΚΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΙΩΑΝΝΙΝΩΝ
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΚΑΒΑΛΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ & ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΩΝ ΚΑΤΑΛΥΜΑΤΩΝ ΕΠΑΡΧΙΑΣ ΚΑΛΑΒΡΥΤΩΝ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΗΣΟΥ ΚΑΡΠΑΘΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΚΕΡΚΥΡΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ – ΙΘΑΚΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΚΟΡΙΝΘΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΚΩ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΝΟΜΟΥ ΛΑΚΩΝΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΥΠΝΟΥ ΛΑΜΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΝΟΜΟΥ ΛΑΡΙΣΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΛΕΡΟΥ- ΛΕΙΨΩΝ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΛΕΣΒΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΛΟΥΤΡΩΝ ΑΙΔΗΨΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΛΟΥΤΡΑΚΙΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΛΜΩΠΙΑΣ (ΛΟΥΤΡΑ ΠΟΖΑΡ)
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΜΑΓΝΗΣΙΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΜΕΣΣΗΝΙΑΣ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΜΗΛΟΥ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΜΥΚΟΝΟΥ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΑΞΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΑΥΠΛΙΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΤΙΩΝ ΠΕΡΙΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΡΕΘΥΜΝΟΥ
ΣΩΜΑΤΕΙΟ ΙΔΙΟΚΤΗΤΩΝ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΥΠΝΟΥ ΠΑΛΑΙΟΧΩΡΑΣ ΣΕΛΙΝΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΠΑΡΟΥ – ΑΝΤΙΠΑΡΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΠΑΤΜΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΠΙΕΡΙΑΣ
ΝΕΑ ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ Π.Ε. ΠΡΕΒΕΖΑΣ
ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΡΕΘΥΜΝΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΡΟΔΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΣΑΝΤΟΡΙΝΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΣΕΡΡΩΝ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΗΣΟΥ ΣΚΙΑΘΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΣΚΟΠΕΛΟΥ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΝΟΜΟΥ ΤΡΙΚΑΛΩΝ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΥΔΡΑΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΩΝ ΧΑΛΚΙΔΙΚΗΣ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΝΟΜΟΥ ΧΑΝΙΩΝ
ΕΝΩΣΗ ΞΕΝΟΔΟΧΩΝ ΧΙΟΥ