Ανάπτυξη οικονομικών & εμπορικών σχέσεων Ελλάδας – Ιαπωνίας

[χρόνος ανάγνωσης 2λεπτά και 29 δευτ.]

Μέχρι και το 2019, το εμπορικό ισοζύγιο Ελλάδας-Ιαπωνίας ήταν ελλειμματικό εις βάρος της χώρας μας. Το 2020, το εμπορικό ισοζύγιο έγινε πλεονασματικό υπέρ της Ελλάδας, παραμένοντας έως και σήμερα. Το 2023 οι ιαπωνικές εξαγωγές στην Ελλάδα αυξήθηκαν κατά 15%, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά που είχαν αυξηθεί κατά 47% και οι ιαπωνικές εισαγωγές από την Ελλάδα μειώθηκαν κατά 2,3%, εν αντιθέσει με το 2022 που είχαν σημειώσει αύξηση 42%.
          Σύμφωνα με την Έκθεση του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων της Ελληνικής Πρεσβείας στο Τόκυο για την οικονομία της Ιαπωνίας, το 2023, όπως και τα δύο προηγούμενα χρόνια ( 2022 και 2021), το μεγαλύτερο μέρος των εισαγωγών από την Ελλάδα στην Ιαπωνία αφορούσε τον καπνό και προϊόντα αυτού.
          Ειδικότερα, για το 2023, το νούμερο ένα εξαγώγιμο προϊόν της Ελλάδας προς την Ιαπωνία ήταν τα θερμαινόμενα προϊόντα καπνού, σε ποσοστό σχεδόν 90% επί του συνόλου, τα οποία «μετακινήθηκαν» σε νέο δασμολογικό κωδικό από τον Ιανουάριο 2022. Ακολούθησαν τα φάρμακα, με ποσοστό μόλις 1,8% επί του συνόλου και με μειωμένη συνολική αξία εξαγωγών, από την Ελλάδα στην Ιαπωνία, κατά 21,6%. Το βαμβάκι, εν αντιθέσει με το 2021 και 2022 που σημείωσε αύξηση (88% και 35% αντίστοιχα), το 2023 η συνολική αξία των εξαγωγών του, από την Ελλάδα στην Ιαπωνία, μειώθηκε κατά 68%.
          Το 2023, όπως και το 2022, το μεγαλύτερο μερίδιο των ιαπωνικών εξαγωγών στην Ελλάδα (14,26%), αφορούσε πλατέα προϊόντα έλασης από σίδηρο ή από μη κραματοποιημένο χάλυβα, μειωμένο βέβαια κατά 37,9%. Ακολουθούν, με μερίδιο σχεδόν 10% επί του συνόλου, οι εξαγωγές μερών που αναγνωρίζονται ότι προορίζονται αποκλειστικά ή κύρια για εμβολοφόρους κινητήρες, αυξημένες κατά 381% σε σχέση με το 2022, όπου, αν και καταλάμβαναν και τότε την δεύτερη θέση, ήταν μειωμένες κατά 22% σε σχέση με το 2021.
          Το ισοζύγιο υπηρεσιών μεταξύ Ελλάδος και Ιαπωνίας είναι σταθερά πλεονασματικό υπέρ της Ελλάδος, αν και παραμένει σε πολύ χαμηλά επίπεδα. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία του ΟΟΣΑ, το 2021, στο σύνολο του ισοζυγίου υπηρεσιών της Ελλάδος (12.845 εκ. ευρώ), το ισοζύγιο υπηρεσιών με την Ιαπωνία κατείχε μόλις το 1,4%.
          Το 2021, οι εισπράξεις της Ελλάδος από την Ιαπωνία αυξήθηκαν κατά 91,3%, σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά που είχαν μειωθεί κατά 32,4 % απαρτίζοντας μόλις το 0,7% του συνόλου των εισπράξεων την Ελλάδας από άλλες χώρες (35.057 εκ. ευρώ). Βασική πηγή εσόδων είναι οι μεταφορές, κατέχοντας το 97,5% του συνόλου και εξ αυτών το 92,9% αφορά τις θαλάσσιες μεταφορές. Το 2021 οι εισπράξεις από τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες ήταν μηδενικές, εν αντιθέσει με το 2020 που κατείχαν το 1,6% του συνόλου.
          Ο αριθμός των Ιαπώνων που επισκέπτονται την Ελλάδα παραμένει εξαιρετικά χαμηλός συγκριτικά με εκείνον άλλων τουριστών προερχόμενοι από χώρες παρόμοιου οικονομικού μεγέθους και βιοτικού επιπέδου. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα δημοσιευμένα στοιχεία της ιαπωνικής στατιστικής υπηρεσίας, το 2019 είχαν επισκεφθεί την Ελλάδα μόλις 110.368 Ιάπωνες.
          Επιπλέον σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, το 2021 καταγράφηκαν 4.436 αφίξεις Ιαπώνων σε κάμπινγκ και καταλύματα σύντομης διαμονής και αντίστοιχα 12.389 διανυκτερεύσεις.
          Τα παραπάνω ενισχύονται και από τα στοιχεία της ιαπωνικής στατιστικής υπηρεσίας, βάσει των οποίων, από το 2019 παρατηρείται πτώση στον αριθμό των Ιαπώνων που επισκέπτονται την χώρα μας, η οποία, εν μέρει, δικαιολογείται λόγω της πανδημίας.
          Ενδεχόμενος παράγοντας για την περιορισμένη επισκεψιμότητα των Ιαπώνων τουριστών είναι, τόσο η έλλειψη απευθείας αεροπορικής σύνδεσης, όσο και προγραμμάτων προώθησης του τουριστικού προϊόντος της Ελλάδας, ώστε να καθιερωθεί στην συνείδηση του Ιάπωνα πολίτη ως εξαιρετικός τουριστικός προορισμός, ο οποίος περιλαμβάνει πολλές μορφές εναλλακτικού τουρισμού.
          Στην Ελλάδα έχουν εγκατασταθεί 35 ιαπωνικές επιχειρήσεις, εκ των οποίων οι 18 είναι στελεχωμένες με Ιάπωνες. Οι 4 εξ αυτών είναι μεγάλες εταιρείες γενικού εμπορίου Mitsubishi, Marubeni, Itochu, Sojitz. Οι Sumiju Marine και Nippon Shipyard ασχολούνται μόνο με ναυπηγήσεις πλοίων. Με ναυτιλιακό εξοπλισμό ασχολούνται οι Furuno Electric, Daihatsu, Chugoku Paint, Fuji Trading, ISS Machinery, Yanmar. Επίσης γραφεία στην Ελλάδα έχει ο ναυτιλιακός οργανισμός Nippon Kaiji Kyokai. 
          Να σημειωθεί πάντως ότι οι ιαπωνικές επενδύσεις στην Ελλάδα είναι σχεδόν στο σύνολό τους σε εμπορικά δίκτυα, για την πώληση ιαπωνικών προϊόντων και ναυπηγήσεων πλοίων. Η σημασία των επενδύσεων στη βιομηχανικές δραστηριότητες φαίνεται και από τα τεράστια οφέλη που προέκυψαν από την εξαγορά της ΣΕΚΑΠ.

Ολόκληρη Έκθεση:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω