Βιώσιμος Τουριστικός Προορισμός

Η βιωσιμότητα αποσκοπεί σε μια ισορροπημένη ανάπτυξη του τουρισμού που θα ικανοποιεί τις ανάγκες των ταξιδιωτών, θα σέβεται το περιβάλλον και τις κοινότητες των προορισμών και θα διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη αειφορία του τουριστικού τομέα. Η συνεργασία με τις τοπικές αρχές, τους ενδιαφερόμενους φορείς και τους ταξιδιωτικούς παρόχους είναι σημαντική για την επίτευξη αυτών των στόχων.
Η προσέγγισή μας πρέπει να προωθεί την ευαισθητοποίηση των ταξιδιωτών σχετικά με την ανάγκη για βιώσιμο τουρισμό και την ενθάρρυνση βελτιωμένων ταξιδιωτικών συμπεριφορών. Αυτό περιλαμβάνει την προώθηση της ανεκτικότητας και του σεβασμού προς τον πολιτισμό και τη φύση, την ενθάρρυνση της τοπικής οικονομίας και τον υπεύθυνο τρόπο χρήσης των πόρων.
Τα παραπάνω εοισημαίνει σε συνέντευξη στο Κρητών Επιχειρείν ο κ. Μανώλης Τσακαλάκης Πρόεδρος στου Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης.

Ποιά η ανάγκη επανίδρυσης του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης;
Ο Σύνδεσμος Ξενοδόχων Κρήτης ιδρύθηκε το 1991 και μετά από μερικά χρόνια λειτουργία τέθηκε σε αδράνεια και ερχόμαστε σήμερα να τον επαναδραστηριοποιήσουμε, δεδομένου ότι το Brad name είναι Κρήτη. 
Για καλύτερη εκπροσώπηση του συνόλου των επαγγελματιών που προσφέρουν φιλοξενία στην Κρήτη συμμετέχουν οι Ενώσεις από τους νομούς, εκτός του νομού Χανίων οι οποίοι δεν συγκατατέθηκαν αν και πριν από αρκετά χρόνια είχαν προσυπογράψει το καταστατικό αυτό. Φυσικά είναι ένα καταστατικό το οποίο είναι ολίγον αναχρονιστικό και χρειάζεται διορθώσεις και προσθήκες για να είναι επίκαιρο και το οποίο θα έρθει στις εκλογές προς ψήφιση από τα μέλη του συνδέσμου και όπου θα αναδειχθεί μετά από ψηφοφορία το νέο τακτικό Διοικητικό Συμβούλιο, το οποίο και θα αντικαταστήσει το ήδη υπάρχον που είναι διορισμένο από το πρωτοδικείο Ηρακλείου. Με αυτό τον τρόπο θα έχουμε καλύτερη εκπροσώπηση και δυνατότερο λόγο σε όλα τα τουριστικά δρώμενα της Κρήτης αλλά και της χώρας ως ο πρώτος προορισμός αυτής. Θα συμμετέχουμε επίσης δια αντιπροσώπων μας σε όλα τα θεσμικά όργανα που μας αφορούν.
Κατά τα πρότυπα λοιπόν της περιφέρειας Κρήτης όπου οι Περιφερειακές Ενότητες είναι τέσσερις αλλά η Περιφέρεια είναι μία προχωρούμε κι εμείς την οργάνωση μας με έναν Πρόεδρο και τρεις Αντιπροέδρους ένα από κάθε νομό και ο πρόεδρος θα έχει θητεία ένα χρόνο και θα είναι εναλλάξ για κάθε νομό.
Ο Σύνδεσμος ισχυροποιεί και ενώνει τις Ενώσεις ξενοδόχων της Κρήτης ώστε να διαδραματίσουν έναν σημαντικό ρόλο στην ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας του νησιού, διαφυλάσσοντας ταυτόχρονα την προώθηση των προνομίων και των ξεχωριστών χαρακτηριστικών των νομών και των περιοχών.
