[χρόνος ανάγνωσης 2 λεπτά και 50 δευτ.]
Την Παρασκευή 25 Απριλίου 2025, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Apple παραβίασε την υποχρέωσή της κατά του συστήματος διεύθυνσης βάσει του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA) και ότι η Meta παραβίασε την υποχρέωση DMA να δίνει στους καταναλωτές την επιλογή μιας υπηρεσίας που χρησιμοποιεί λιγότερα από τα προσωπικά τους δεδομένα. Ως εκ τούτου, η Επιτροπή επέβαλε πρόστιμο στην Apple και τη Meta με 500 εκατ. ευρώ και 200 εκατ. ευρώ αντίστοιχα. Οι δύο αποφάσεις ελήφθησαν μετά από εκτενή διάλογο με τις εμπλεκόμενες εταιρείες, ο οποίος τους επέτρεψε να παρουσιάσουν λεπτομερώς τις απόψεις και τα επιχειρήματά τους.
Απόφαση μη συμμόρφωσης με τους όρους διεύθυνσης της Apple
Σύμφωνα με το DMA, οι προγραμματιστές εφαρμογών που διανέμουν τις εφαρμογές τους μέσω του App Store της Apple θα πρέπει να μπορούν να ενημερώνουν τους πελάτες, δωρεάν, για εναλλακτικές προσφορές εκτός του App Store, να τους κατευθύνουν σε αυτές τις προσφορές και να τους επιτρέπουν να κάνουν αγορές.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι η Apple δεν συμμορφώνεται με αυτήν την υποχρέωση. Λόγω ορισμένων περιορισμών που επιβάλλονται από την Apple, οι προγραμματιστές εφαρμογών δεν μπορούν να επωφεληθούν πλήρως από τα πλεονεκτήματα των εναλλακτικών καναλιών διανομής εκτός του App Store. Ομοίως, οι καταναλωτές δεν μπορούν να επωφεληθούν πλήρως από εναλλακτικές και φθηνότερες προσφορές, καθώς η Apple εμποδίζει τους προγραμματιστές εφαρμογών να ενημερώνουν απευθείας τους καταναλωτές για τέτοιες προσφορές. Η εταιρεία δεν κατάφερε να αποδείξει ότι αυτοί οι περιορισμοί είναι αντικειμενικά απαραίτητοι και αναλογικοί.
Ως μέρος της σημερινής απόφασης, η Επιτροπή διέταξε την Apple να άρει τους τεχνικούς και εμπορικούς περιορισμούς στο σύστημα διεύθυνσης και να απόσχει από τη διαιώνιση της μη συμμορφούμενης συμπεριφοράς στο μέλλον, η οποία περιλαμβάνει την υιοθέτηση συμπεριφοράς με αντίστοιχο αντικείμενο ή αποτέλεσμα.
Το πρόστιμο που επιβλήθηκε στην Apple λαμβάνει υπόψη τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της μη συμμόρφωσης.
Σήμερα, η Επιτροπή έκλεισε επίσης την έρευνα σχετικά με τις υποχρεώσεις επιλογής χρηστών της Apple, χάρη στην έγκαιρη και προληπτική δέσμευση της Apple σχετικά με μια λύση συμμόρφωσης.
Απόφαση μη συμμόρφωσης σχετικά με το μοντέλο «συναίνεσης ή πληρωμής» της Meta
Σύμφωνα με το DMA, οι gatekeepers πρέπει να ζητούν τη συγκατάθεση των χρηστών για το συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων μεταξύ των υπηρεσιών. Όσοι χρήστες δεν συναινούν πρέπει να έχουν πρόσβαση σε μια λιγότερο εξατομικευμένη αλλά ισοδύναμη εναλλακτική.
