Θετική χαρακτηρίζει την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου σχετικά με την ακύρωση της Προγραμματικής Σύμβασης του Δήμου Χερσονήσου με Αναπτυξιακό Οργανισμό «Εύδημος», η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ).
Η ΠΟΕΜΔΥΔΑΣ υπογραμμίζει: «Δηλώνουμε τη ριζική μας αντίθεση στην πολιτική που εκχωρεί αρμοδιότητες σε ιδιώτες. Παλεύουμε για το σταμάτημα της διαχρονικά ασκούμενης αντιλαϊκής πολιτικής και από κοινού διεκδικούμε:
– Προσλήψεις όλων των κλάδων και ειδικοτήτων του εμπλεκόμενου προσωπικού με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίες σε όλες τις Υπηρεσίες του Δημοσίου
– Ενίσχυση των Δημόσιων Τεχνικών και όλων των Ελεγκτικών Υπηρεσιών. Όχι την ιδιωτικοποίηση τους και την εκχώρηση αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες
– Θεσμική και οικονομική αναβάθμιση του συνόλου του προσωπικού
– Κατάργηση των σχετικών νόμων που επιτρέπουν τις ιδιωτικοποιήσεις Δημόσιων Υπηρεσιών.»
Ειδικότερα αναφέρει: «Με την υπ’ αριθμ. 917/2021 απόφαση του, το VII Τμήμα του Ελεγκτικού Συνεδρίου ακύρωσε την ανάθεση, μέσω προγραμματικής σύμβασης, του συνόλου των οικονομικών υπηρεσιών του Δήμου Χερσονήσου στον Αναπτυξιακό Οργανισμό «Εύδημος». Είχε προηγηθεί η σχετική πράξη της Αναπληρώτριας Επιτρόπου του Ελεγκτικού Συνεδρίου στην 2η Υπηρεσία Επιτρόπου Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου, με την οποία είχε κριθεί, ότι κωλύεται η υπογραφή της εν λόγω Προγραμματικής Σύμβασης για λόγους, που σχετίζονται με την νομιμότητα αυτής.
Η προγραμματική σύμβαση είχε απορριφθεί από την αναπληρώτρια Επίτροπο με το σκεπτικό ότι πρόκειται για «απευθείας ανάθεση παροχής υπηρεσιών κατά παράβαση των νόμιμων διαδικασιών σύναψης δημοσίων συμβάσεων».
Το Ελεγκτικό Συνέδριο μεταξύ άλλων, αποδεχόμενο τις αιτιάσεις της ΠΟΕ-ΟΤΑ που έκανε σχετική παρέμβαση, έκρινε, ότι η εν λόγω Σύμβαση «δεν αποτελεί περίπτωση επιτρεπόμενης Προγραμματικής Σύμβασης», καθώς η «ΕΥΔΗΜΟΣ Α.Ε.» δεν μπορεί να εκτελέσει το έργο με ίδια μέσα αφού δεν διαθέτει το αναγκαίο προσωπικό και κατ’ ανάγκη θα προβεί σε προσλήψεις χωρίς μάλιστα την τήρηση διαγωνιστικής διαδικασίας. Αναφέρει ότι «ο Αναπτυξιακός Οργανισμός θα πρέπει να είναι σε θέση να εκτελέσει με ίδια μέσα το 80% των δραστηριοτήτων στις οποίες αφορά η συνεργασία», όταν «δεν έχει προϋφιστάμενο κύκλο εργασιών επί του αντικειμένου στο οποίο αφορά η συνεργασία».
Ταυτόχρονα, έκρινε ότι, «δεν είναι δυνατή η εκχώρηση αποφασιστικών αρμοδιοτήτων στους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς, όταν αντικείμενο των προγραμματική συμβάσεων είναι η άσκηση αρμοδιοτήτων νευραλγικών υπηρεσιών της τοπικής διακυβέρνησης, αναγόμενων σε μία από τις βασικές και πρωτεύουσες λειτουργίες οικονομικές υπηρεσίες των ΟΤΑ».