Παράλληλα συνδέει τους επαγγελματίες της φιλοξενίας, παρέχοντας μια πλατφόρμα ανταλλαγής πληροφοριών, ιδεών και βέλτιστων πρακτικών. Αυτή η ανταλλαγή γνώσεων και εμπειριών μπορεί να ενισχύσει την επαγγελματική ανάπτυξη των Ενώσεων της κάθε περιοχής και να βοηθήσει στην αντιμετώπιση κοινών προκλήσεων και προβλημάτων.
Θα αναλάβει πρωτοβουλίες για την προώθηση της τοπικής φιλοξενίας συνεργαζόμενος με τις τοπικές αρχές και φορείς της ευρύτερης τουριστικής οικονομίας για τη δημιουργία και υλοποίηση κοινών εκστρατειών μάρκετινγκ, την παροχή συμβουλών για τη βελτίωση των υπηρεσιών και την ανάπτυξη τουριστικών πακέτων ή εκδηλώσεων που θα προσελκύσουν επισκέπτες.
Ο Σύνδεσμος μπορεί να εκπροσωπεί τα συμφέροντα των μελών του σε πολιτικό επίπεδο, παρέχοντας συμβουλές και να επηρεάζει τη διαμόρφωση πολιτικής που αφορά τη βιομηχανία της φιλοξενίας η οποία έχει βαρύνουσα σημασία για ολόκληρο το νησί.

Ποιες είναι οι κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις φιλοξενίας στην καθημερινότητα;
Είναι αλήθεια ότι οι επιχειρήσεις φιλοξενίας αντιμετωπίζουμε διάφορες προκλήσεις στην καθημερινή μας λειτουργία καθώς τα χρόνια της πανδημίας είχαν ως αποτέλεσμα και την επιτάχυνση αλλαγών όπου η επέκταση της παγκόσμιας αγοράς ταξιδιών οδήγησε σε αυξημένο ανταγωνισμό στα κριτήρια και τον τρόπο επικοινωνίας του ταξιδιώτη με τον προορισμό. Πρέπει να επιτύχουμε διακρίσεις και να προσελκύσουμε πελάτες μέσω μοναδικών προσφορών, σε καινοτόμες υπηρεσίες και εμπειρίες.
Όπως φαίνεται οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις φιλοξενίας και για φέτος αλλά και τα επόμενα χρόνια είναι πολλές, καθώς έχουμε να αντιμετωπίσουμε το αυξημένο λειτουργικό κόστος το οποίο προήλθε από την αύξηση της ενέργειας που συμπαρέσυρε τα πάντα προς τα πάνω με αποτέλεσμα το λειτουργικό μας κόστος να εκτιναχθεί στο 25 έως 30%.
Από την άλλη ο πληθωρισμός που παρήχθη λόγω αυτής της καταστάσεως ροκάνισε αντίστοιχο ποσοστό από την αγοραστική δύναμη του εν δυνάμει πελάτη μας που αν συνυπολογίσουμε την αύξηση των πακέτων απόρια τις αυξήσεις των καυσίμων και των εισιτηρίων από τις αεροπορικές εταιρείες που φτάνει από 20 έως 40%. Η ψαλίδα ανοίγει κατά 45 έως 60%.
Λογικό είναι να μην μπορούν όλοι να πληρώσουν αυτό το κόστος και γι’ αυτό οι ευρωπαίοι στρέφονται σε πιο φτηνούς ανταγωνιστικούς προορισμούς όπως Τουρκία, Αίγυπτος, Τυνησία, Μαρόκο. Ακόμη και η Ισπανία έχει πολύ φθηνότερες αεροπορικές τιμές από ότι η Ελλάδα.
