Κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας τίθενται τα θεμέλια της μάθησης, της σκέψης και όλων των νοητικών διαδικασιών. Τα παιδιά από δύο έως περίπου οκτώ ετών ακούνε, βλέπουν, γεύονται, μιμούνται και έτσι μαθαίνουν καλύτερα, τόνισε η Μαριαλένα Μπαμιεδάκη σε συνέντευξη στο ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ.
Ποιός ο σκοπός της εισαγωγής της μάθησης της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο;
Η εισαγωγή της αγγλικής γλώσσας στο νηπιαγωγείο είναι μια από τις αλλαγές που επιφέρει το νέο νομοσχέδιο για την παιδεία, το οποίο στοχεύει στη δημιουργία ενός σύγχρονου σχολείου που δίνει έμφαση στην καλλιέργεια δεξιοτήτων του 21ου αιώνα. Ίσως ένα τέτοιο εγχείρημα να προκαλεί προβληματισμό και πολλά ερωτηματικά. Όμως, εάν αναλογιστεί κανείς το γεγονός ότι έρευνες υποστηρίζουν πως η κατάλληλη ηλικία για να έρθει ένα παιδί σε επαφή με μια ξένη γλώσσα είναι η προσχολική μιας και τα παιδιά λειτουργούν ως σφουγγάρια και ο εγκέφαλός τους διαθέτει μια φυσική ευφυΐα και έμφυτη ικανότητα να παράγει σύνθετους γλωσσικούς συνδυασμούς και ότι πλέον 14 ευρωπαϊκά εκπαιδευτικά συστήματα έχουν εντάξει τα αγγλικά στο νηπιαγωγείο, τότε πιθανόν να αναγνωρίσει τα πολλαπλά οφέλη. Κατά τη διάρκεια της προσχολικής ηλικίας τίθενται τα θεμέλια της μάθησης, της σκέψης και όλων των νοητικών διαδικασιών. Τα παιδιά από δύο έως περίπου οκτώ ετών ακούνε, βλέπουν, γεύονται, μιμούνται και έτσι μαθαίνουν καλύτερα. Τους είναι εύκολο να ξεκινήσουν να μαθαίνουν μια ξένη γλώσσα με το τραγούδι, το παιχνίδι, τα παραμύθια, το role-playing (εκμάθηση της γλώσσας μέσα από το θέατρο) χρησιμοποιώντας δηλαδή τα συναισθήματα και τις αισθήσεις τους. Η ενασχόληση των μαθητών με την αγγλική γλώσσα στο νηπιαγωγείο μέσω δημιουργικών δραστηριοτήτων, αποσκοπεί στη διεύρυνση της γλωσσολογικής εκπαίδευσης των παιδιών δίνοντας τους εφόδια που θα τους είναι χρήσιμα και πολύτιμα στο μέλλον σε απόλυτη πάντα συναρμογή με τον ενιαίο και διαθεματικό χαρακτήρα του νηπιαγωγείου. Επομένως, δε μιλάμε για τη μεταφορά γνώσης μέσα από ένα υποχρεωτικό μάθημα αλλά για τη βιωματική και διασκεδαστική μάθηση. Από προσωπική εκπαιδευτική εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό και συγκεκριμένα σε δημόσιο σχολείο της Ισπανίας, δίνεται η δυνατότητα στα παιδιά να αναπτυχθούν πολύπλευρα καλλιεργώντας τη δημιουργικότητα, την αυτοπεποίθηση και την αυτονομία τους μέσα σε ένα υγιές συναισθηματικά περιβάλλον.
