Τίθεται σε
εφαρμογή το σχέδιο της βαθμιαίας ψηφιοποίησης των υπηρεσιών των προξενικών
υπηρεσιών που καλύπτουν ανάγκες των Ελλήνων του εξωτερικού.
Το όλο έργο αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2021 και στο μεσοδιάστημα θα
λειτουργεί τμηματικά, με σταδιακή ένταξη υπηρεσιών και δυνατοτήτων. Με τη
βαθμιαία ψηφιοποίηση των υπηρεσιών που προσφέρουν οι Πρεσβείες και τα Προξενεία
της χώρας στους Έλληνες του εξωτερικού θα εξαλειφθεί η ανάγκη για πολυέξοδες
και συχνά μεγάλες μετακινήσεις, ενώ θα απλουστευθεί και θα επιταχυνθεί η διεκπεραίωση
χρονοβόρων υποθέσεων.
Το σχέδιο, σύφωνα με κυβερνητικές πηγές, κινείται σε τρεις άξονες, έχοντας
πάντα ως γνώμονα την καλύτερη και ταχύτερη εξυπηρέτηση των πολιτών.
Πρώτος άξονας είναι η υπηρεσία myConsulLive, μέσω της οποίας οι πολίτες θα
μπορούν να συνομιλήσουν με προξενικό υπάλληλο μέσω προγραμματισμένης
βιντεοκλήσης για πράξεις όπου δεν απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία στο
Προξενείο. Σε πρώτη φάση θα είναι δυνατή η διαχείριση αιτήσεων για έκδοση
βασικών εγγράφων, όπως πιστοποιητικά Μονίμου Κατοίκου Εξωτερικού, ή αντίγραφα
και αποσπάσματα ληξιαρχικών πράξεων.
Δεύτερος άξονας είναι η ολοήμερη υπηρεσία «Εικονικός Βοηθός», η οποία, μεταξύ
άλλων, θα δίνει απαντήσεις στα ερωτήματα που υποβάλλουν οι ενδιαφερόμενοι, θα
προσφέρει οδηγίες για τη διεκπεραίωση των αιτημάτων τους, θα επιτρέπει την
ψηφιακή υποβολή εγγράφων και θα προγραμματίζει ραντεβού με υπαλλήλους της
εκάστοτε αρχής εάν απαιτείται αυτοπρόσωπη παρουσία. Θα είναι επίσης δυνατή η
ηλεκτρονική πληρωμή των προξενικών τελών.
Τρίτον, σε βάθος χρόνου ο «Εικονικός Βοηθός» θα λειτουργήσει και ως πύλη
πρόσβασης σε σειρά υπηρεσιών, καθώς διασυνδεθεί με υφιστάμενες ή σχεδιαζόμενες
πλατφόρμες, όπως το Μητρώο Απόδημου Ελληνισμού, το Σύστημα Επείγουσας
Ενημέρωσης Ελλήνων Πολιτών στο Εξωτερικό και με την εφαρμογή myConsulLive.
Όταν ολοκληρωθεί η μετατροπή του «Εικονικού Βοηθού» σε κόμβο εξυπηρέτησης θα
είναι επίσης δυνατή η διασύνδεση με το Μητρώο Πολιτών για ληξιαρχικές και
δημοτολογικές πράξεις, τη Στρατολογία, τη Διεύθυνση Διαβατηρίων, άλλες
αστυνομικές υπηρεσίες, τον e-ΕΦΚΑ και τον Ειδικό Εκλογικό Κατάλογο Εξωτερικού,
όπου οι πολίτες που κατοικούν εκτός ελληνικής επικράτειας μπορούν να εγγραφούν
και να καταθέσουν τα απαραίτητα δικαιολογητικά ώστε να ασκήσουν το εκλογικό
τους δικαίωμα κοντά στον τόπο μόνιμης διαμονής τους.
Η υπηρεσία «myConsulLive» θα αρχίσει να διατίθεται τις επόμενες ημέρες,
πιλοτικά, από τρεις διπλωματικές αποστολές της χώρας: Την Πρεσβεία στο Λονδίνο
και τα Γενικά Προξενεία Νέας Υόρκης και Τορόντο. Θα ακολουθήσουν σύντομα τα
Γενικά Προξενεία της Βοστώνης, της Κωνσταντινούπολης και του Ντύσσελντορφ, συν
το Προξενείο στο Περθ. Στόχος είναι η σταδιακή επέκταση της υπηρεσίας σε όλες
τις προξενικές αρχές. Ο βασικός Εικονικός Βοηθός λειτουργεί πολιτικά, από τα
τέλη Οκτωβρίου, στην Πρεσβεία Λονδίνου και στο Γενικό Προξενείο Νέας Υόρκης.