Ομιλία Κυριάκου Κώτσογλου,
Μηχανικός Παραγωγής και Διοίκησης MSc, PhD,
Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού & Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Περιφέρειας Κρήτης.
Η Κρήτη, με την πλούσια ιστορία, τον πολιτισμό της και τον φυσικό της πλούτο, αποτελεί μια μοναδική περιοχή που ελκύει εκατομμύρια επισκέπτες κάθε χρόνο.
Αυτό αποδεικνύει η κορυφαία τουριστική επίδοση, έχοντας δείξει ότι ο Κρητικός τουρισμός είναι κάτι πολύ παραπάνω από ανθεκτικός.
Η σημασία του τουρισμού στην οικονομία μας είναι προφανής, και σήμερα έχουμε την ευκαιρία να εξετάσουμε πώς μπορούμε να την ενισχύσουμε και να διατηρήσουμε την αυθεντικότητα στο νησί μας.
Και αυτή είναι η πρόκλησή μας. Να διατηρήσουμε την αυθεντικότητα του τόπου μας, παράλληλα με την αύξηση του τουρισμού.
Επιδιώκουμε την αρμονία μεταξύ της ανάπτυξης και της προστασίας του περιβάλλοντος, καθώς και να προάγουμε μια τουριστική εμπειρία που θα αντανακλά την πλούσια κουλτούρα και την φιλοξενία μας.
Τα παραπάνω επισήμανε ο Αντιπεριφερειάρχης Τουρισμού Κρήτης Κυριάκος Κώτσογλου, στην 3η Παγκρήτια Ημερίδα Τουρισμού «Κρητών Φιλοξενείν».
Ειδικότερα μεταξύ άλλων ανέφερε ότι δεν έχουν περάσει η αλήθεια είναι πάνω από χίλια μερόνυχτα, πάνω από χίλια εικοσιτετράωρα που εδώ κάπου στον ίδιο χώρο συζητάγαμε ότι η ανάκαμψη του Κρητικού τουρισμού θα ξεπεράσει το ’24, το ’25 και το ’26, πολλοί δεν μίλαγαν ότι θα ξεπεράσει και το 2027.
Και βρισκόμαστε το 2023 και τον Οκτώβριο περιμένοντας να ξεπεράσουμε για δεύτερη φορά το σωτήριων έτος 2019, που θεωρείται η κορυφαία τουριστική επίδοση, έχοντας δείξει ότι ο Κρητικός τουρισμός είναι κάτι πολύ παραπάνω από ανθεκτικός.
Στην πραγματικότητα, τι είναι εκείνο που μας κάνει ασυναγώνιστους και τι είναι εκείνο που μας απειλεί την ίδια στιγμή;
Ως η πιο φιλόξενη Περιφέρεια απονεμήθηκε χθες στο Σταυρό τον Αρναουτάκη, το βραβείο στα Greek Hospitality Awards 2023.
Η αλήθεια είναι τι συνέβη όλο αυτό το χρονικό διάστημα και κατάφερε ένας προορισμός, ο οποίος πράγματι σωστά ειπώθηκε είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος, πιο αναγνωρισμένος στο TripAdvisor και το πρώτο νησί του κόσμου, ο οποίος αναγνωρίζεται όσο πιο αναγνωρίσιμος.
Τι είναι λοιπόν εκείνο; Σίγουρα είναι μια σύμπραξη πραγμάτων. Σίγουρα είναι οι διαδικασίες οι οποίες έγιναν από την Περιφέρεια γιατί ξαναλέω πριν από 3 χρόνια καθόμαστε και λέγαμε ότι παιδιά είναι πολύ άσχημα τα πράγματα και δεν πηγαίνουμε καλά. Την πρώτη χρονιά καταφέραμε με το ζόρι να πιάσουμε το 20% και 3 χρόνια μετά ξεπερνάμε δεύτερη φορά το 2019, έχοντας ανακάμψει πλήρως το 2022.
Σίγουρα είναι η δουλειά η οποία έγινε.
Γιατί τότε έγινε η μεγάλη διαδικασία, εκείνη την εποχή δημιουργείται η μεγάλη ευκαιρία.
Ήταν η Περιφέρεια, ήταν το Πολυτεχνείο, ήταν το ΜΑΙΧ, ήταν το ΕΛΜΕΠΑ, ήταν ο Δήμος, ήταν όλοι οι ιδιωτικοί φορείς, οι οποίοι καθόταν και έκαναν όσο μπορούσαν καλύτερο μάρκετινκ, για να μπορέσουν να φέρουν τον κόσμο, γιατί μη γελιόμαστε, δεν γίνεται χωρίς αυτό. Εμείς κάνουμε τις ενεργές κύρους, την ώρα που όλοι αυτοί κάθονται στα γραφεία τους, τα γραφειάκια τους και κάνουν κρατήσεις και πουλάνε και φέρνουν κόσμο.