Συνεπώς «η σκοπούμενη προγραμματική συνεργασία δεν ορίζεται ισόρροπα και νόμιμα», «δεν καθορίζεται σαφώς το εύρος της διοικητικής υποστήριξης που θα παρασχεθεί από την «ΕΥΔΗΜΟΣ ΑΕ», «το προσωπικό που εισφέρει η ΕΥΔΗΜΟΣ ΑΕ θα έχει το δικαίωμα υπογραφής και άρα την ευθύνη του αντικειμένου και του αποτελέσματος» και «η ελεγχόμενη σύμβαση δεν πληρεί τη σχετική προϋπόθεση της παρ. 4 του άρθρου 12 του Ν.4412/16».
Υπενθυμίζουμε όσα είχαμε αναδείξει με πρόσφατο Δελτίο Τύπου μας :
https://emdydas.gr/images/stories/news/2020/31.5.2021_anatpyxiakoi_deltio_typou_8501.pdf ότι «Σε Προγραμματική Σύμβαση Δήμου της Αττικής με τον Αναπτυξιακό Οργανισμό ΟΤΑ ΕΥΔΗΜΟΣ Α.Ε για το έργο «Διοικητική Υποστήριξη για την άσκηση αρμοδιοτήτων Υπηρεσίας Δόμησης», συνολικού προϋπολογισμού 153.995,10€ το ετήσιο κόστος για τον καθέναν από τους 4 μηχανικούς ανέρχεται σε 22.260,00 € + ΦΠΑ 24% δηλαδή σε 27.602,40 €, τη στιγμή που η πρόσληψη Διπλωματούχων Μηχανικών απαιτεί 30% μικρότερη δαπάνη!» και όσα αναφέραμε σε ψήφισμα το οποίο προωθήσαμε σε Δημοτικά και Περιφερειακά Συμβούλια:
«Δήμαρχοι και Περιφερειάρχες θα μπορούν να προσλαμβάνουν έκτακτο προσωπικό εκτός ΑΣΕΠ και υπό διαρκή εργασιακή ομηρεία, ώστε να εκτελούν Τεχνικό Έργο χωρίς τους «ασφυκτικούς» ελέγχους του Δημοσίου. Τα Δημόσια Έργα κυρίως, αλλά και τις Πολεοδομίες θα τα λειτουργούν «Αναπτυξιακοί Οργανισμοί», εκτός διαδικασιών δημόσιου ελέγχου και λογιστικού κόστους, με όρους διασπάθισης δημόσιου χρήματος αλλά και απουσία ουσιαστικού ελέγχου, όπως δείχνει και το αμαρτωλό παρελθόν των αναπτυξιακών Εταιριών, με πιο πρόσφατο παράδειγμα το έλλειμμα εκατομμυρίων της Αναπτυξιακής Πελοποννήσου ΑΕ. Ελλείμματα τα οποία θα φορτώνονται στις τοπικές κοινωνίες. Στα δημόσια έργα με τις προβλέψεις του Ν.4782/21, ιδιώτες θα καθορίζουν τις τεχνικές προδιαγραφές για τα έργα, ιδιώτες θα καθορίζουν τις τιμές των υλικών και των εργασιών, δηλαδή το κόστος των έργων, τις μελέτες θα τις εκπονούν οι ιδιώτες μελετητές και θα τις επιβλέπουν οι πιστοποιημένοι ιδιωτικοί φορείς. Τα έργα θα τα κατασκευάζουν οι ιδιώτες εργολάβοι, θα τα επιμετρούν (δειγματοληπτικά μάλιστα!!!) και επιβλέπουν ιδιώτες. Μόνο το κόστος θα πληρώνει το Δημόσιο με πλημμελή έλεγχο και τεράστιες επισφάλειες, καθώς «Ελεγκτές» και «Ελεγχόμενοι» θα αλληλοδιαπλέκονται. Γνωρίζουμε ήδη όλοι, τι συμβαίνει με τις «Συμβάσεις Παραχώρησης», όπου οι πολίτες πληρώνουν τα αυξημένα διόδια και το Δημόσιο καλύπτει με εκατομμύρια την ενδεχόμενη «μειωμένη κίνηση» (40 εκατ. € μόνο για το πρώτο εξάμηνο του 2020). Ιδιώτες μελετητές τοπικών χωροταξικών σχεδίων ή επενδυτικών σχεδίων θα αξιολογούνται από ιδιώτες αξιολογητές σε μια λογική «Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει».