Αγροτουρισμός ή Τουρισμός Υπαίθρου σημαίνει, Τουρισμό 12 μήνες το χρόνο
της Μαρίας Πιτσικάκη*
Η Παγκόσμια Επιτροπή για το Περιβάλλον και την ανάπτυξη του ΟΗΕ (World Commission on Environment and Development, WCED) συμπέρανε το 1987 πως απαιτείται ένα νέο αναπτυξιακό μοντέλο, ένα εναλλακτικό τουρισμό, (εκτός του μαζικού), μια μορφή ταξιδιού φιλική προς το περιβάλλον, που να προωθεί και να στηρίζει τη ντόπια βιομηχανία, δημιουργώντας υψηλούς οικονομικούς δεσμούς σε τοπικό και περιφερειακό επίπεδο και να δίνει λύσεις στα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι αγροτικές περιοχές. Μιλούσε για τον Αγροτουρισμό ή τουρισμό υπαίθρου.
Στην Ιταλία, ο αγροτουρισμός ξεκίνησε πριν 50 χρόνια για να «σώσει» τα μεγάλα αγροκτήματα. Στην Ισπανία και Γαλλία, ο τουρισμός υπαίθρου, είχε στόχο τη διατήρηση του πληθυσμού στη περιφέρεια, προσφέροντας πρόσθετο εισόδημα στους αγρότες μέσα από μια άλλη επιχειρηματική δραστηριότητα.
Δεν είναι τυχαίο ότι η πολιτική ανάπτυξης του αγροτουρισμού για την Ευρωπαϊκή ένωση, αποτελεί εδώ και δεκαετίες, κεντρική κατευθυντήρια πολιτική ως απάντηση στα ζητήματα ενίσχυσης του αγροτικού εισοδήματος, της περιφερειακής ανάπτυξης, της ερήμωσης της υπαίθρου, της αστυφιλίας, της μείωσης αγροτικής παραγωγής, της προστασίας του περιβάλλοντος, του αιτήματος του σύγχρονου ανθρώπου για την ποιότητα ζωής.
Στην Ελλάδα που διαθέτει ανεπανάληπτη γεωγραφική ιδιομορφία, καταπληκτική ενδοχώρα, πολλά νησιά και παράκτιες περιοχές, στην Ελλάδα που κάθε χωριό έχει τα δικά του χρώματα, αρώματα, γεύσεις, κουλτούρα και παράδοση, ο αγροτουρισμός είναι ένα ισχυρό συμπληρωματικό προϊόν, αφού ο «αγροτουρίστας» είναι ο άνθρωπος που αναζητά την ποιότητα, την επαφή με τους ανθρώπους και την αυθεντικότητα όλο τον χρόνο. Είναι ο άνθρωπος υψηλού εισοδήματος που θέλει την επαφή με την φύση, τα αγνά υλικά, τα τοπικά προϊόντα και δεν έχει κοινά με τον μαζικό τουρίστα.
Ο Αγροτουρισμός ή τουρισμός υπαίθρου λοιπόν, σημαίνει τουρισμό 12 μήνες το χρόνο.
Με την πανδημία, μια Παγκόσμια Έρευνα της ΙΡΚ λέει ότι, ο τουρισμός υπαίθρου και οι διακοπές στη φύση, έρχονται τρίτες στη προτίμηση των τουριστών, με σημαντική αύξηση σε σύγκριση με πριν από την πανδημία και το ίδιο ισχύει και για τη διαδικτυακή πλατφόρμα Airbrb η οποία δήλωσε ότι ετοιμάζεται για μια «σημαντική ανάκαμψη». Επίσης, όπως δηλώνει και ο δικός μας Νίκος Ασημιανάκης, Α΄ Αντιπροέδρου στο Δ.Σ. της EUROGITES, «ο τουρισμός υπαίθρου- αγροτουρισμός ανταποκρίνεται στις νέες τάσεις, λόγω της πανδημίας, της ευρωπαϊκής ταξιδιωτικής αγοράς. Οι ταξιδιώτες προτίμησαν για τις διακοπές τους την επίσκεψή τους σε αγροτουριστική επιχείρηση- μονάδα της χώρας τους. Αυστριακοί, Γάλλοι, Ολλανδοί και άλλες εθνικότητες- σε μικρότερο ποσοστό οι Έλληνες- απέκτησαν αυτή τη μοναδική εμπειρία και επιζητούν να την επαναλάβουν» και τονίζει «Ο επισκέπτης σε μια αγροτουριστική επιχείρηση – μονάδα έχει ένα προσωπικό καλωσόρισμα, μια εγκάρδια οικογενειακή υποδοχή, μια αυθεντική εμπειρία της ελληνικής υπαίθρου, της αγροτικής κουλτούρας, της τοπικής παράδοσης, του νόστιμου σπιτικού παραδοσιακού φαγητού με τοπικά προϊόντα και όχι απαραίτητα σε πολυτελή καταλύματα».
Αγροτουρισμός ή Τουρισμός υπαίθρου λοιπόν, για να κρατήσουμε τον κόσμο στην ύπαιθρο. Για να τονώσουμε την αγροτική ζωή, να ενισχύσουμε το οικονομικό εισόδημα, για να σταματήσουν να ερημώνουν τα χωριά και οι μειονεκτικές περιοχές, για να διατηρήσουμε την αρχιτεκτονική μας κληρονομιάς, για να επιστρέψουν τα εισοδήματα στη τοπική κοινωνία, για να δημιουργηθούν προϋποθέσεις επενδύσεων και νέες θέσεις εργασίας.
Αγροτουρισμός για να κρατήσουμε τους νέους στον τόπο τους και να δώσουμε διέξοδο από την ανεργία.
Αγροτουρισμός ή τουρισμός υπαίθρου, που πρέπει τα δύο εμπλεκόμενα υπουργεία, Τουρισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης, να δώσουν τη δέουσα προσοχή στη ποιοτική ανάπτυξη του, στην προώθηση και την προβολή του. Γιατί ο Αγροτουρισμός «δεν είναι απλώς μια μορφή τουρισμού. Είναι μια διαφορετική προσέγγιση στον τρόπο ζωής, μια νέα πραγματικότητα, ένα όραμα».
*Η Μαρία Πιτσικάκη είναι Πρέσβειρα Γυναικείας Επιχειρηματικότητας Κρήτης,
Πρόεδρος Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης