[χρόνος ανάγνωσης 3 λεπτά]
«Το σχέδιο νόμου είναι τόσο γενικό, ώστε να μπορεί να επιδέχεται πλήθος ερμηνειών. Οι ιδρυτικοί νόμοι των επιμέρους οργανισμών, οι οποίοι περιείχαν αναλυτική περιγραφή των αρμοδιοτήτων τους, που αφορούν άμεσα τους παραγωγούς, καταργούνται.», τονίζει σε ανοικτή Επιστολή του, ο Σύνδεσμος Ελληνικής Κτηνοτροφίας.
Αναλυτικά η Επιστολή του Συνδέσμου:
Θέμα: Σχέδιο Νόμου
Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων:
«Ενιαίο ρυθμιστικό πλαίσιο για την οργάνωση και λειτουργία του Ελληνικού Γεωργικού Οργανισμού – ΔΗΜΗΤΡΑ»
Κύριοι Υπουργοί,
Κυρία Γενική Γραμματέα,
Κυρίες, Κύριοι Βουλευτές,
Στη δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση που συνόδευσε την κατάθεση του νομοσχεδίου για τον Ελληνικού Γεωργικό Οργανισμό ΔΗΜΗΤΡΑ (ΕΛΓΟ-ΔΗΜΗΤΡΑ) διατυπώσαμε τις απόψεις και παρατηρήσεις μας επί των σχετικών ρυθμίσεων, τις οποίες επίσης παρουσιάσαμε κατά τη συζήτηση που ακολούθησε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής.
Στη συνέχεια, παρακολουθώντας την τακτική του κ. Υπουργού ΑΤΤ στην πορεία ψήφισης του νομοσχεδίου αισθανόμαστε υποχρεωμένοι να προβάλλουμε και πάλι δημόσια τις θέσεις μας, αυτή τη φορά με επιστολή στον τύπο και στους αρμόδιους φορείς.
Το σχέδιο νόμου είναι τόσο γενικό, ώστε να μπορεί να επιδέχεται πλήθος ερμηνειών. Οι ιδρυτικοί νόμοι των επιμέρους οργανισμών, οι οποίοι περιείχαν αναλυτική περιγραφή των αρμοδιοτήτων τους, που αφορούν άμεσα τους παραγωγούς, καταργούνται. Στο παρόν σχέδιο νόμου δεν υπάρχει ανάλογη αναφορά και μάλιστα, σε μια παράγραφο αναφέρεται ότι οι αρμοδιότητες του Οργανισμού μπορεί να ορίζονται ακόμη και από το ίδιο το Δ.Σ. Επίσης, σε κανένα σημείο δεν υπάρχει αναφορά στους πόρους που απαιτούνται για τη λειτουργία του, ούτε σε οργανικές θέσεις, ούτε σε θέματα επαρκούς στελέχωσης/αύξησης του προσωπικού Γίνεται φανερό ότι το σχέδιο νόμου δεν αποβλέπει στην εξασφάλιση μιας λειτουργικής και αποτελεσματικής δομής του Οργανισμού στο γενικότερο πλαίσιο της συνεργασίας με τους φορείς των παραγωγών. Μέσω των οργάνων που προβλέπει στοχεύει κυρίως να προσφέρει στον ιδιωτικό τομέα τη δυνατότητα παρέμβασης στις δραστηριότητες της έρευνας και της διαφύλαξης των πολύτιμων φυτικών και ζωικών γενετικών πόρων της χώρας. Όλοι γνωρίζουμε όμως ότι τα αποτελέσματα από αυτές τις δραστηριότητες θα πρέπει να ανήκουν σε αυτούς που θα κληθούν σε τελευταία ανάλυση να τα εφαρμόσουν, δηλαδή στους θεματοφύλακες και παραγωγούς του αγροδιατροφικού πλούτου της χώρας, γεωργούς και κτηνοτρόφους
Τα παραπάνω θα είναι οι συνέπειες που θα προκύψουν, τόσο από την προβλεπόμενη στο σχέδιο νόμου μετάθεση της δημιουργίας της ουσιαστικής λειτουργικής δομής του Οργανισμού σε έναν μελλοντικό, υπό ψήφιση, Εσωτερικό Κανονισμό, όσο και από την έλλειψη κάθε δεσμευτικής αναφοράς στην εξασφάλιση της βασικής ετήσιας χρηματοδότησης με βάση τις εκάστοτε ανάγκες και προτεραιότητες.
Εφόσον αναφερόμαστε στη χρηματοδότηση του Οργανισμού, υπενθυμίζουμε πως ο τομέας της παραγωγής και αξιοποίησης των ζωικών προϊόντων στην αγροδιατροφική αλυσίδα συμβάλλει σε πολύ ουσιαστικό, διψήφιο, ποσοστό στον προϋπολογισμό του ΕΛΓΟ. Μάλιστα σημειώνουμε ότι οι εισφορές του τομέα έχουν προορισμό την ανταποδοτική προσφορά από τον Οργανισμό μακροπρόθεσμων μεν αλλά όχι κατ’ ανάγκην μόνιμων υπηρεσιών. Οι εισφορές όμως που επιβαρύνουν σήμερα το γάλα και το κρέας με το υπό ψήφιση σχέδιο νόμου ουσιαστικά μονιμοποιούνται, εφόσον εξαιρούνται από οποιαδήποτε επανεξέταση (άρθρο 24 – Εξουσιοδοτικές διατάξεις – παράγραφος 8). Στο σημείο αυτό θα επανέλθουμε.
Από τα ανωτέρω, προκύπτουν δύο προφανείς αναγκαιότητες σχετικά με την παρουσία στον ΕΛΓΟ του σημαντικού χρηματοδότη του, που είναι οι κτηνοτρόφοι και οι διεπαγγελματικές οργανώσεις του τομέα. Πρώτη, η διασφάλιση της συμμετοχής τους στις αποφάσεις, μέσω της θεσμοθετημένης συμμετοχής των εκπροσώπων τους στο Διοικητικό Συμβούλιο και στο νεοσύστατο Συμβούλιο Εμπειρογνωμόνων του Οργανισμού. Δεύτερη, η συμμετοχή του αγροδιατροφικού τομέα στη λειτουργία και αξιοποίηση του βασικού ψηφιακού εργαλείου ΑΡΤΕΜΙΣ που σχεδιάστηκε και λειτουργεί για την προστασία των προϊόντων ζωικής παραγωγής.
Σημειώνουμε ακόμη ότι, για το κύριο λειτουργικό συστατικό του Οργανισμού, που είναι το επιστημονικό προσωπικό του, το οποίο διαθέτει το επιστημονικό επίπεδο, την εμπειρία και τις εθνικές και διεθνείς διασυνδέσεις που χρειάζεται η σύγχρονη αγροτική έρευνα, δεν γίνεται στο σχέδιο νόμου συγκεκριμένη αναφορά. Η γενική σύνδεσή του με την λειτουργική δομή του Οργανισμού δεν είναι επαρκής. Χρειάζεται ουσιαστική αναφορά στην οργανωτική δομή του προσωπικού και στην επαγγελματική του κατοχύρωση, απαραίτητη για την πραγματοποίηση των, ως επί το πλείστον, μακροπρόθεσμων στόχων των ερευνητικών αντικειμένων του Οργανισμού.
Συμπερασματικά ζητούμε:
Την άμεση απόσυρση του σχεδίου νόμου, έστω και την τελευταία στιγμή, και έναρξη μιας ουσιαστικής διαδικασίας διαβούλευσης με τους παραγωγικούς φορείς και τους εργαζόμενους, όπως άλλωστε έχουν ζητήσει και όλοι σχεδόν οι φορείς που τοποθετήθηκαν στη συνεδρίαση της Επιτροπής Θεσμών και Εμπορίου. Καταθέτουμε όμως και τις ακόλουθες προτάσεις μας, ως παρακαταθήκη για ουσιαστικές διαβουλεύσεις:
• Τρείς επιπλέον θέσεις στο ΔΣ της Οργάνωσης για τις αντίστοιχες διεπαγγελματικές οργανώσεις του κτηνοτροφικού αγροδιατροφικού τομέα (Φέτας, Κρέατος και Πτηνοτροφίας).
• Την αναμόρφωση του υπό σύσταση Συμβουλίου Εμπειρογνωμόνων με την δημιουργία ενός ευρύτερου οργάνου, όπου θα συμμετέχουν, όλες οι διεπαγγελματικές οργανώσεις του αγροτικού χώρου, εκπρόσωποι του ερευνητικού τομέα (Πανεπιστήμια, ΕΛΓΟ) και εκπρόσωποι του ιδιωτικού συνεταιριστικού τομέα.
• Συγκεκριμένη αναφορά στο έργο, τις βαθμίδες και την εξέλιξη του επιστημονικού προσωπικού του Οργανισμού.
• Την επανεξέταση των εισφορών επί των προϊόντων ζωικής παραγωγής του αγροδιατροφικού τομέα, στη βάση της σκοπιμότητας της εφαρμογής και της δικαιότερης κατανομής τους.
• Την αποδοχή των προτάσεών μας που ήδη έχουμε καταθέσει, στη διαβούλευση.