Δήμαρχος Πλατανιά, Πρόεδρος Συνδέσμου Ελαιοκομικών Δήμων Κρήτης
Καλημέρα σε όλους.
Καταρχήν να ευχαριστήσω για την πρόσκληση και τον κύριο Λιακάκη ως συντονιστή, τους συναδέλφους τους Αυτοδιοικητικούς που είναι συνδιοργανωτές από την Ένωση Τυροκόμων και απ’ την ΠΑΝΕΤΕΚ, τον Γενικό Διευθυντή και παλιό γνώριμο και φίλο και πάντα υποστηρικτή και πρωτοπόρο και καινοτόμο τον κύριο Μπαουράκη για το ΜΑΙΧ, και βέβαια την παρουσία της Περιφέρειας για της φίλης μας, της κυρίας Μαίρης Λιονή, τους συναδέλφους μας, του Δημάρχου Σφακίων και του Αντιδημάρχου Χανίων, της Προϊσταμένης του ΓΕΩΤΕ, τον πρώην βλέπω εδώ Αντιπεριφέρειάρχη, το Επιμελητήριο και όλους εσάς οι οποίοι είστε παρόντες.
Είχα κάτι άλλο σκοπό να πω, αλλά θα πω κάτι διαφορετικό με αυτό που είχα σκεφτεί, αφουγκραζόμενος αυτά που άκουσα προηγουμένως. Επειδή η ημερίδα έχει να κάνει και με την καινοτομία και με τη διαφοροποίηση και πάνω απ’ όλα με το συγκριτικό πλεονέκτημα του πρωτογενή τομέα, άκουσα τι είπε ο κύριος Μπαουράκης από το 35, πήγαμε στο 5, αν δεν κάνω λάθος, του τοπικού ΑΕΠ.
Και επειδή ακούμε πάρα πολύ για τον τουρισμό, και είμαι και σε ένα Δήμο πολύ τουριστικός, δεν είναι μόνο τουριστικός, είναι πολύ τουριστικός, θα σας πω το εξής. Εάν χαθεί το πλεονέκτημα που έχουμε στον πρωτογενή τομέα και χάσουμε αυτό το οποίο υπάρχει, ειδικά στην Κρήτη, όπου ευδοκιμούν πάρα πολλές κατηγορίες τροφίμων μέσα από τις καλλιέργειες, οι οποίες υπάρχουν εδώ και χιλιάδες χρόνια, το συγκριτικό πλεονέκτημα του τουρισμού που έχουμε θα χαθεί σε τέτοιο μεγάλο βαθμό που δεν φαντάζεστε.
Άρα λοιπόν για να υπάρχει αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα του τουρισμού πρέπει αυτό το πλεονέκτημα που έχουμε στον πρωτογενή τομέα με τα προϊόντα, σε κάθε περίπτωση όχι μόνο να διατηρηθεί, αλλά να αναδειχθεί και να εμπλουτιστεί.
Αυτό είναι κάτι το οποίο προσπαθούμε και σε ένα βαθμό το έχουμε καταφέρει, σε ό,τι αφορά το να διαφοροποιούμε τις πρωτοβουλίες μας και μέσα από το ΣΕΔΗΚ και συνεργασμένα με την ΠΑΝΑΔΙΚ, ευελπιστούμε και με την Περιφέρεια Κρήτης και την Ένωση του Δήμων Κρήτης, έτσι ώστε να εμπλουτίσουμε το προϊόν, το ένα λέγοντας ότι υπάρχει ο πολιτισμός της ελαιοκομίας από τη Μινωική περίοδος, άρα είναι ένα κομμάτι που αφορά και τον τουρισμό, αλλά και ότι είναι ένα διατροφικό προϊόν που υπάρχει εδώ και 3.500 χρόνια.
Το δεύτερο είναι ότι υπάρχουν διαδρομές ελαιογευσίες και ελαιοκομικές μέσα από επισκέψιμα, ελαιουργία, αλλά και οινοποιία, τα οποία αναδεικνύουν και την ποιότητα του σήμερα, αλλά και διατειρούν αυτό το οποίο φέρνουμε από το παρελθόν.
Και το τρίτο είναι ότι θα πρέπει με κάποιο τρόπο να διαφοροποιηθούμε από τη λεκάνη της Μεσογείου στο κομμάτι του τουρισμού, αλλιώς τα προσφέρουνε παντού, και στην Τυνησία και στο Μαρόκο, αύριο και στη Γάζα, όπως φαίνεται. Λοιπόν, εάν δεν μπορούμε το συγκριτικό πλεονέκτημα να το αναδείξουμε, τότε είναι σίγουρο ότι θα χάσουμε. Και ένα τελευταίο, για να υπάρχει καινοτομία και το συγκριτικό πλεονέκτημα πρέπει να υπάρχει εξοικονόμηση χώρου.
Ένα ζητούμενο είναι προς την πολιτεία, είναι να μπορεί να υπάρχει το δικαίωμα στους φορείς των Δήμων και των Περιφερειών της παραγωγής του συμψηφισμού ενέργειας, που σημαίνει μείωση του κόστους. Η μείωση του κόστους θα μπορέσει να βοηθήσει πάρα πολύ στο ότι αφορά το κομμάτι του πρωτογενή τομέα και της εμπορίας και της ποιότητας. Είναι ένα μεγάλο στοίχημα αυτό και ένα μπρα ντε φερ μεταξύ πολιτείας και αυτοδιοίκησης, για να το πω με όρους πραγματικούς.
Και το δεύτερο είναι ότι θα πρέπει στο κομμάτι αυτό και εμείς οι ίδιοι να μπορούμε να προσθέσουμε τον πόρο όπως το νερό. Προσπάθεια που κάνουμε και εμείς στο Δήμο Πλατανιά και στη ΔΕΗΑ μας είναι να μπορούμε να μπούμε σε κάποια προγράμματα, έχουν μπει σε κάποια, προκειμένου να εξοικονομήσουμε την απώλεια του πόρου, που αν τον εξοικονομήσεις, μιλάω για τον νερό συγκεκριμένα, και κάνεις και ορθολογική χρήση, εκεί έχουμε συνυπαιτιότητα και εμείς ως παραγωγοί, βάζω και τον εαυτό μου ως παραγωγό, τότε είναι σίγουρο ότι αυτό θα δώσει ένα συγκριτικό πλεονέκτημα σε ό,τι αφορά το κόστος του προϊόντος, σε ό,τι αφορά τη μετακύλιση του κόστους σε υπηρεσία και σε ό,τι αφορά τελικά τη χρήση από τον τελικό καταναλωτή των επισκεπτών. Αυτό είναι ένα στοίχημα που πρέπει να το κερδίσουμε.
Υπάρχουν οι βάσεις, έχουμε ξεκινήσει κάποια πράγματα, δεν μένει παρά να ολοκληρωθούν.
Ευχαριστώ για άλλη μια φορά για την πρόσκληση. Εύχομαι τα αποτελέσματα να είναι κοινοποιούμενα σε αυτούς που θα μπορούν να πάρουν από αυτά χρήσιμα στοιχεία, για να μπορούν να τα βάλουν στη δική τους παραγωγή, επιχείρηση ή δραστηριότητα.
Και την επόμενη φορά που θα βρεθούμε σε μια ανάλογη εκδήλωση, να έχουμε κερδίσει κάτι από αυτό που πήραμε από τη σημερινή. Να είστε καλά.
Καλή συνέχεια.
Ευχαριστώ πάρα πολύ.