Πως κρίνεται την αύξηση των ωρών διδασκαλίας της αγγλικής γλώσσας σε Α΄ και Β΄ των Δημοτικών σχολείων;
Ζούμε σε μια κοινωνία πολύγλωσση και πολυπολιτισμική όπου η γλωσσομάθεια αποτελεί απαραίτητο μέσο επιβίωσης για τον σύγχρονο άνθρωπο. Η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας έχει γίνει αναγκαία περισσότερο από ποτέ για τη σύνδεση με τον υπόλοιπο κόσμο. Ως Έλληνες πολίτες γνωρίζουμε καλά ότι ο τουρισμός αποτελεί δυναμικό κλάδο της οικονομίας μας και άρα η γνώση των ξένων γλωσσών είναι κλειδί της επιτυχίας μας. Οι σημερινοί μαθητές θα ζήσουν σε μια κοινωνία με διεθνή χαρακτήρα και έντονη κινητικότητα γι’αυτό και η επιτυχία θα εξαρτάται από την ικανότητα τους να λειτουργήσουν ως μέλη ενός παγκόσμιου χωριού του οποίου τα μέλη θα μιλούν μια ποικιλία γλωσσών. Για το λόγο αυτόν, η τροποποίηση του υποχρεωτικού ωρολογίου Προγράμματος στο Δημοτικό Σχολείο κρίνεται αναγκαία, καθώς η μια ώρα την εβδομάδα δεν επαρκεί για την αποτελεσματική διδασκαλία της αγγλικής γλώσσας και της εμπέδωσής της από τους μαθητές. Η ενθάρρυνση των παιδιών στο να αγαπήσουν τα αγγλικά σε μικρή ηλικία τα προετοιμάζει κατάλληλα για τη ζωή τους. Ο εκπαιδευτικός των αγγλικών διαδραματίζει σημαντικό ρόλο σε αυτό, εμπνέοντας τους μαθητές και προσφέροντας τους τη γνώση με βιωματική διδασκαλία και αξιοποιώντας τις κλίσεις του κάθε παιδιού. Όπως σοφά λέει και ο Albert Einstein «Ποτέ δε διδάσκω τους μαθητές μου. Επιχειρώ μόνο να δημιουργήσω τις συνθήκες κάτω από τις οποίες μπορούν να μάθουν»
Θα δημιουργηθεί ανάγκη φροντιστηρίου για παιδιά του νηπιαγωγείου και μαθητές των πρώτων τάξεων του Δημοτικού;
Η εισαγωγή των αγγλικών στο Νηπιαγωγείο και η αύξηση των ωρών στην Α και Β Δημοτικού έχει ως στόχο την ενίσχυση και εμπέδωση του μαθήματος μέσα από δημιουργικές, ομαδοσυνεργατικές και βιωματικές δραστηριότητες και όχι την ανάγκη για φροντιστηριακή εκπαίδευση, χωρίς όμως αυτό να αποτρέπει τους μαθητές με αγάπη προς την ξένη γλώσσα να προχωρήσουν με ταχύτερο ρυθμό. Ως πολιτεία, οφείλουμε να παρέχουμε δωρεάν τα απαραίτητα εφόδια στα παιδιά μας μέσω της δημόσιας εκπαίδευσης και μιας καθολικής προσέγγισης που ενδυναμώνει τόσο τη μαθησιακή όσο και τη συναισθηματική τους νοημοσύνη. Εφόδια ικανά ώστε να ανοίξουν τα φτερά τους στο μέλλον όντας πολίτες του κόσμου.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ
Η Μαριαλένα Μπαμιεδάκη γεννήθηκε στις 28 Μαΐου 1989 και κατάγεται από το Ηράκλειο Κρήτης. Σπούδασε στο τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και συνέχισε με υποτροφία στο Πανεπιστήμιο της Σεβίλλης στον τομέα της Θεωρητικής και Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας. Έπειτα, καταρτίστηκε στην Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση Ατόμων με Αναπηρία, στο τμήμα της Μονάδας Αναπτυξιακής Παιδιατρικής, της Ιατρικής Σχολής στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Εξειδικευμένη στις Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση και στη Μεθοδολογία προγραμμάτων θεατρικού παιχνιδιού και Εμψύχωση διδακτέας ύλης. Με μεταπτυχιακό τίτλων σπουδών στην Τουριστική Φιλοξενία και Μάνατζμεντ, στο τμήμα Διοίκησης Επιχειρήσεων του Μεσογειακού Πανεπιστημίου Κρήτης. Πιστοποιημένη κάτοχος πλήθος επιμορφωτικών σεμιναρίων και γνώστης της αγγλικής, ισπανικής και γερμανικής γλώσσας. Πολυετή και σταθερή συνεργασία στον ιδιωτικό τομέα σε κέντρα ξένων γλωσσών και την ιδιωτική εκπαίδευση. Ενεργή συμμετοχή στα κοινωνικά και πολιτικά δρώμενα του Δήμου Ηρακλείου με υποψηφιότητα στις Δημοτικές Εκλογές του Μαΐου 2019. Αναπληρωματικό μέλος στη Γενική Γραμματεία Οικογενειακής Πολιτικής & Ισότητας των Φύλων Υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων στην Περιφερειακή Επιτροπή Ισότητας της Περιφέρειας Κρήτης. Πρέσβειρα Νεολαίας Ηρακλείου στο πανευρωπαϊκό δίκτυο πόλεων Eurocities και συμμετοχή στο συνέδριο στο Εδιμβούργο και Στρασβούργο το 2018-2019. Μέλος στην Επιστημονική Ένωση για την Προώθηση της Εκπαιδευτικής Καινοτομίας (ΕΕΠΕΚ).