Νέες Τάσεις στον Τουρισμό

[χρόνος ανάγνωσης 3 λεπτά και 31 δευτ.]

Μια νέα, εμπεριστατωμένη μελέτη του Ινστιτούτου του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων – ΙΝΣΕΤΕ, με τίτλο «Το Προφίλ Σημαντικών Αγορών του Ελληνικού Τουρισμού – Α’ Μέρος Ευρωπαϊκές Αγορές», ρίχνει φως στις προθέσεις των Ευρωπαίων ταξιδιωτών για τους επόμενους 12 μήνες, αναδεικνύοντας τη διαχρονική ελκυστικότητα της Ελλάδας ως τουριστικού προορισμού. Η έρευνα, που διενεργήθηκε από τη GlobalWebIndex (GWI) τον Ιανουάριο και τον Φεβρουάριο του 2025 σε 5.507 άτομα ηλικίας 16-64 ετών σε πέντε βασικές αγορές (Γερμανία, Γαλλία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ισπανία και Ιταλία), προσφέρει πολύτιμα στοιχεία για τον στρατηγικό σχεδιασμό του ελληνικού τουρισμού. Είναι αξιοσημείωτο ότι αυτές οι αγορές συνεισέφεραν σχεδόν το 47% των εισπράξεων του εισερχόμενου τουρισμού το 2024.

Η Ελλάδα Ανεβαίνει στις Προτιμήσεις
Η μελέτη καταδεικνύει ότι η Ελλάδα διατηρεί σταθερά υψηλή θέση στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων για ταξίδια. Ειδικότερα, η χώρα μας έχει ενισχύσει τη θέση της σε δύο από τις τρεις βασικές αγορές της. Στις προτιμήσεις των Γερμανών και των Γάλλων, η Ελλάδα ανεβαίνει δύο θέσεις, καταλαμβάνοντας την τρίτη θέση. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, βρίσκεται στην πέμπτη θέση. Αυτές οι τρεις χώρες αποτελούν το top 3 των μεγαλύτερων ευρωπαϊκών αγορών εισερχόμενου τουρισμού για την Ελλάδα. Παράλληλα, η χώρα μας διατηρεί την τρίτη θέση για τους Ιταλούς και την έκτη θέση για τους Ισπανούς.

Η άνοδος της Ελλάδας οφείλεται, μεταξύ άλλων, και στην πτώση των προτιμήσεων των Γερμανών για ταξίδια προς την Αυστρία και τη Γαλλία, καθώς και των Ισπανών για τη Γερμανία. Αναλυτικότερα, η Ελλάδα αύξησε τα ποσοστά προτίμησής της κατά 1,8 ποσοστιαίες μονάδες (π.μ.) στη Γαλλία, παρέμεινε σχεδόν σταθερή στη Γερμανία, ενώ παρουσίασε μικρή μείωση κατά 1,5 π.μ. στο Ηνωμένο Βασίλειο και 0,5 π.μ. στην Ισπανία.

Πρόθεση για Ταξίδια: Ισχυρή και Δυναμική
Σε γενικές γραμμές, η πρόθεση για ταξίδια στο εξωτερικό τους επόμενους 12 μήνες παραμένει ισχυρή. Περισσότεροι από 7 στους 10 Γερμανούς, Βρετανούς, Ισπανούς και Ιταλούς σκοπεύουν να κάνουν διακοπές στο εξωτερικό. Η γαλλική αγορά εμφανίζει ελαφρώς χαμηλότερη επιθυμία (περίπου 6 στους 10), ωστόσο, μεταξύ αυτών που θα ταξιδέψουν, ένα πολύ μεγαλύτερο ποσοστό (25,4%) θα πραγματοποιήσει 5 ή περισσότερα ταξίδια, σε σύγκριση με τις άλλες αγορές όπου το αντίστοιχο ποσοστό κυμαίνεται μεταξύ 3,9% και 6,3%. Αυτό υποδηλώνει μια τάση για συχνότερα, αν και ενδεχομένως μικρότερης διάρκειας, ταξίδια από τους Γάλλους.

Προγραμματισμένη Δαπάνη: Σταθερότητα και Αύξηση
Η μελέτη αποκαλύπτει ότι σε όλες τις υπό εξέταση αγορές, περίπου 1 στους 2 ταξιδιώτες σκοπεύει να ξοδέψει το ίδιο ποσό με πέρυσι. Παράλληλα, οι ταξιδιώτες που προτίθενται να ξοδέψουν περισσότερα είναι περισσότεροι από όσους σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα.

Όσον αφορά το ποσό που είναι διατεθειμένοι να δαπανήσουν για διαμονή ανά διανυκτέρευση ανά άτομο (συμπεριλαμβανομένων φόρων), οι επικρατέστερες απαντήσεις είναι:
Γερμανία: 86-115 € (25%) και 116-145 € (16,4%).
Γαλλία: 56-85 € (24,8%) και 86-115 € (22,9%).
Ηνωμένο Βασίλειο: 76-100 £ (88-116 €) (17,1%) και 101-125 £ (117-145 €) (16,7%).
Ισπανία: 66-85 € (21,5%) και 86-105 € (18,4%).
Ιταλία: 46-65 € (20,5%) και 66-85 € (20,3%).

Σε σύγκριση με πέρυσι, η γερμανική αγορά παρουσιάζει μείωση στο ποσοστό αυτών που θα ξοδέψουν λιγότερο από 55 € και 56-85 €, ή περισσότερο από 280 €. Η γαλλική αγορά εμφανίζει μικρή αύξηση σε όσους θα ξοδέψουν από 56 € έως 145 € και από 226 € και πάνω, με μείωση στις υπόλοιπες κατηγορίες. Η βρετανική αγορά παρουσιάζει μείωση στις κατηγορίες δαπανών κάτω των 100 £ (116 €) και άνοδο στις υπόλοιπες. Τέλος, η ισπανική αγορά παρουσιάζει μείωση στις κατηγορίες 46-65 € και 216-260 € και αύξηση ή σταθερότητα στις υπόλοιπες.

Προγραμματισμός και Τύπος Ταξιδιού: Νέες Προκλήσεις και Ευκαιρίες
Ο προγραμματισμός των διακοπών στο εξωτερικό ξεκινάει πλέον νωρίτερα, με τους Γερμανούς και τους Βρετανούς να οργανώνουν τα ταξίδια τους πιο έγκαιρα σε σχέση με τους Γάλλους και ιδιαίτερα τους Ισπανούς και τους Ιταλούς. Παρατηρείται μια γενικότερη τάση για πιο έγκαιρο προγραμματισμό κρατήσεων, τόσο για τη διαμονή όσο και για τη μεταφορά και τις δραστηριότητες.

Οι διακοπές σε παραλία παραμένουν η πλέον προτιμητέα μορφή διακοπών, ακολουθούμενες από City Break, ταξίδια στη φύση, επισκέψεις σε αξιοθέατα, συγγενείς και φίλους, και ταξίδια για περπάτημα ή πεζοπορία. Κύριο κίνητρο για διακοπές είναι η απόλαυση και η χαλάρωση, ενώ το ξενοδοχείο/μοτέλ παραμένει η επικρατέστερη μορφή καταλύματος. Ωστόσο, καταγράφεται μείωση στην προτίμηση ξενοδοχείου/μοτέλ στη γερμανική και γαλλική αγορά, ενώ αντίθετα καταγράφεται αύξηση από το Ηνωμένο Βασίλειο και την Ισπανία.

Το αεροπλάνο παραμένει το δημοφιλέστερο μέσο, με τους περισσότερους να προτιμούν πτήσεις διάρκειας έως 3 ωρών. Παράλληλα, υπάρχει ισχυρή προτίμηση για ταξίδια με αυτοκίνητο και το τρένο. Αυτή η προτίμηση για μικρότερες πτήσεις και χερσαία μέσα μεταφοράς μπορεί να αποτελέσει πρόκληση για την Ελλάδα λόγω της γεωγραφικής της θέσης, καθώς ευνοούνται γειτονικές χώρες για τις αγορές της Γερμανίας, Γαλλίας και Ιταλίας.

Αν και τα ποσοστά παραμένουν χαμηλά, παρατηρείται σημαντική αύξηση στη γερμανική και τη βρετανική αγορά για ταξίδια με και διαμονή σε σκάφος/πλοίο σε σχέση με πέρυσι, κάτι που πιθανότατα αποτελεί ένδειξη αυξανόμενης προτίμησης για κρουαζιέρα στις αγορές αυτές.

Ταξιδιωτικοί Σύντροφοι και Νέες Συνήθειες 
Όσον αφορά την παρέα με την οποία προτιμά να ταξιδεύει κανείς, ξεχωρίζει με διαφορά το ταξίδι με τον/την σύντροφο και τα ταξίδια με την οικογένεια. Από την άλλη πλευρά, παρατηρείται μια αξιοσημείωτη αύξηση στους ταξιδιώτες από τη Γερμανία που ταξιδεύουν μόνοι. Επίσης, παρά το γεγονός ότι τα ποσοστά είναι ακόμα πολύ χαμηλά, καταγράφεται μια αξιοσημείωτη αύξηση σε όλες τις αγορές αυτών που ταξιδεύουν με το κατοικίδιό τους. Αυτό υποδηλώνει μια αναδυόμενη τάση που αξίζει να παρακολουθήσουν οι τουριστικές επιχειρήσεις.

Προοπτικές
Η νέα μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ προσφέρει μια ολοκληρωμένη εικόνα των τάσεων και των προτιμήσεων στις σημαντικότερες ευρωπαϊκές αγορές για τον ελληνικό τουρισμό. Η σταθερά υψηλή θέση της Ελλάδας στις προτιμήσεις των Ευρωπαίων, σε συνδυασμό με την πρόθεση για αυξημένες δαπάνες, δημιουργεί αισιοδοξία για το μέλλον. Ωστόσο, η προτίμηση για μικρότερες πτήσεις και χερσαία μέσα μεταφοράς, καθώς και οι αναδυόμενες τάσεις όπως ταξίδια με κατοικίδια ή solo travel, υπογραμμίζουν την ανάγκη για προσαρμογή και διαφοροποίηση των τουριστικών προϊόντων και υπηρεσιών.

Ολόκληρη η μελέτη του ΙΝΣΕΤΕ:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω