[χρόνος ανάγνωσης 3 λεπτά και 22 δευτ.]
Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) συνεχίζει να στέκεται στο πλευρό της κοινωνίας, της επιχειρηματικότητας και της Πολιτείας με προσανατολισμό σε βιώσιμες και αμοιβαία επωφελείς δράσεις. Στο πλαίσιο της «εξειδίκευσης μέτρων στήριξης της επιχειρηματικότητας» που ανακοινώθηκαν πρόσφατα από την κυβέρνηση, ο ΣΕΤΕ εκφράζει τις θέσεις του αναφορικά με τις προτεινόμενες πολιτικές και τον αντίκτυπό τους στον τουριστικό τομέα.
Θετική Αποτίμηση με Προβληματισμούς για Ορισμένα Μέτρα
Ο ΣΕΤΕ χαιρετίζει τις προθέσεις των μέτρων που στοχεύουν στη βελτίωση της λειτουργίας της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, ιδιαίτερα όσον αφορά την αναβάθμιση των υποδομών και την ενίσχυση της διαφάνειας. Ωστόσο, εκφράζει ανησυχία για ορισμένα μέτρα, όπως η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή, το οποίο θεωρείται ότι πλήττει την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουρισμού. Η αύξηση αυτή, που μπορεί να φτάσει έως και +400%, θεωρείται υπερβολική και αναποτελεσματική, ιδίως όταν δεν έχει γίνει απολογισμός για τη χρήση των πόρων που έχουν ήδη συγκεντρωθεί.
Αύξηση του Τέλους Ανθεκτικότητας και Κρουαζιέρα
Ένα άλλο ζήτημα που τονίζεται είναι η επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα. Ο ΣΕΤΕ θεωρεί ότι η αύξηση των λιμενικών τελών πρέπει να αντανακλά τις πραγματικές επενδυτικές ανάγκες των λιμένων και να εξασφαλίζει ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Παράλληλα, επισημαίνεται ότι απαιτούνται ουσιαστικές παρεμβάσεις στους λιμένες και τα νησιά που παρουσιάζουν υπερσυγκέντρωση κρουαζιερόπλοιων, ώστε να διασφαλιστεί η βιωσιμότητα των προορισμών.
Αντίκτυπος στην Ανταγωνιστικότητα
Ο ΣΕΤΕ εκφράζει τις ανησυχίες του για τη μείωση της ανταγωνιστικότητας του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια επηρεάζει τους καταναλωτές. Η υπερβολική επιβάρυνση του τουριστικού τομέα για την κάλυψη δημοσιονομικών αναγκών που προκύπτουν από την κλιματική κρίση δεν θεωρείται βιώσιμη λύση.
Αναπτυξιακός Νόμος και ΕΣΠΑ
Ο ΣΕΤΕ επισημαίνει επίσης ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος 4887/2022 δεν έχει αποφέρει ακόμη αποτελέσματα για τον τουριστικό κλάδο, καθώς καμία τουριστική επιχείρηση δεν έχει υπαχθεί στον νόμο αυτό. Είναι απαραίτητο να αυξηθούν οι διαθέσιμοι πόροι για τις τουριστικές επενδύσεις και να προκηρυχθούν νέα προγράμματα ΕΣΠΑ, δεδομένου ότι οι αιτήσεις υπερβαίνουν κατά πολύ τους διαθέσιμους πόρους.
Αναλυτικά οι θέσεις του ΣΕΤE:
Προς τους κ.κ.
Κωστή Χατζηδάκη, Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Τάκη Θεοδωρικάκο, Υπουργό Ανάπτυξης
Όλγα Κεφαλογιάννη, Υπουργό Τουρισμού
Νίκο Παπαθανάση, Αναπληρωτή Υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών
Κοινοποίηση
κ. Άκη Σκέρτσο, Υπουργό Επικρατείας
Αθήνα, 17 Σεπτεμβρίου 2024
Θέμα: Θέσεις του ΣΕΤΕ σε συνέχεια της «εξειδίκευσης μέτρων στήριξης της επιχειρηματικότητας και της παραγωγικότητας των επιχειρήσεων στον πρωτογενή τομέα, στη μεταποίηση και στον τουρισμό»
Κύριοι Υπουργοί, Κυρία Υπουργέ,
Ο ΣΕΤΕ και τα Μέλη του στέκονται διαχρονικά στο πλευρό της κοινωνίας, της επιχειρηματικότητας και της Πολιτείας, με αίσθημα ευθύνης και προσανατολισμό σε βιώσιμες και αμοιβαία επωφελείς δράσεις.
Στο πλαίσιο αυτό, αξιολογούμε θετικά τα μέτρα τα οποία αφορούν στον τουρισμό και στοχεύουν στη βελτίωση της λειτουργίας της κεντρικής διοίκησης και της τοπικής αυτοδιοίκησης, εφόσον είναι συμμετρικά, στοχευμένα και συνοδεύονται από ουσιαστικές παρεμβάσεις στην αναβάθμιση υποδομών, τη διαχείριση προορισμών, καθώς και τη βελτίωση διαδικασιών διαφάνειας και ελέγχου. Ωστόσο, είμαστε αντίθετοι σε μέτρα καθαρά εισπρακτικού χαρακτήρα, τα οποία έχουν αποδειχθεί αναποτελεσματικά, καθώς πλήττουν την ανταγωνιστικότητα και τη βιωσιμότητα του τουριστικού προϊόντος.
Σε συνέχεια της διυπουργικής συνέντευξης Τύπου για την εξειδίκευση των «μέτρων στήριξης» που ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της ΔΕΘ, παρατηρούμε τα εξής:
1) Η επικείμενη αύξηση στο τέλος ανθεκτικότητας για την κλιματική αλλαγή, η οποία μπορεί να φτάσει ανά είδος καταλύματος +400% σε λιγότερο από ένα έτος εφαρμογής του μέτρου χωρίς να έχει προηγηθεί απολογισμός για τη χρήση των πόρων που συγκεντρώθηκαν από την καθιέρωσή του, εγείρει σοβαρές ανησυχίες σχετικά με τη σκοπιμότητα και την αποτελεσματικότητά του. Τέτοιου είδους μέτρα δεν εξυπηρετούν την εθνική στρατηγική για τη χωρική και χρονική επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, καθώς δεν λαμβάνουν υπόψη τα πραγματικά επίπεδα τιμών και τις γεωγραφικές διακυμάνσεις, ενώ κινδυνεύουν να ενισχύσουν φαινόμενα παραβατικότητας. Παρά το ότι η διεύρυνση του μειωμένου τέλους κατά τον μήνα Μάρτιο είναι προς τη σωστή κατεύθυνση, δεν αρκεί προφανώς για να αντισταθμίσει τις υπέρμετρες αυξήσεις των υπόλοιπων μηνών.
2) Όσον αφορά την επιβολή τέλους στην κρουαζιέρα, οποιαδήποτε αύξηση στα ισχύοντα λιμενικά τέλη πρέπει να συνάδει με τον επιδιωκόμενο σκοπό, να είναι αναλογική με τις επενδυτικές ανάγκες των λιμένων, να εφαρμόζεται σε όλους τους επισκέπτες και να διασφαλίζεται ότι τα οφέλη θα έχουν άμεσο αντίκτυπο στις τοπικές κοινωνίες. Χωρίς τις απαραίτητες λειτουργικές παρεμβάσεις σε λιμένες και νησιά που παρουσιάζουν υπερσυγκέντρωση κρουαζιέρας, η επιβολή τελών ως μοναδική παρέμβαση δεν θα έχει το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα για τη βιωσιμότητα των προορισμών.
3) Αφενός, οι ανακοινωθείσες επιβαρύνσεις μειώνουν την ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος, ειδικά σε μια περίοδο όπου η ακρίβεια επιβαρύνει τον τελικό καταναλωτή των υπηρεσιών. Αφετέρου, οι δημοσιονομικές ανάγκες που απορρέουν από τις συνέπειες της κλιματικής κρίσης δεν μπορούν να καλύπτονται αποκλειστικά από έναν τομέα της οικονομίας.
4) Επιπροσθέτως, υπενθυμίζεται ότι βρίσκεται σε διαβούλευση από το ΥΠΕΣ σχέδιο νόμου που προβλέπει δυνητική αύξηση του τέλους παρεπιδημούντων σε ποσοστό από 0,50 σε 0,75. Έχουμε επανειλημμένα τονίσει ότι οποιαδήποτε επιπλέον επιβάρυνση των τουριστικών επιχειρήσεων και επισκεπτών θα έχει αρνητικές συνέπειες τόσο στην εικόνα όσο και στην ανταγωνιστικότητα του ελληνικού τουριστικού προϊόντος. Είναι εξαιρετικά σημαντικό η κεντρική διοίκηση και η τοπική αυτοδιοίκηση να διαχειρίζονται ορθολογικά τους πόρους από τις επιβαρύνσεις, εξασφαλίζοντας ότι οι τοπικές κοινωνίες απολαμβάνουν τα οφέλη.
5) Τέλος, υπενθυμίζεται ότι ο Αναπτυξιακός Νόμος 4887/2022, αν και ψηφίστηκε στις 4/2/2022, δεν έχει ακόμη να επιδείξει κάποια απόφαση υπαγωγής για τουριστική επιχείρηση. Είναι κρίσιμο να αυξηθούν οι πόροι για τις τουριστικές επενδύσεις του Αναπτυξιακού Νόμου, καθώς οι διαθέσιμοι πόροι ανέρχονται σε μόλις 300 εκατ., ενώ οι αιτήσεις ξεπερνούν το 1 δισ. Ευρώ. Επιπλέον, επισημαίνεται πως οι τουριστικές επιχειρήσεις αναμένουν νέα προγράμματα του ΕΣΠΑ για την υποβολή των επενδυτικών τους σχεδίων και νέες προκηρύξεις του Αναπτυξιακού Νόμου, ο οποίος δεν έχει ακόμα δημοσιεύσει πρόσκληση εντός του 2024.
Παραμένουμε στη διάθεσή σας για συνεργασία, έτσι ώστε να τεθεί σε νέα βάση η συζήτηση για ένα πλέγμα πολιτικών και παρεμβάσεων που να διασφαλίζει τη βιώσιμη ανάπτυξη του τομέα με μακροπρόθεσμο ορίζοντα και ουσιαστικό αποτύπωμα για τις τοπικές κοινωνίες.