[χρόνος ανάγνωσης 2 λεπτά και 14 δευτ.]
Το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου (ΙΝΕΜΥ-ΕΣΕΕ) δημοσιεύει τα αποτελέσματα της πανελλαδικής του Έρευνας για την πορεία των Θερινών Εκπτώσεων 2025, τα οποία επιβεβαιώνουν το αρνητικό κλίμα που επικρατεί στην αγορά από την αρχή του χρόνου. Τα ευρήματα της έρευνας, τα οποία μπορείτε να δείτε αναλυτικά στο πλήρες κείμενο που επισυνάπτεται, αποτυπώνουν μια εικόνα συνεχιζόμενης δυστοκίας για τις μικρομεσαίες και πολύ μικρές εμπορικές επιχειρήσεις.
Με αφορμή τα αποτελέσματα, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ, κ. Σταύρος Καφούνης, τόνισε πως τα βασικά ορόσημα της χρονιάς –οι χειμερινές εκπτώσεις, η πασχαλινή περίοδος και οι θερινές εκπτώσεις– «χάθηκαν για τον κλάδο». Υπογράμμισε την ανησυχία χιλιάδων επιχειρηματιών για τους επόμενους μήνες και κάλεσε την Πολιτεία να προχωρήσει σε άμεσες παρεμβάσεις στήριξης, ενώ έθεσε και το ζήτημα της αναγκαίας επαναξιολόγησης του θεσμού των εκπτώσεων.
Τα βασικά ευρήματα της έρευνας
Η έρευνα, η οποία πραγματοποιήθηκε με τηλεφωνική δειγματοληψία σε 359 επιχειρήσεις από όλη την Ελλάδα, ανέδειξε τα ακόλουθα κρίσιμα σημεία:
Αρνητικό πρόσημο στις πωλήσεις: Έξι στις δέκα επιχειρήσεις (59%) κατέγραψαν χειρότερες πωλήσεις σε σχέση με πέρυσι, ενώ μόλις το 10% των επιχειρήσεων, κυρίως οι πολύ μεγάλες, είδαν θετικό πρόσημο.
Ικανοποίηση και επισκεψιμότητα: Σχεδόν οι μισές επιχειρήσεις (47%) δήλωσαν λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες από τις πωλήσεις τους. Η εικόνα αυτή συνδέεται άμεσα με τη χαμηλότερη επισκεψιμότητα, καθώς το 51% των επιχειρήσεων κατέγραψε μείωση σε σχέση με την περσινή περίοδο.
Ποσοστά εκπτώσεων: Παρά την πτώση των πωλήσεων, οι επιχειρήσεις διατήρησαν υψηλά ποσοστά εκπτώσεων. Έξι στις δέκα υιοθέτησαν εκπτώσεις άνω του 30%, με το «κλιμάκιο» 31%-40% να είναι το δημοφιλέστερο. Η προσπάθεια προσέλκυσης καταναλωτών οδηγεί μάλιστα το 37% των επιχειρηματιών να διατηρούν χαμηλές τιμές και προσφορές και μετά το επίσημο τέλος των εκπτώσεων, παρά το ισχύον πλαίσιο.
Προτίμηση στο φυσικό κατάστημα: Παρόλο που οι απομακρυσμένες πωλήσεις κερδίζουν έδαφος, το 45% των επιχειρηματιών δήλωσε ότι οι πωλήσεις από το φυσικό κατάστημα ήταν περισσότερες από τις ηλεκτρονικές. Αυτό το εύρημα υπογραμμίζει την ανάγκη για περαιτέρω ψηφιακή ωρίμανση του εμπορίου.
Οι βασικές προκλήσεις για τις επιχειρήσεις
Οι επιχειρηματίες κλήθηκαν να αξιολογήσουν τα κυριότερα προβλήματα που αντιμετωπίζουν, με τα ευρήματα να επιβεβαιώνουν την πίεση που δέχονται από πολλαπλά μέτωπα:
Ακρίβεια και λειτουργικό κόστος: Η ακρίβεια, η αύξηση του λειτουργικού κόστους και οι αυξήσεις στις τιμές των προμηθευτών αναδεικνύονται ως τα σημαντικότερα προβλήματα. Τρεις στις τέσσερις επιχειρήσεις (74%) δηλώνουν ότι το λειτουργικό τους κόστος έχει αυξηθεί πάνω από 10% από την αρχή του έτους.
Μέτρα στήριξης: Το 67% των επιχειρηματιών δηλώνει ότι είναι «Καθόλου» έως «Λίγο» ανακουφισμένο από τα μέτρα στήριξης που έχουν εφαρμοστεί έναντι των ανατιμήσεων και της αύξησης του ενεργειακού κόστους.
Τα αποτελέσματα της έρευνας της ΕΣΕΕ αναδεικνύουν την επιτακτική ανάγκη για ουσιαστική στήριξη του εμπορικού κλάδου. Η αδυναμία ανάκαμψης, παρά τις προσπάθειες των επιχειρήσεων, και η αυξανόμενη πίεση από το λειτουργικό κόστος και την ακρίβεια, καθιστούν άμεσες παρεμβάσεις της Πολιτείας πιο αναγκαίες από ποτέ.
Ανταγωνιστικό περιβάλλον
Παράλληλα αν και η έρευνα της ΕΣΕΕ δεν εστιάζει άμεσα στον ανταγωνισμό μεταξύ μικρών επιχειρήσεων και μεγάλων αλυσίδων, τα ευρήματά της υπονοούν σαφώς ότι οι μεγάλες επιχειρήσεις βρίσκονται σε καλύτερη θέση και διατρέχουν μικρότερο κίνδυνο. Αυτό φαίνεται από το γεγονός ότι μόλις 1 στις 10 επιχειρήσεις κατέγραψε θετικό πρόσημο στις πωλήσεις, και αυτές ήταν κυρίως οι πολύ μεγάλες επιχειρήσεις.
Η πανελλαδική έρευνα έδειξε ότι οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις δυσκολεύονται να ανταπεξέλθουν, καθώς αντιμετωπίζουν ταυτόχρονα την αύξηση του λειτουργικού κόστους, την ακρίβεια και το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών. Αυτή η κατάσταση τις καθιστά πιο ευάλωτες και αυξάνει τον κίνδυνο να χάσουν μερίδιο αγοράς προς όφελος των ισχυρότερων εμπορικών αλυσίδων. Επομένως, τα αποτελέσματα της έρευνας, αν και δεν το αναφέρουν ρητά, υπογραμμίζουν τον αυξημένο κίνδυνο που αντιμετωπίζουν οι μικρές επιχειρήσεις από τον ανταγωνισμό των μεγάλων αλυσίδων.
Διαβάσετε την πλήρη έκθεση της έρευνας με όλα τα διαγράμματα: