Οργανισμός Διαχείρισης Τουριστικού Προορισμού
H δημιουργία Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού θα συμβάλει στη βελτίωση των ήδη προσφερόμενων υπηρεσιών, δημιουργώντας μοναδικές εμπειρίες στον επισκέπτη, όπως ορίζει η σύγχρονη τάση του βιωματικού Τουρισμού και θα οδηγήσουν στην επιθυμητή επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, πρωτεύοντα στόχο μας, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης του Ρεθύμνου, τονίζει ο κ. Μανώλης Τσακαλάκης Πρόεδρος της Ένωσης Ξενοδόχων Ρεθύμνου και Γενικός Γραμματέας ΔΣ της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων (ΠΟΞ), σε συνέντευξη στο ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ.
Ποιό είναι το Ιστορικό της Ένωσης;
Ο Σύλλογος Ξενοδόχων Νομού Ρεθύμνης, ιδρύθηκε τον Μάρτιο του 1979 με σκοπό την προάσπιση των επαγγελματικών, οικονομικών και ηθικών συμφερόντων των μελών του τότε δειλά, πρωτο-αναπτυσσόμενου κλάδου και παράλληλα την ανάδειξη και προβολή των συγκριτικών τουριστικών πλεονεκτημάτων του νομού.
Σήμερα εκπροσωπεί το 50% της δυναμικότητας του νομού, δηλαδή 15.848 ξενοδοχειακές κλίνες από το σύνολο των 30.442 ξενοδοχειακών κλινών.
Αναπτύσσει πλούσια δραστηριότητα όπως:
• Παρεμβάσεις, εισηγήσεις, προτάσεις σε κυ βερνητικό και αυτοδιοικητικό επίπεδο με στόχο την βελτίωση των υποδομών και των υπηρεσιών του Ρεθύμνου.
• Συνέργιες με άλλους τοπικούς φορείς, οργανισμούς και επιχειρήσεις σε θέματα που άπτονται του τουρισμού και της βελτίωσης των προοπτικών του.
• Συνεργασίες με τους αντίστοιχους επαγγελματικούς συλλόγους- ενώσεις των άλλων νομών της Κρήτης αλλά και πανελλαδικά.
• Μελέτη των δεδομένων, τάσεων, εξελίξεων και προοπτικών του κλάδου και εν συνεχεία, ενημέρωση των μελών του συλλόγου.
• Υλοποίηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων για την επαγγελματική προαγωγή των μελών του και των εργαζομένων στις ξενοδοχειακές επιχειρήσεις.
Γενικά νοιαζόμαστε και προβαίνουμε σε κάθε ενδεδειγμένη ενέργεια για τη μέγιστη δυνατή ωφέλεια των συναδέλφων ξενοδόχων και ευρύτερα του τουρισμού της περιοχής μας.
Ποιές οι στρατηγικές προβολής του νομού Ρεθύμνης;
Λόγω της πανδημίας, το Διαδίκτυο γρήγορα καθιερώθηκε σε βασικό μέσο και παράγοντα επιλογής προορισμού. Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης έγιναν η κύρια πηγή πληροφοριών, ο πιο άμεσος τρόπος επικοινωνίας. Οι επισκέπτες μπορούν να μιλάνε μεταξύ τους και να μοιράζονται την εμπειρία τους, σε χρόνο ενεστώτα, ενισχύοντας δυναμικά την προβολή του τόπου. Προφανώς δεν αγνοούμε τη δύναμη των παραδοσιακών μέσων προβολής, ωστόσο είμαστε «ανοιχτοί» στις νέες προκλήσεις και τάσεις της εποχής.
Η ασφάλεια, απαραίτητη παράμετρος στις μέρες μας, η γαστρονομία, η πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, η εμπειρία και η επαφή με την ύπαιθρο, η μοναδική αρχιτεκτονική της πόλης, τα μέρη αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, συνεχίζουν και αποτελούν τους άξονες ηλεκτρονικής και έντυπης προβολή
Στόχοι μας:
I. Η δημιουργία μιας ταυτότητας ασφαλούς προορισμού ενός Ρεθύμνου για «όλο τον χρόνο».
II. Η καθιέρωση ολοκληρωμένου «branding», με ενιαίο λογότυπο, slogan, εικόνες και βίντεο.
III. Το άνοιγμα νέων αγορών. Η προβολή και προώθηση των θεματικών μορφών τουρισμού σε εναλλακτικές αγορές, με απώτερο σκοπό να παρατείνουμε την τουριστική περίοδο και να προσελκύσουμε επισκέπτες ειδικών ενδιαφερόντων, τους μη εποχιακούς μήνες του χρόνου.
Σε συνεργασία με το γραφείο τουρισμού του Δήμου Ρεθύμνης, εργαζόμαστε για τη δημιουργία DMO (Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού).
Επεξεργαζόμαστε δράσεις και ενέργειες, οι οποίες, με την υποστήριξη εξωτερικών συνεργατών, θα συμβάλλουν στη βελτίωση των ήδη προσφερόμενων υπηρεσιών, δημιουργώντας μοναδικές εμπειρίες στον επισκέπτη, όπως ορίζει η σύγχρονη τάση του βιωματικού Τουρισμού και θα οδηγήσουν στην επιθυμητή επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου, πρωτεύοντα στόχο μας, στο πλαίσιο της βιώσιμης ανάπτυξης του νομού μας. Η προσφορά π.χ. συμβολικών αναμνηστικών δώρων, στους επίσημους προσκεκλημένους και τους επισκέπτες του νομού μας, δημιουργεί σχέσεις συναισθηματικές, προσωπικές, μακροχρόνιες.
Η επικοινωνιακή πολιτική του Οργανισμού Διαχείρισης Προορισμού, περιλαμβάνει και τη δημιουργία πρωτογενούς ηλεκτρονικού και έντυπου πληροφοριακού υλικού (videos, photos, texts), το οποίο θα προβάλει τις πολλές και ιδιαίτερες δυνατότητες που προσφέρει το Ρέθυμνο στους επισκέπτες του κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου. Με την on-line προώθηση στα εγχώρια και στα διεθνή Μ.Μ.Ε., δημιουργείται συγκεκριμένη βάση δεδομένων που ανατροφοδοτεί την επίσημη ιστοσελίδα και τα social media του Ρεθύμνου.
Ποιος ο σχεδιασμός για την νέα τουριστική περίοδο;
Ο COVID-19 έχει αλλάξει δραματικά τον τρόπο ζωής, τον προγραμματισμό τα ταξίδια, την ψυχαγωγία, σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του κόσμου.
Κύριο μέλημα μας αναδεικνύεται, η συστηματική ενημέρωση, η κατάρτιση εργαζόμενων στο Τουρισμό για τα μέτρα προφύλαξης από τον Covid-19 και η λήψη προληπτικών μέτρων για να διατηρήσουμε τον προορισμό ταξιδιωτικά ασφαλή. Στόχος μας είναι να συμβάλουμε ενεργά στην απαραίτητη τήρηση των νέων μέτρων υγείας. Να ενισχύσουμε την ασφάλεια του προορισμού, την ασφάλεια των επισκεπτών, την ασφάλεια των ίδιων των εργαζομένων, την ασφάλεια των κατοίκων. Να τηρήσουμε κάθε αναγκαίο προληπτικό μέτρο, διατηρώντας την κοινωνική συνοχή.
H εικόνα στις μέχρι τώρα κρατήσεις, είναι μάλλον απογοητευτική. Υπάρχει εμφανής επιβράδυνση. Οι οικονομικές συγκυρίες και εξελίξεις έχουν επηρεάσει δραματικά τα αυξητικά νούμερα που υπήρχαν πριν την πανδημία. Θα είμαστε ευτυχείς αν φτάσουμε το 50% των αφίξεων του 2019. Η καθυστέρηση που παγκόσμια παρατηρείται στους εμβολιασμούς, η εμφάνιση μεταλλάξεων του ιού, το θολό τοπίο που υπάρχει στην αγορά, κάνει το 2021 χρονιά δύσκολη για προβλέψεις. Είμαστε μετριοπαθείς και στις προβλέψεις και στον σχεδιασμό της.
Ποιες είναι οι συμφωνίες με τους tour operators για το 2021;
Παρότι οι συμφωνίες με τους ΤΟ’s για το 2021 είναι όμοιες με το 2020, οι εκπτώσεις και τα early booking είναι μεγαλύτερα. Επίσης η κατακόρυφη αύξηση των εξόδων για την τήρηση όλων των αναγκαίων μέτρων ασφάλειας, περιορίζει αρκετά την επιθυμητή κερδοφορία. Αν και οι δυσκολίες είναι πολλές, ευελπιστούμε για μία σχετικά καλύτερη και μεγαλύτερη σεζόν, με κυρίαρχο μέλημα την επιβίωση των επιχειρήσεων μας και την ασφάλεια όλων των εμπλεκόμενων.
Ποιά λύση προτείνεται για το θέμα των κατεδαφίσεων;
Είναι εξοργιστικό ότι σε μια τόσο δύσκολη συγκυρία για τον ελληνικό Τουρισμό, αντί για λήψη αναγκαίων μέτρων στήριξης, η Πολιτεία επισπεύδει έργα κατεδαφίσεων στο νησί. Ανάμεσα στις κατεδαφίσεις, περιλαμβάνονται άρτιες αισθητικά υποδομές, εμβληματικών ξενοδοχείων, που απευθύνονται σε υψηλού οικονομικού επιπέδου επισκέπτες και αναβαθμίζουν το προσφερόμενο τουριστικό προϊόν του νησιού και της χώρας. Τα συγκεκριμένα έργα αποτελούν αναπόσπαστο τμήμα εγκαταστάσεων, από τις οποίες εξαρτάται η συνολική λειτουργία των ξενοδοχείων. Κατασκευάστηκαν δε με υψηλές προδιαγραφές και μεγάλα κόστη, για να διευκολύνουν και να διασφαλίσουν την ασφαλή πρόσβαση στην θάλασσα. Αν αυτές οι κατεδαφίσεις υλοποιηθούν, θα επέλθει άμεσα η απόλυτη οικονομική κατάρρευση τουριστικών μονάδων ιδιαίτερα σημαντικών για την οικονομική ανάπτυξη συγκεκριμένων περιοχών. Επιπρόσθετα θα προκληθεί τεράστια ηθική βλάβη του κύρους και της επιχειρηματικής αξιοπιστίας τους. Αμφιβάλουμε αν θα μπορέσουν να ανακάμψουν.
Γνωρίζουμε βέβαια ότι ορισμένες από τις «παρανομίες», υφίστανται εδώ και κάποιες δεκαετίες χωρίς δυνατότητα νομιμοποίησης-τακτοποίησης. Στις συγκεκριμένες περιπτώσεις, η εφαρμογή του νόμου είναι δεδομένη.
Οι τουριστικοί φορείς της Κρήτης μαζί κι εμείς, που γνωρίζουμε και κατανοούμε όλα τα δεδομένα, προτείνουμε την σύσταση Ειδικής Επιτροπής Εμπειρογνωμόνων με αντικείμενο την ξεχωριστή μελέτη της κάθε περίπτωσης. Για κάθε ξενοδοχειακή μονάδα για την οποία υφίσταται πρωτόκολλο κατεδάφισης, πρέπει να αναζητηθεί και να ανευρεθεί η καλύτερη, εκτός της κατεδάφισης, εναλλακτική λύση του ζητήματος. Με την υπαγωγή τους στη διαδικασία νομιμοποίησης – τακτοποίησης με χρηματικό αντίτιμο, θα εισπραχθούν έσοδα που τόσο έχει ανάγκη η χώρα στις δύσκολες εποχές που διανύουμε, θα σωθούν τουριστικές επιχειρήσεις που κοσμούν τον ελληνικό τουρισμό, θέσεις εργασίας αλλά και υποδομές. Η Πολιτεία πρέπει επιτέλους ν’ αποφασίσει τις προτεραιότητες της και να πάψει να τιμωρεί το σωστό επιχειρείν.