[χρόνος ανάγνωσης 3 λεπτά]
Η Κρήτη, προηγείται όσον αφορά την Γαστρονομία, με τα Ιόνια Νησιά και τη Δυτική Μακεδονία να ακολουθούν με μικρή διαφορά, σύμφωνα με το Ινστιτούτο του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΙΝΣΕΤΕ), στο πλαίσιο παρακολούθησης της τουριστικής δραστηριότητας μέσα από διαφοροποιημένες πηγές σχετικά με τη συλλογή big data για την Ελλάδα και ανταγωνιστικούς προορισμούς (Ιταλία, Ισπανία, Πορτογαλία, Κροατία) επιτρέποντας τη σύγκριση της συνολικής εικόνας της χώρας και της Αθήνας με τον ανταγωνισμό.
Η Ελλάδα τόσο συνολικά όσο και η κάθε Περιφέρεια ξεχωριστά, διατήρησαν την ανταγωνιστικότητά τους, ως προς την εμπειρία επίσκεψης, με βαθμολογία υψηλότερη από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Την υψηλότερη βαθμολογία είχαν η Θεσσαλία και η Δυτική Μακεδονία στο τρίμηνο Απρίλιος-Ιούνιος επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη χρονική και χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας.
Οι επισκέπτες προτιμούν όλο και περισσότερο να ταξιδεύουν σε περιοχές εκτός των κύριων πόλεων. Το ανθρώπινο δυναμικό, η πολιτιστική εμπειρία, η γαστρονομία και η εμπειρία στη θάλασσα λαμβάνουν τις υψηλότερες αξιολογήσεις.
Ειδικότερα τα Κύρια Σημεία της Έκθεσης:
Η πορεία του δείκτη NSI
• Εξετάζοντας το δεύτερο τρίμηνο συνολικά και με βάση τον δείκτη NSI, η Ελλάδα (30) μαζί με την Ισπανία (30) κατατάσσονται στην τρίτη θέση μετά την Πορτογαλία (66), την Ιταλία (55) και στην Κροατία (55) .
• O μήνας Απρίλιος υπήρξε ο πιο ισχυρός για τη θετική φήμη της Ελλάδας και της Αθήνας στο διαδίκτυο.
Το περιεχόμενο των διαδικτυακών συζητήσεων
• Η διαδικτυακή φήμη της Ελλάδας συνεχίζει να συγκεντρώνει τον μεγαλύτερο όγκο θετικών συζητήσεων σε θέματα Πολιτισμού και Γαστρονομίας .
• Στις θετικές αναφορές περιλαμβάνονται σχόλια για τον καιρό (κυρίως τους ανοιξιάτικους μήνες) και την ποιότητα της εμπειρίας στη θάλασσα, για εναλλακτικούς προορισμούς όπως τα Μετέωρα, καθώς και δραστηριότητες όπως η αναρρίχηση και η πεζοπορία. Οι εμπειρίες που σχετίζονταν με τη γαστρονομία περιλάμβαναν αναφορές τόσο σε μαθήματα μαγειρικής όσο και το φαγητό σε μοναδικά περιβάλλοντα.
• Άλλες θετικές αναφορές σχετίζονται με τα νέα απευθείας δρομολόγια πτήσεων μεγάλων αποστάσεων και την ελκυστικότητά της χώρας ως κορυφαίου προορισμού για γυναίκες που ταξιδεύουν μόνες τους.
• Καταγράφεται αύξηση των συζητήσεων γύρω από τις υψηλές θερμοκρασίες τον Ιούνιο, ένα συνηθισμένο πρόβλημα στους μεσογειακούς προορισμούς καθώς, αφενός συνδέονται με πυρκαγιές και αφετέρου οδηγούν το κλείσιμο σημαντικών αρχαιολογικών χώρων.
• Παρόλο που το θέμα της Φιλοξενίας δημιούργησε συγκριτικά λιγότερες συζητήσεις, κατέλαβε την τρίτη θέση στους παράγοντες που δημιουργούν θετική φήμη.
