Ο Σύνδεσμος
Επιχειρήσεων Επιβατηγού Ναυτιλίας (ΣΕΕΝ) εκτιμά ότι οι Προβλέψεις για το 2021
και με δεδομένο τα τελευταία μέτρα περιορισμού των μεταφορών τα οποία θα συνεχιστούν
και τους επόμενους μήνες, είναι βέβαιο το πρώτο πεντάμηνο του 2021 το
μεταφορικό έργο θα είναι μειωμένο σε σχέση με το 2020.
Ο ΣΕΕΝ εν αναμονή των εξελίξεων έχει προτείνει στο Υπουργείο Ναυτιλίας και στα
συναρμόδια Υπουργεία τη λήψη μέτρων για το πρώτο πεντάμηνο του 2021,
υπογράμμισε σε συνέντευξη Τύπου ο Πρόεδρος του ΣΕΕΝ κ. Μιχάλης Σακέλλης.
Συγκεκριμένα:
1. Καθορισμός των απαραίτητων δρομολογίων μέχρι 31/5/2021 με βάση τα δρομολόγια
του 2020 και υπογραφή Συμβάσεων Δημόσιας Υπηρεσίας για την εκτέλεσή τους.
2. Καθορισμός μισθωμάτων σύμφωνα με τα πραγματικά έξοδα των πλοίων τα οποία ήδη
σας έχουν κοινοποιηθεί και γνωρίζετε.
3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και
ξηράς, μέχρι 31/5/2021.
4. Μείωση 50% των λιμενικών εξόδων Λιμενικών Ταμείων και Οργανισμών Λιμένων.
5. Εφαρμογή των μειωμένων συντελεστών ΦΠΑ και στα εισιτήρια των οχημάτων ΙΧ.
6. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολή συμβάσεων εργασίας των ναυτικών
μέχρι 31/5/2021.
7. Επέκταση του μέτρο πληρωμής των φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων σε
24 μήνες.
8. Ανάλογα με τις εξελίξεις θα κατατεθούν προτάσεις και για την περίοδο από
1/6/2021.
Γραμμές Αδριατικής
Ανάλογα μέτρα πρέπει να εφαρμοστούν και για τα πλοία τα οποία είναι
δρομολογημένα στις γραμμές Αδριατικής και συγκεκριμένα:1. Να μελετηθεί η δυνατότητα επιδότησης των δρομολογίων για την κάλυψη των
εξόδων λειτουργίας των (μείον τα έσοδα), σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία για
τα οποία σας έχουμε ήδη ενημερώσει.2. Παράταση ισχύος της δυνατότητας αναστολής συμβάσεων εργασίας των
ναυτικών μέχρι 31/5/2021.3. Παράταση της επιδότησης των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού θάλασσας και
ξηράς, μέχρι 31/5/2021 και ενίσχυση των Εταιρειών με τον παρακρατούμενο φόρο
των ναυτικών, ή εναλλακτικά.
4. Δημιουργία ειδικού προσωρινού πλαισίου στήριξης (με έγκριση της ΕΕ)
δεκαετούς διάρκειας για την επιδότηση των εργοδοτικών εισφορών προσωπικού
θάλασσας (ναυτικών) που εργάζονται στα πλοία αυτά και επίσης την ταμειακή
ενίσχυση των εταιρειών στα πρότυπα που εφαρμόζουν άλλες Χώρες στην Ευρώπη.5. Μείωση 50% των πάσης φύσεως λιμενικών εξόδων που χρεώνουν οι Οργανισμοί
Λιμένος Πατρών, Ηγουμενίτσας και Κέρκυρας, μέχρι 31/5/2021.
Στη συνέντευξη επισημάνθηκε ότι τα παραπάνω μέτρα είναι αναγκαία μιας και
ξεκινάει μία δεκαετία μεγάλων εξελίξεων και πολλών προβλημάτων.
Ειδικότερα:
– Με την ανάγκη να ανανεωθεί ο Ακτοπλοϊκός μας στόλος, ο οποίος ηλικιακά
μεγαλώνει
– Με αναγκαστική απομάκρυνση πλοίων τα οποία δεν θα μπορέσουν να προσαρμοστούν
ή να λειτουργήσουν στα νέα περιβαλλοντολογικά δεδομένα τα οποία διαμορφώνονται
– Με νέες επιβαρύνσεις λόγω του χαρακτηρισμού της Μεσογείου ως ECA
– Με παντελή έλλειψη από την Διεθνή αγορά μεταχειρισμένων πλοίων φιλικών στο
περιβάλλον και κατάλληλων για τις Ακτοπλοϊκές μας γραμμές.Υπάρχει δηλαδή μεγάλος κίνδυνος υποβάθμισης των Ακτοπλοϊκών μας υπηρεσιών
και ποιοτικά αλλά και σε ότι αφορά τις χωρητικότητες.Μοναδική λύση είναι η ναυπήγηση νέων πλοίων, μία διαδικασία η οποία έπρεπε
ήδη να έχει ξεκινήσει.
Τέλος ο κ. Μιχάλης Σακέλλης επισήμανε ότι το 2020 είναι μία ιδιαίτερα δύσκολη
χρονιά για την Ακτοπλοΐα μας λόγω της μεγάλης εξάρτησής της από τον τουρισμό.
Έσοδα/Ζημιογόνα Αποτελέσματα
Σε ότι αφορά τα έσοδα δυστυχώς επαληθεύονται οι προβλέψεις μας για μείωση
των εσόδων από ναύλους η οποία εκτιμάται ότι θα φθάσει ή και θα ξεπεράσει τα €
300.000.000 και με ζημιογόνα αποτελέσματα του 2020 που θα ξεπεράσουν τα
€100.000.000, χωρίς να υπολογίζεται η Κρατική βοήθεια, που όμως δεν ξεπέρασε τα
€ 22.000.000.
Σε αντίθεση με το 2019, σε λίγες μέρες ξεκινάμε μία νέα χρονιά το 2021 με
προίκα πολύ μεγάλες ζημιές, με τα ταμειακά αποθέματα να έχουν εξαντληθεί και
τον δανεισμό προς Τράπεζες και Δημόσιο να έχει αυξηθεί και να αυξάνεται
συνεχώς.