Την
δυσαρέσκειά του ως προς την μη αναβάθμιση των Ανωτέρων Σχολών Τουριστικής
Εκπαίδευσης (ΑΣΤΕ) εκφράζει ο Σύλλογος Εκπαιδευτικού Προσωπικού Ανωτέρων Σχολών
Τουριστικής Εκπαίδευσης Αγίου Νικολάου και Ρόδου, με Επιστολή του προς τον
Πρωθυπουργό και τους συναρμόδιους Υπουργούς.
Πρέπει να σημειωθεί ότι οι ΑΣΤΕ παρέχουν υψηλό επίπεδο σπουδών που
αναγνωρίζεται εμπράκτως από την επιχειρηματική κοινότητα των ξενοδοχειακών και
τουριστικών επιχειρήσεων, από την Ευρωπαϊκή Ένωση και καθώς το Εκπαιδευτικό
Προσωπικό προσλήφθηκε με διαδικασίες εκλεκτορικού
σώματος.
Ειδικότερα η Επιστολή:
«Άγιος Νικόλαος, 14 Δεκεμβρίου 2020 Αρ.
Πρωτ.: 8/2020
Προς:
Πρωθυπουργό, κο Κυριάκο Μητσοτάκη
Υπουργό Παιδείας, κυρία Νίκη Κεραμέως
Υπουργό Τουρισμού, κο Χάρη Θεοχάρη
Υφυπουργό Τουρισμού, κο Μάνο Κονσόλα
Αξιότιμε κύριε Πρωθυπουργέ,
Αξιότιμη κυρία Υπουργέ Παιδείας,
Αξιότιμοι κύριοι Υπουργέ και Υφυπουργέ
Τουρισμού,
Τα μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού
των Ανώτερων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης (Α.Σ.Τ.Ε.) του Υπουργείου
Τουρισμού, με φιλότιμο και αξιοπρέπεια ανταποκρινόμαστε αδιαλείπτως εδώ και
πολλά χρόνια τόσο στις εκπαιδευτικές όσο και στις διοικητικές υποχρεώσεις μας
στις Σχολές, και πιστεύουμε πως έχουμε συμβάλει τα μέγιστα ώστε όχι μόνο να
κρατηθούν ανοικτές, κάτω από αντίξοες τις περισσότερες χρονιές συνθήκες, αλλά
και να ενδυναμώσουν, χρόνο με το χρόνο, τη θέση τους στον χάρτη της
τριτοβάθμιας τουριστικής εκπαίδευσης της χώρας μας.
Παρότι αναγνωρίζουμε ότι αυτή η
περίοδος είναι ιδιαίτερα επιβαρυμένη για σας, λόγω όλων των δυσκολιών που
σχετίζονται με τη νέα έξαρση του κορωνάΐού, θέλουμε, έχοντας στη σκέψη μας την
προεκλογική υπόσχεση της Νέας Δημοκρατίας, αλλά και την προσωπική δέσμευση
μετεκλογικά του Πρωθυπουργού ότι θα ενισχύσει τη δημόσια τουριστική εκπαίδευση
και θα αναβαθμίσει τις Α.Σ.Τ.Ε., να θέσουμε υπόψιν σας τα κάτωθι ερωτήματα:
1. Γιατί δεν έχει γίνει μέχρι σήμερα
πράξη η πολυαναμενόμενη ανωτατοποίηση των Α.Σ.Τ.Ε. Κρήτης και Ρόδου; Παρά τις
πολλαπλές εξαγγελίες, οι Α.Σ.Τ.Ε. είναι οι μόνες Σχολές στο μηχανογραφικό
δελτίο των πανελληνίων εξετάσεων που παραμένουν στην ανώτερη βαθμίδα. Ένα
ζήτημα που έχει λυθεί για τις Αστυνομικές Σχολές, τις Ακαδημίες Εμπορικού
Ναυτικού, τις Ορθόδοξες Ακαδημίες, τις Ακαδημίες Πυροσβεστικής, τις Σχολές
Δοκίμων Σημαιοφόρων του Λιμενικού Σώματος-Ελληνικής Ακτοφυλακής, ταλανίζει
ακόμα τις Σχολές μας που με εφτά
εξάμηνα σπουδών και εννιά μήνες πρακτικής άσκησης απονέμουν πτυχίο
επιπέδου ΙΕΚ, ενώ μάλιστα ο τουρισμός αναγνωρίζεται από όλους ως η βαριά βιομηχανία
της χώρας μας.
2. Γιατί,
οι σπουδαστές των ΑΣΤΕ, που τα τελευταία χρόνια εισάγονται στις Σχολές με πολύ
υψηλές βάσεις ανάμεσα στα συναφή με τον τουρισμό προγράμματα σπουδών,
αντιμετωπίζονται από την πολιτεία σαν παιδιά κατώτερου θεού, στερούμενοι βασικών φοιτητικών δικαιωμάτων, εκπτώσεων, παροχών
και προνομίων όπως τη σίτιση, η στέγαση, η ακαδημαϊκή ταυτότητα, υποτροφίες
οικονομικής ενίσχυσης, κ.α.;
3. Γιατί
το πρόγραμμα σπουδών των ΑΣΤΕ που έχει αναγνωριστεί από την Ευρωπαϊκή
Ένωση ως ισότιμο με πτυχίο Πανεπιστημίου καθώς στην ΑΣΤΕΚ, έχει
απονεμηθεί από το 2014 ο Πανεπιστημιακός χάρτης ERASMUS+, δεν
αναγνωρίζεται στη χώρα μας στο 6ο επίπεδο του Εθνικού Πλαισίου
Προσόντων που αντιστοιχεί σε πτυχίο σπουδών 1ου
κύκλου σπουδών;
4. Γιατί
η πολιτεία συναινεί στη διαρκή υποβάθμιση της δημόσιας τουριστικής
εκπαίδευσης στη χώρα μας; Οι απόφοιτοι των ΑΣΤΕ με την επαγγελματική
τους κατάρτιση έχουν κατακτήσει την εμπιστοσύνη του ξενοδοχειακού κλάδου και
προτιμώνται έναντι άλλων αποφοίτων, όπως μαρτυρεί το γεγονός ότι εκατοντάδες
ξενοδοχειακές επιχειρήσεις έχουν στελεχωθεί και διευθύνονται από αυτούς.
Ωστόσο, σήμερα οι απόφοιτοι των ιδιωτικών κολλεγίων στην Ελλάδα
κατοχυρώνουν το πτυχίο τους και τα επαγγελματικά τους δικαιώματα σε αντίθεση με
τους αποφοίτους των ΑΣΤΕ που βλέπουν το πτυχίο τους να υποβαθμίζεται συνεχώς.
5. Γιατί,
τα δέκα μόνιμα μέλη του εκπαιδευτικού προσωπικού των Α.Σ.Τ.Ε., εκπαιδευτικοί με
προσόντα αντίστοιχα των μελών Εκπαιδευτικού Προσωπικού (ΕΠ) των πρώην Τ.Ε.Ι.
που προσλήφθηκαν με διαδικασίες εκλεκτορικού σώματος κρατούμαστε για
περισσότερο από δέκα έτη εγκλωβισμένοι χωρίς καθορισμένα δικαιώματα και
υποχρεώσεις, χωρίς αξιολόγηση, χωρίς εξέλιξη, με μισθούς καθηλωμένους στο 90%
των αποδοχών των αντίστοιχων βαθμίδων των πρώην ΤΕΙ και άρα αποκλειόμενους από
κάθε αλλαγή και εξέλιξη, αφού αυτή η κατηγορία εργαζομένων έχει πλέον
εκλείψει;
6. Γιατί
είμαστε οι μοναδικοί δέκα εργαζόμενοι στη χώρα μας υπαγόμενοι σε «ειδικό
μισθολόγιο» στους οποίους δεν δόθηκε ποτέ και παρά τις επανειλημμένες οχλήσεις
μας, η εφάπαξ καταβολή χρηματικού ποσού που είχε προβλεφθεί το 2018 για
όλες τις κατηγορίες εργαζομένων που υπάγονται σε «ειδικά μισθολόγια»,
αντίστοιχου της διαφοράς των αποδοχών που δικαιούμαστε να λάβουμε και αυτών που
λάβαμε για το χρονικό διάστημα από 1.1.2015 έως 3.12.2016;
Σας ζητούμε να υλοποιήσετε τις
εξαγγελίες και τις δεσμεύσεις σας και να μεριμνήσετε ώστε να λυθούν επιτέλους
τα χρόνια ζητήματα των Α.Σ.Τ.Ε. που κρατούν ομήρους σε αυτές τόσο τους
σπουδαστές τους όσο και τους καθηγητές τους.»
Υπενθυμίζεται
ότι στόχος της εκπαίδευσης των ΑΣΤΕ, σύμφωνα με το υπουργείο Τουρισμού, «αποτελεί
η κατάρτιση στελεχών για τις ξενοδοχειακές, και λοιπές επιχειρήσεις του
Τουριστικού τομέα με δύο εκπαιδευτικές μονάδες σε Κρήτη και Ρόδο. Η αναβάθμιση
της ποιότητας του τουριστικού προϊόντος αποτελεί βασική προτεραιότητα του Υπουργείου
Τουρισμού. Επιπλέον στη σύγχρονη οικονομική συγκυρία έχει ιδιαίτερη σημασία η
διεύρυνση των δυνατοτήτων εκπαίδευσης /κατάρτισης με εμπλουτισμό και διεύρυνση
των γνώσεων, δεξιοτήτων και προσόντων, ενίσχυση των ευκαιριών απασχόλησης για
τους εργαζόμενους στον τουρισμό και ιδιαίτερα για τους νέους. Γι αυτό η
επένδυση στο ανθρώπινο δυναμικό αποτελεί πρωταρχικό στόχο και προτεραιότητα για
το Υπουργείο Τουρισμού.»
Προϋποθέσεις φοίτησης
Οι προϋποθέσεις και η διαδικασία εισαγωγής ορίζονται από το Υπουργείο
Εθνικής Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων, ανάλογα με το εκάστοτε ισχύον
εθνικό σύστημα εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση.
Φοίτηση
Η φοίτηση διαρκεί επτά εξάμηνα. Κάθε εκπαιδευτικό έτος περιλαμβάνει δύο
κύκλους σπουδών.
Α) Τον Θεωρητικό, που αρχίζει τον μήνα Οκτώβριο κάθε εκπαιδευτικού έτους και
λήγει τον μήνα Ιούνιο του επομένου έτους.
Β) Τον Πρακτικό, που αποτελεί συνέχεια του θεωρητικού και αναπόσπαστη συνέχεια
της εκπαίδευσης, αρχίζει τον μήνα Ιούλιο και λήγει στο τέλος του μηνός Σεπτεμβρίου.
Οι σπουδαστές τοποθετούνται με μέριμνα του Υπουργείου Τουρισμού (εκτός των
σπουδαστών Γ’ έτους που τοποθετούνται με την διαδικασία της ονομαστικής
τοποθέτησης), για πρακτική άσκηση σε επιλεγμένες Ξενοδοχειακές και Τουριστικές
Επιχειρήσεις.
Διδασκόμενα Μαθήματα
Α΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Εισαγωγή στον Τουρισμό, Μαγειρική, Εστιατοριακή τεχνική, Υπηρεσία ορόφων,
Οικονομικά Μαθηματικά, Αρχές Διοίκησης, Αρχές Οικονομικής.
Β΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Μαζική παραγωγή φαγητών, Μπαρ – Ποτά – Οινολογία, Εισαγωγή στους Η/Υ,
Διαχείριση τροφίμων και ποτών, Στατιστική επιχειρήσεων, Γενικές αρχές
Λογιστικής.
Γ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Οργάνωση και λειτουργία επισιτιστικών μονάδων, Υπηρεσία υποδοχής και κρατήσεων,
Τουριστική Οικονομία, Αρχιτεκτονική – εξοπλισμός ξενοδοχείων, Λογιστική
εταιρειών, Στοιχεία δικαίου. Επιλογή ανάμεσα σε Τουριστική Κοινωνιολογία και
Τουριστική Ψυχολογία.
Δ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Τήρηση λογαριασμών πελατών, Μηχανοργάνωση ξενοδοχείων, Τουριστική Γεωγραφία της
Ελλάδας, Εργασιακές σχέσεις, Αγγλική Τουριστική Ορολογία, Δεύτερη ξένη γλώσσα
(Τουριστική Ορολογία).
Ε΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Τουριστικό Μάρκετινγκ, Χρηματοοικονομική Διοίκηση, Ξενοδοχειακή Νομοθεσία,
Διοίκηση ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, Συντήρηση εγκαταστάσεων και εξοπλισμών
ξενοδοχείων, Διαπολιτισμική εκπαίδευση και επικοινωνία στον τουρισμό. Επιλογή
ανάμεσα στα μαθήματα Έρευνα Τουριστικής Αγοράς και Καταναλωτική Συμπεριφορά
Τουρίστα.
ΣΤ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Επαγγελματικός Τουρισμός, Προώθηση ξενοδοχειακού προϊόντος, Ξενοδοχειακό
λογισμικό, Επιχειρηματικότητα στον τουρισμό, Σεμινάριο τελειοφοίτων, Ψυχαγωγία
ξενοδοχείων. Επιλογή ανάμεσα στα μαθήματα Τουριστική Ανάπτυξη και Τουριστική
Πολιτική.
Ζ΄ ΕΞΑΜΗΝΟ
Πτυχιακή εργασία, Πρακτική άσκηση.