Η αξιολόγηση της εμπειρίας
• Το επίπεδο ικανοποίησης παρέμεινε πολύ υψηλό (Ελλάδα: 9,2 & Αθήνα: 9,1) και σημαντικά υψηλότερο από την βαθμολογία της Ευρώπης συνολικά (8,9).• Από τον Φεβρουάριο του 2024, ο αριθμός των αξιολογήσεων για την Ελλάδα αυξάνεται σταθερά. Η Αθήνα ακολούθησε αυτή την τάση μέχρι τονΜάιο, σημειώνοντας μικρή μείωση τον Ιούνιο. Αυτό δείχνει ότι, ενώ η συνολική επισκεψιμότητα έχει αυξηθεί λόγω της περιόδου αιχμής, οιεπισκέπτες προτιμούν όλο και περισσότερο να ταξιδεύουν σε περιοχές εκτός των κύριων πόλεων, όπως αποδεικνύεται από τον ταχύτερο ρυθμόαύξησης των αξιολογήσεων για την Ελλάδα συνολικά.• Όλες οι Περιφέρειες είχαν βαθμολογία μεγαλύτερη του 9, με τη Θεσσαλία και τη Δυτική Μακεδονία να φθάνουν στο 9,5 και 9,4 αντίστοιχα,επιβεβαιώνοντας τις δυνατότητες που υπάρχουν για τη χρονική και χωρική επέκταση της τουριστικής δραστηριότητας.
Τα επιμέρους συστατικά της εμπειρίας
• Σε εθνικό επίπεδο οι αξιολογήσεις για τα επιμέρους συστατικά του τουριστικού προϊόντος (Πολιτισμός 9,3, Γαστρονομία 9,1 Εμπειρία στηΘάλασσα 9,0), έχουν βαθμολογία μεγαλύτερη/ίση του 9 ενώ, η γαστρονομία ξεπέρασε την εμπειρία στη θάλασσα.• Από την ανάλυση προκύπτει ότι οι ταξιδιώτες στην Ελλάδα εκτιμούν πολύ το ανθρώπινο δυναμικό, δίνοντας εξαιρετική βαθμολογία, περίτο 9,5 στο σύνολο της χώρας.• Γενικά, καταγράφεται ικανοποίηση ως προς την αξία των εμπειριών σε σχέση με τα χρήματα (Value For Money) αποδίδοντας βαθμολογία στηχώρα 9,1, ένα πολύ θετικό επίτευγμα ειδικά κατά τη διάρκεια της περιόδου αιχμής.
• Σχετικά με το Βιώσιμο Ταξίδι (8,4) και την Υγιεινή (8,3), καταγράφονται σχετικά ικανοποιητικές αξιολογήσεις.
Η τουριστική εμπειρία ανά περιφέρεια
• Η Θεσσαλία έλαβε την υψηλότερη βαθμολογία όσον αφορά τον Πολιτισμό, ακολουθούμενη από την Κεντρική Μακεδονία, την Πελοπόννησοκαι τη Δυτική Ελλάδα.• Η Κρήτη, προηγείται όσον αφορά την Γαστρονομία, με τα Ιόνια Νησιά και τη Δυτική Μακεδονία να ακολουθούν με μικρή διαφορά.• Εντυπωσιακό εύρημα αποτελεί ότι η Ήπειρος απέσπασε τις θετικότερες αξιολογήσεις για την εμπειρία στη θάλασσα.• Όσον αφορά το ανθρώπινο δυναμικό, η Στερεά Ελλάδα, η Ήπειρος και τα Ιόνια Νησιά είχαν την υψηλότερη βαθμολογία.
• Η Στερεά Ελλάδα προηγείται στις αξιολογήσεις ως προς τη σχέση ποιότητας-τιμής ακολουθούμενη με μικρή απόκλιση από τη ΔυτικήΕλλάδα.
• Οι βιώσιμες δράσεις επαινέθηκαν περισσότερο στην Κεντρική Μακεδονία, η οποία είναι επίσης, η περιοχή που έλαβε την υψηλότερηβαθμολογία για την Υγιεινή.
Αξιολόγηση της εμπειρίας ανά αγορά
• Οι πέντε διεθνείς αγορές με τον υψηλότερο όγκο αξιολογήσεων στην Ελλάδα ήταν κατά σειρά το Ηνωμένο Βασίλειο, οι Ηνωμένες Πολιτείες, ηΓαλλία, η Γερμανία και η Ιταλία.• Οι επισκέπτες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και το Ηνωμένο Βασίλειο έδωσαν τις υψηλότερες συνολικές βαθμολογίες, ακολουθούμενοι απόεκείνους από τη Γερμανία, τη Γαλλία και την Ιταλία.
Ολόκληρη η Έκθεση του Ινστιτούτου Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων – ΙΝΣΕΤΕ: