[χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό και 4 δευτ.]
«Το Δίλημμα του Καινοτόμου» Clayton M. Christensen, σε μετάφραση του Παναγιώτη Δρεπανιώτη, κυκλοφορεί από τις Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης, εμπλουτίζοντας τη σειρά οικονομίας με μια νέα προοπτική για τη μελέτη της επιχειρηματικότητας και της στρατηγικής διοίκησης.
Στην επιχειρηματική σκακιέρα του 21ου αιώνα, η τεχνολογική καινοτομία δεν αποτελεί απλώς μια προαιρετική προσθήκη, αλλά είναι ένας αναγκαίος παράγοντας επιβίωσης και ανάπτυξης. Ωστόσο, η υιοθέτηση της καινοτομίας δεν εγγυάται πάντα την επιτυχία. Στο πολυσυζητημένο βιβλίο του, «Το Δίλημμα του Καινοτόμου», ο διάσημος ακαδημαϊκός και σύμβουλος επιχειρήσεων Clayton M. Christensen αποκαλύπτει γιατί πολλές από τις μεγαλύτερες και πιο επιτυχημένες εταιρείες οδηγούνται στην αποτυχία όταν αντιμετωπίζουν ριζοσπαστικές αλλαγές.
Ο Christensen κάνει μια διάκριση ανάμεσα στις «διατηρητικές» και τις «διαταρακτικές» καινοτομίες. Οι πρώτες, όπως εξηγεί, βελτιώνουν τις υφιστάμενες τεχνολογίες και πρακτικές και ενισχύουν την παρουσία των επιχειρήσεων στην αγορά. Οι δεύτερες, ωστόσο, αν και πιο ριζοσπαστικές, συχνά ξεκινούν σε μικρότερη κλίμακα και τελικά επηρεάζουν τον τρόπο λειτουργίας μιας ολόκληρης αγοράς. Είναι ακριβώς αυτές οι διαταρακτικές καινοτομίες που δημιουργούν τον μεγαλύτερο κίνδυνο για τις μεγάλες επιχειρήσεις.
Το έργο φωτίζει την πρόκληση που αντιμετωπίζουν οι μεγάλες εταιρείες όταν προσπαθούν να ενσωματώσουν τις διαταρακτικές τεχνολογίες στο οργανωτικό τους μοντέλο, το οποίο εξυπηρετεί ήδη τη βάση των παραδοσιακών πελατών τους. Αντίθετα, οι πιο ευέλικτες και μικρές επιχειρήσεις βρίσκονται σε πλεονεκτική θέση, καθώς μπορούν να προσαρμόζονται εύκολα και να εισάγουν καινοτομίες χωρίς τους περιορισμούς των δομών μιας πολυεθνικής.
Με πλούσιο υλικό και πραγματικά παραδείγματα από κορυφαίους κλάδους όπως η τεχνολογία, οι εξορύξεις, η υγειονομική περίθαλψη και η αυτοκινητοβιομηχανία, το βιβλίο αυτό προσφέρει μια διεισδυτική ανάλυση της καινοτομίας. Πρόκειται για μια ανεκτίμητη πηγή γνώσης τόσο για τους επιχειρηματίες όσο και για τους μελετητές της αγοράς, καθώς και ένα εργαλείο λήψης στρατηγικών αποφάσεων για όποιον επιθυμεί να αντέξει στον ταχέως εξελισσόμενο κόσμο των επιχειρήσεων.