Τον Νοέμβριο του 2023, η Meta παρουσίασε ένα δυαδικό μοντέλο διαφήμισης «Συναίνεση ή Πληρώστε». Σύμφωνα με αυτό το μοντέλο, οι χρήστες του Facebook και του Instagram στην ΕΕ είχαν τη δυνατότητα να επιλέξουν μεταξύ της συναίνεσης για συνδυασμό προσωπικών δεδομένων για εξατομικευμένη διαφήμιση ή της πληρωμής μιας μηνιαίας συνδρομής για μια υπηρεσία χωρίς διαφημίσεις.
Η Επιτροπή διαπίστωσε ότι αυτό το μοντέλο δεν συμμορφώνεται με το DMA, καθώς δεν έδινε στους χρήστες την απαιτούμενη συγκεκριμένη επιλογή να επιλέξουν μια υπηρεσία που χρησιμοποιεί λιγότερα από τα προσωπικά τους δεδομένα, αλλά κατά τα άλλα είναι ισοδύναμη με την υπηρεσία «εξατομικευμένων διαφημίσεων». Το μοντέλο της Meta επίσης δεν επέτρεπε στους χρήστες να ασκήσουν το δικαίωμά τους να συναινούν ελεύθερα στον συνδυασμό των προσωπικών τους δεδομένων.
Τον Νοέμβριο του 2024, μετά από πολυάριθμες ανταλλαγές με την Επιτροπή, η Meta παρουσίασε μια άλλη έκδοση του μοντέλου δωρεάν εξατομικευμένων διαφημίσεων, προσφέροντας μια νέα επιλογή που φέρεται να χρησιμοποιεί λιγότερα προσωπικά δεδομένα για την προβολή διαφημίσεων. Η Επιτροπή αξιολογεί επί του παρόντος αυτήν τη νέα επιλογή και συνεχίζει τον διάλογό της με τη Meta, ζητώντας από την εταιρεία να παράσχει στοιχεία για τον αντίκτυπο που έχει στην πράξη αυτό το νέο μοντέλο διαφημίσεων.
Με την επιφύλαξη αυτής της συνεχιζόμενης αξιολόγησης, η σημερινή απόφαση για τη διαπίστωση μη συμμόρφωσης αφορά τη χρονική περίοδο κατά την οποία προσφέρθηκε στους τελικούς χρήστες στην ΕΕ η δυαδική επιλογή «Συναίνεση ή πληρωμή» μόνο μεταξύ Μαρτίου 2024, όταν οι υποχρεώσεις DMA κατέστησαν νομικά δεσμευτικές και Νοεμβρίου 2024, όταν εισήχθη το νέο μοντέλο διαφημίσεων της Meta.
Το πρόστιμο που επιβλήθηκε στη Meta λαμβάνει επίσης υπόψη τη σοβαρότητα και τη διάρκεια της μη συμμόρφωσης, ενώ σημειώνει ότι οι σημερινές αποφάσεις που ελήφθησαν κατά της Apple και της Meta είναι οι πρώτες αποφάσεις μη συμμόρφωσης που εκδόθηκαν βάσει του DMA.
Σήμερα, η Επιτροπή διαπίστωσε επίσης ότι η διαδικτυακή υπηρεσία διαμεσολάβησης της Meta Facebook Marketplace δεν θα έπρεπε πλέον να ορίζεται βάσει του DMA. Η απόφαση ακολουθεί αίτημα που υποβλήθηκε από τη Meta στις 5 Μαρτίου 2024 για επανεξέταση της ονομασίας Marketplace. Μετά από προσεκτική αξιολόγηση των επιχειρημάτων της Meta και ως αποτέλεσμα των πρόσθετων μέτρων επιβολής και συνεχούς παρακολούθησης της Meta για την εξουδετέρωση της χρήσης του Marketplace από επιχείρηση σε καταναλωτή, η Επιτροπή διαπίστωσε ότι το Marketplace είχε λιγότερους από 10.000 επιχειρηματικούς χρήστες το 2024. Συνεπώς, το Meta δεν πληροί πλέον το σχετικό όριο που οδηγεί σε μια σημαντική τεκμήρια για την προσέγγιση των τελικών χρηστών του Marketplace.