Ήταν το γεγονός ότι η Κρήτη έδινε πραγματικά τη δυνατότητα ενός προορισμού που είχε τη δυνατότητα να δώσει ποικιλομορφία;
Με όλα αυτά ας ξεκινήσουμε να δούμε τι είναι εκείνο που κάνει την Κρήτη διαφορετική. Εμείς την πούλα μου και πηγαίνουμε σε αυτό τον κόσμο σαν ένα προορισμό 4 εποχών και μια εμπειρία πέρα από την προσδοκία.
Είναι όμως; Ή τα λέμε μεταξύ μας;
Κάθε φορά λοιπόν που βρίσκομαι σε ένα χώρο, είτε είναι μεγάλος, είτε είναι μικρός, είτε ένα μικρό εστιατόριο με 10 δημοσιογράφους, είτε μια μεγάλη πίστα του εξωτερικού, δυσκολεύομαι να πρέπει να παρουσιάσω την Κρήτη, όμως το κάνω σε 10 λεπτά. Γιατί, γιατί απλούστατα η Κρήτη είναι μια τουριστική ήπειρος και έχει χίλια πρόσωπα.
Γιατί ξέρετε, οι ξένοι κάθε φορά που βρίσκονται σε μία μεγάλη πίστα και λες ποιος έχει πάει Κρήτη, σηκώνουν τα χέρια τους, νιώθουν χαρά, πλησιάζουν το περίπτερο και λένε αγαπημένος προορισμός, οπότε λέω τι είναι εκείνο που θέλετε; Εννέα στους δέκα θα σου πούνε για τις παραλίες. Εννέα στους δέκα θα σου πουν για τις παραλίες και αυτό δεν θα αλλάξει. Η αλήθεια είναι ότι είτε στην επιφάνεια, είτε στο βυθό είτε κάνοντας κρουαζιέρα, είτε κάτι διαφορετικό είναι οι παραλίες. Αλλά vα αδικούμε τη φύση ρε παιδιά στην Κρήτη; Αλλά ποια φύση το χειμώνα, την άνοιξη, το καλοκαίρι, το φθινόπωρο;
Στην πραγματικότητα έχουν αλλάξει τα πράγματα. Η αλήθεια είναι αυτή, αλλά δεν είναι η ώρα. Περίπου 83% των ανθρώπων σκέφτεται ότι ο προορισμός του πρέπει να είναι αειφόρος. Αλήθεια, τώρα εμείς όλοι λέμε ότι πρέπει να σταματήσουμε να μετράμε τους αριθμούς. Εγώ δεν σας άκουσα να λέτε τίποτα άλλο από αριθμούς. Δεν θα σταματήσουμε ποτέ να μιλάμε για τους αριθμούς.
Το θέμα είναι πώς θα μάθουμε να διαχειριζόμαστε τους μεγάλους αριθμούς, έτσι ακριβώς όπως το είπε ο Πελεκανάκης. Δεν μίλαγε ο Διευθυντής ξενοδοχείου, μιλάγε ο περιβαλλοντολόγος πίσω από αυτόν. Τι θα κάνουμε σ’ αυτή την περίπτωση;
Το ξαναλέω καλά τα είπε.
Ο Πλιάκας, το 2027 θα είναι αερολιμενάρχης, σ’ ένα άλλο αεροδρόμιο. Και θα διαχειρίζεται μεγάλους αριθμούς, που από 170 πτήσεις την ημέρα μπορεί να πάνε 300 με τη μία, 400, 500. Φανταστείτε μόνο μια συγκυρία με την οποία ο ΒΟΑΚ, η βασική υποδομή δεν θα είναι έτοιμη, θα είναι εργοτάξιο και εμείς θα πρέπει να καλωσορίζουμε το διπλάσιο αριθμό πτήσεων τη μέρα.
Για να κάντε το εικόνα.
Φέτος το Μάιο, είχαμε κλείσει τα Μεγάλα Χωράφια και την Αγία Πελαγία. Πλάκα να θέλαμε να κάνουμε, καψόνι να θέλαμε να κάνουμε στους επισκέπτες, δεν θα το καταφέρναμε.
Έχουμε πολιτισμό, αλλά ποιον πολιτισμό; Βέβαια είμαστε, δεν είμαστε μόνο μινωίτες και Ρωμαίοι είμαστε και Βυζαντινοί είμαστε και Τούρκοι είμαστε και Οθωμανοί είμαστε. Είμαστε αυτό το blend και να ξέρετε ότι πουλάει πολύ.
Λοιπόν, σε κάθε περίπτωση η Κρήτη αλήθεια είναι διαφορετική. Ξέρετε οπουδήποτε και να πάτε σε οποιοδήποτε πίστα του κόσμου και δείτε ένα Κυριάκο να παρουσιάζει στον προορισμό του, θα σας πει ότι είναι ο ωραιότερος, αλλά είμαστε εμείς που έχουμε το καλύτερο φαγητό, τους καλύτερους ανθρώπους.
Η διαφορετικότητα της Κρήτης είναι η ποικιλομορφία της και όσο πουλάμε μόνο ήλιο και θάλασσα χάνουμε τεράστιο πλεονέκτημα.
Και πως θα το καταφέρουμε; Μα σπείροντας και διαχέοντας τον Κρητικό τουρισμό παντού.
Ο κοσμοπολίτικος και μαζικός βορράς πρέπει να συνδυαστεί με τον εναλλακτικό και γοητευτικό νότο. Μη χάσουμε το πλεονέκτημα της ενδοχώρα μας που όσο την περπατάς κάτι πάντα ανακαλύπτεις.
Αυτό το μοντέλο με 1.047 km ακτογραμμής και 550 παραλίες και 150 γαλάζιες, που πρέπει να μαζευτεί όλη η Μακεδονία μαζί για να το καταφέρει, είναι το νησί μας. Θέλεις παραλίες ρηχές, θέλεις πράσινες, θέλεις γαλαζοπράσινες, θέλεις αμμώδεις, θέλεις τροπικές, θέλεις πιο τροπικές, θέλεις εύκολες με τα πόδια, θες με βαρκάκι, θέλεις μόνο σου, θέλεις με παρέα ότι θέλεις εδώ θα το βρεις.
Και φαγητό, γαστρονομικός πολιτισμός. Καλά το λέει ο Σισαμάκης με κάθε τρόπο έχουμε μία τέτοια ερωτική σχέση, τα πιάτα μας, τα παξιμάδια μας, τα μέλια μας, η κουλτούρα μας, οι γεύσεις μας, οι συνταγές μας. Και απλότητα, μια ομελέτα, μια τσικουδιά λίγο ψωμί, λίγο τυρί.
Η Κρήτη είναι διαφορετική, όχι γιατί είμαστε μπλε παράδεισος. Η Κρήτη είναι κάτι που κάθε στιγμή γίνεται κάτι και σε καλεί να το ανακαλύψεις. Είναι 1.200 πανηγύρια, είναι πολιτισμός. Είναι όλα αυτά που είδαμε και κυρίως σε κάνουμε ένα κομμάτι από την οικογένειά μας. Ω γουστάρουμε να γίνεις ένας από εμάς.
Πρέπει να κρατήσουμε αυτή τη σούπερ ικανοποίηση από τη συμπεριφορά, τη φιλοξενία, τα εστιατόρια, τα τοπικά προϊόντα.
Όταν υπάρχει εμπειρία στον προορισμό, τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά.
Να περιγράψει κάποιος την εμπειρία του, δεν το κάνει με δύο λέξεις. Το φαγητό ήταν όμορφο και το προσωπικό ήταν καλό μπουφέ. Δεν έχει σημασία πού θα μείνω. Ο τουρισμός δεν είναι πλέον άμεσα συνυφασμένος με το κατάλυμα. Σημασία έχει το που θα περάσω καλά.
Θέλω να πάω στην περιφερειακή ενότητα Ρεθύμνου όχι στο Νότο και να περπατήσω ένα μικρό κυκλικό φαράγγι. Αν είναι δυνατόν σε περιοχή με τρεχούμενο νερό και στο τέλος να υπάρχει μια ταβέρνα με κόστος όχι πάνω από 30€ το άτομο.
Αυτή η προσωποποιημένη πληροφόρηση θα μας είναι χρειαζούμενη τα επόμενα χρόνια. Αυτό ακριβώς το εργαλείο θα ψάχνουμε. Και η ψηφιακή μετάβαση, μην νομίζετε ότι σημαίνει να πάρουμε φωτογραφίες για να περάσουμε ψηφιακά όπου θέλουμε τις εικόνες μας. Η ψηφιακή ανάλυση έχει σαν αποτέλεσμα εγώ ο Κυριάκος ο Κώτσογλου που είμαι λολός με τους κάμπους να μπορώ να βρω αυτό που θέλω εκεί που πάω και όχι να ψάχνω να βρω συμβουλές από οποιονδήποτε.
Αυτό θα κάνει η ψηφιακή μετάβαση και όταν θα το κάνει αυτό η Κρήτη δεν θα παίζεται αρκεί να μείνει η ίδια αυθεντική.
Το συζητάμε και το λέμε κάθε φορά για πείτε μου ποιος τόπος στην Κρήτη είναι αυτός που λέμε μωρέ ετούτος δα ο τόπος 20 χρόνια πριν ήταν το ίδιο ωραίος. Ή μήπως για κάθε τόπο λέμε πριν από 20 χρόνια πόσο πιο ωραίος ήταν;
Θα έχετε ακούσει την έκφραση «μου φαίνεται πολύ τουριστικό», γιατί τη λέμε αυτή, δεν πρέπει να υπάρχει αυτή η έκφραση. Εμείς και ο επισκέπτης πρέπει να κάνουμε αυτό που κάνουν οι καλοί ξενοδόχοι να τρώμε από το ίδιο τσικάλι.
Η έκφραση «είναι πολύ τουριστικό», δεν έπρεπε να υπάρχει σε ένα τόπο σαν την Κρήτη.