Η εύρεση προσωπικού αποτελεί ένα αγκάθι στην λειτουργικότητα γενικά όλων των τουριστικών επιχειρήσεων και όχι μόνο σήμερα. Η διαπραγμάτευση δεν είναι πλέον τι δίνει ο εργοδότης ως μισθό αλλά ο εργαζόμενος προτείνει τι θέλει και ο εργοδότης ανάλογα με το πόσο κόπτεται και τι ανάγκη έχει συμφωνεί ή διαφωνεί. Απ’ ότι φαίνεται θα περάσει αρκετό χρονικό διάστημα για να ομαλοποιηθεί ξανά η αγορά εργασίας όχι μόνο στην Ελλάδα αλλά γενικά σε όλο τον κόσμο διότι το πρόβλημα δεν είναι ελληνικό ούτε ξενοδοχειακό είναι παγκόσμιο φαινόμενο, σε όλες τις εκφάνσεις της οικονομίας.
Η αύξηση των online κριτικών και αξιολογήσεων έχει κάνει την αντιμετώπιση και τη διαχείριση της φήμης μιας επιχείρησης ακόμη πιο σημαντική. Οι αρνητικές αξιολογήσεις μπορούν να έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην εικόνα και την επιχειρηματική απόδοση. Οι επιχειρήσεις πρέπει να επικοινωνούν με τους πελάτες, να λαμβάνουν υπόψη τις ανησυχίες τους και να προσφέρουν λύσεις για τη βελτίωση της εμπειρίας τους.
Οι επιχειρήσεις φιλοξενίας πρέπει να επενδύουν συνεχώς στην αναβάθμιση των υποδομών τους και στην υιοθέτηση νέων τεχνολογιών. Αυτό περιλαμβάνει την αναβάθμιση των δωματίων, των εγκαταστάσεων, των συστημάτων κράτησης και διαχείρισης, καθώς και την ενσωμάτωση τεχνολογιών όπως η τηλεόραση με επίπεδο συνδεσιμότητας και οι ψηφιακές εφαρμογές για τη βελτίωση της εμπειρίας των πελατών.
Αυτές είναι μερικές από τις κύριες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι επιχειρήσεις φιλοξενίας στην καθημερινή τους δραστηριότητα. Η αντιμετώπιση αυτών των προκλήσεων απαιτεί καλή διοίκηση, προσαρμογή στις αλλαγές της αγοράς και δημιουργικές λύσεις για να προσφέρουν μια ικανοποιητική εμπειρία στους πελάτες τους.

Ποια είναι η σημασία της βιωσιμότητας στον τουριστικό τομέα και ποια είναι η προσέγγισή σας;
Η σημασία της βιωσιμότητας είναι τεράστια για όλους μας και ειδικά για την Κρήτη η οποία επί του παρόντος δέχεται 10 φορές πάνω τον πληθυσμό της σε επισκέπτες, όπου με την ολοκλήρωση του νέου αεροδρομίου του Ηρακλείου αλλά και του Βόρειου Οδικού Άξονα, αυτό θα γίνει 15 έως 20 φορές πάνω από τον πληθυσμό του νησιού. Η ερώτηση λοιπόν είναι μπορούν οι φορείς να αντέξουν αυτή την αύξηση; Είναι έτοιμη οι Δήμοι να απορροφήσουν τα στέρεα και τα υγρά απόβλητα όλου αυτού του κόσμου;
Θα πρέπει λοιπόν να ενσκήψουμε όλοι μαζί πάνω σ’ αυτό το πρόβλημα να καταστρώσουμε τουλάχιστο πενταετές έως δεκαετές πρόγραμμα για να δούμε πως θα αντεπεξέλθουμε. Υπάρχουν προτάσεις τις οποίες και θα πρέπει να υιοθετήσουμε. Κάποιοι άλλοι προορισμοί το έχουν ήδη ξεκινήσει και βρίσκονται πολύ πιο μπροστά από μας παραδείγματος χάριν η Τουρκία καθώς εδώ και ενάμιση χρόνο ασχολείται προς την κατεύθυνση αυτή με επικεφαλής το τουρκικό κράτος. Δυστυχώς για μας αυτά τα προγράμματα δεν μπορούν να δουλέψουν από κάτω προς τα πάνω αλλά αντιθέτως από πάνω προς τα κάτω και ο νοών νοείτο.
Η βιωσιμότητα στον τουριστικό τομέα αποτελεί έναν σημαντικό παράγοντα για την αειφόρο ανάπτυξη και τη διατήρηση των φυσικών, κοινωνικών και πολιτιστικών πόρων των προορισμών. Πρόκειται για μια προσέγγιση που λαμβάνει υπόψη τις ανάγκες του σήμερα, χωρίς να θέτει σε κίνδυνο τη δυνατότητα των μελλοντικών γενεών να ικανοποιήσουν τις δικές τους ανάγκες.
Η προστασία του φυσικού περιβάλλοντος και των βιοποριστικών πόρων των προορισμών περιλαμβάνει τη μείωση των αρνητικών περιβαλλοντικών επιπτώσεων του τουρισμού, την προώθηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, τη διατήρηση της βιοποικιλότητας και την προαγωγή της βιολογικής γεωργίας.
Η δίκαιη κατανομή των οφελών του τουρισμού και η ενίσχυση της κοινωνικής ευημερίας στις τοπικές κοινότητες, συμπεριλαμβάνει την προώθηση της τοπικής απασχόλησης, την ενσωμάτωση των τοπικών κοινοτήτων στην τουριστική διαδικασία, τον σεβασμό των πολιτιστικών αξιών και παραδόσεων, καθώς και την ανάπτυξη τουρισμού με βάση την τοπική συμμετοχή και διαβούλευση.
Η διατήρηση και η ανάπτυξη μιας οικονομικά βιώσιμης τουριστικής βιομηχανίας, περιλαμβάνει τη διαφοροποίηση των τουριστικών προσφορών, την προώθηση της τοπικής επιχειρηματικότητας, την ενθάρρυνση της τοπικής προμήθειας και τη βελτίωση των εισοδημάτων και της ανταγωνιστικότητας των τοπικών επιχειρήσεων.
Η προσέγγισή μας στη βιωσιμότητα στον τουριστικό τομέα, βασίζεται στην αναγνώριση ότι η βιώσιμη ανάπτυξη είναι ο μόνος τρόπος για να διατηρηθεί ο τουρισμός ως βιώσιμος παράγοντας ανάπτυξης και να διασφαλιστεί η προστασία των προορισμών για τις μελλοντικές γενιές.
Εστιάζουμε και επιδιώκουμε να επιτύχουμε μια ισορροπημένη ανάπτυξη του τουρισμού που θα ικανοποιεί τις ανάγκες των ταξιδιωτών, θα σέβεται το περιβάλλον και τις κοινότητες των προορισμών και θα διασφαλίζει τη μακροπρόθεσμη αειφορία του τουριστικού τομέα. Η συνεργασία με τις τοπικές αρχές, τους ενδιαφερόμενους φορείς και τους ταξιδιωτικούς παρόχους είναι σημαντική για την επίτευξη αυτών των στόχων. Η προσέγγισή μας πρέπει να προωθεί την ευαισθητοποίηση των ταξιδιωτών σχετικά με την ανάγκη για βιώσιμο τουρισμό και την ενθάρρυνση βελτιωμένων ταξιδιωτικών συμπεριφορών. Αυτό περιλαμβάνει την προώθηση της ανεκτικότητας και του σεβασμού προς τον πολιτισμό και τη φύση, την ενθάρρυνση της τοπικής οικονομίας και τον υπεύθυνο τρόπο χρήσης των πόρων.

Ποιές οι καινοτόμες προοπτικές ανάπτυξης των τουριστικών προορισμών που θα συνδυάζουν τις τεχνολογικές εξελίξεις με τις παραδοσιακές εμπειρίες και δραστηριότητες;
Αρκετά χρόνια τώρα έχουν γίνει κάποια βήματα αλλά χρειάζονται πολλά, ούτως ώστε να αξιοποιήσουμε όλο αυτό τον πλούτο που έχει η Κρήτη μας σε συνδυασμό με τις τεχνολογικές εξελίξεις που υπάρχουν και δόξα τον Θεό έχουμε αξιόλογα τέτοια ιδρύματα στον τόπο μας να μας καθοδηγήσουν αλλά υπάρχουν και Πεφωτισμένοι και ικανοί Κρητικοί. Άρα δε μας λείπει τίποτα αρκεί να προσπαθήσουμε πιο σκληρά και πιο εντατικά.
Ο συνδυασμός τεχνολογικών εξελίξεων με παραδοσιακές εμπειρίες και δραστηριότητες στον τουρισμό μπορεί να δημιουργήσει έναν ισορροπημένο προορισμό που προσφέρει μοναδικές εμπειρίες στους επισκέπτες, ενώ ταυτόχρονα διατηρεί και ενισχύει την τοπική πολιτιστική κληρονομιά και το περιβάλλον.
Οι τουριστικοί προορισμοί μπορούν να επωφεληθούν από τις τεχνολογικές εξελίξεις για την προώθηση του αειφορικού τουρισμού. Η αξιοποίηση έξυπνων συστημάτων μπορεί να βοηθήσει στην παρακολούθηση της κατανάλωσης πόρων, της ενεργειακής απόδοσης και της διαχείρισης αποβλήτων, προωθώντας έτσι την αειφορική λειτουργία των προορισμών.
Μπορούν να εξελιχθούν σε έξυπνες πόλεις, όπου η τεχνολογία χρησιμοποιείται για τη βελτίωση της εμπειρίας των επισκεπτών όπως η ενημέρωση για την κυκλοφορία, τη βελτίωση των υπηρεσιών Wi-Fi και την παροχή εφαρμογών κινητής τεχνολογίας που παρέχουν πληροφορίες και προτάσεις στους επισκέπτες. Να περιλαμβάνει παιχνίδια με γεωγραφικά στοιχεία, εικονικούς οδηγούς που παρέχουν πληροφορίες και ιστορικά στοιχεία κατά τη διάρκεια της επίσκεψης, και προσωπικές προτάσεις βασισμένες στα ενδιαφέροντα του κάθε επισκέπτη.
Επιτρέπει στους επισκέπτες να αλληλεπιδρούν με τον περιβάλλοντα χώρο και να λαμβάνουν πραγματικού χρόνου πληροφορίες και ενημερώσεις για αξιοθέατα, εκδηλώσεις και υπηρεσίες του προορισμού.
Παράλληλα οι εφαρμογές κοινωνικών μέσων και οι πλατφόρμες συνεργατικής διαμόρφωσης μπορούν να διευκολύνουν την αλληλεπίδραση και την ανταλλαγή απόψεων, ιδεών και εμπειριών μεταξύ των ενδιαφερομένων φορέων.
Η ενσωμάτωση τεχνολογικών καινοτομιών στον τομέα του τουρισμού μπορεί να συμβάλει στην προώθηση της βιώσιμης ανάπτυξης. Μπορεί να προωθήσει την εξοικονόμησηση πόρων, τη χρήση ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, την προώθηση τοπικών προϊόντων και υπηρεσιών, καθώς και την ευαισθητοποίηση των ταξιδιωτών για την περιβαλλοντική προστασία και τον πολιτισμικό σεβασμό.
Αυτές είναι μερικές από τις καινοτόμες προοπτικές ανάπτυξης των τουριστικών προορισμών που συνδυάζουν τεχνολογικές εξελίξεις με παραδοσιακές εμπειρίες και δραστηριότητες. Αυτές οι καινοτομίες μπορούν να βελτιώσουν την εμπειρία των ταξιδιωτών, να προσελκύσουν νέους τύπους ταξιδιωτών και να δημιουργήσουν ανταγωνιστικό πλεονέκτημα για τους τουριστικούς προορισμούς.

Ο Μανώλης Τσακαλάκης, είναι Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Οοσπονδίας Ξενοδόων – ΠΟΞ, Πρόεδρος του Συνδέσμου Ξενοδόχων Κρήτης και Πρόεδρος των Ξενοδόχων Ν. Ρεθύμνης.

Πηγή 16o Τεύχος ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω