[χρόνος ανάγνωσης 1 λεπτό και 50 δευτ.]
Ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος, πραγματοποίησε μια διήμερη επίσκεψη εργασίας στην Κρήτη, την Παρασκευή 3 και το Σάββατο 4 Οκτωβρίου 2025, θέτοντας στο επίκεντρο την πορεία υλοποίησης των δύο κομβικών αναπτυξιακών έργων του νησιού, τον Βόρειο Οδικό Άξονα Κρήτης (ΒΟΑΚ) και τον νέο Διεθνή Αερολιμένα Ηρακλείου στο Καστέλλι.Την Παρασκευή 3 Οκτωβρίου, ο κ. Νίκος Ταχιάος, συνοδευόμενος από τον Γενικό Γραμματέα Υποδομών Δημήτρη Αναγνώπουλο, επισκέφθηκε τις Περιφερειακές Ενότητες Χανίων και Ρεθύμνου. Πραγματοποίησε αυτοψία σε εργασίες οδικής ασφάλειας και στα εν εξελίξει εργοτάξια του ΒΟΑΚ, εστιάζοντας στα τμήματα Χερσόνησος – Νεάπολη και Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, λαμβάνοντας ενημέρωση για την πρόοδο των εργασιών.
Το Σάββατο 4 Οκτωβρίου, η ατζέντα επικεντρώθηκε στο νέο Διεθνή Αερολιμένα Κρήτης στο Καστέλλι. Ο Υφυπουργός επισκέφθηκε τους Δήμους Μαλεβιζίου και Ηρακλείου, καθώς και το εργοτάξιο του αεροδρομίου, διαπιστώνοντας την εξέλιξη των εργασιών.
Το μεσημέρι του Σαββάτου πραγματοποιήθηκε μια κρίσιμη σύσκεψη εργασίας με τους βουλευτές Ηρακλείου, τον Περιφερειάρχη Κρήτης, τους Δημάρχους της Περιφερειακής Ενότητας Ηρακλείου και τα μέλη του Δ.Σ. της ΠΕΔ Κρήτης. Σκοπός της συνάντησης ήταν η λεπτομερής παρουσίαση της μελέτης επιλογής της θέσης εγκατάστασης του ραντάρ του νέου αεροδρομίου, από στελέχη της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) και του ΔΑΗΚ, ώστε να δοθούν απαντήσεις στα ζητήματα που έχουν προκύψει.
Ο Υφυπουργός υπερασπίστηκε την επιλογή του λόφου Παπούρα για την εγκατάσταση του ραντάρ, τονίζοντας ότι η ασφάλεια ήταν το βασικότερο κίνητρο. Εξήγησε ότι η συγκεκριμένη θέση εξασφαλίζει τη μεγαλύτερη κάλυψη κατά την προσέγγιση και απογείωση των αεροσκαφών, ειδικά στις πιο κρίσιμες φάσεις της πτήσης.
Συγκεκριμένα, ο κ. Νίκος Ταχιάος σημείωσε ότι οποιαδήποτε άλλη επιλογή, όπως το «εμπόδιο 26», θα οδηγούσε σε απώλεια του ίχνους του αεροπλάνου από το ραντάρ για 24 ολόκληρα δευτερόλεπτα, ένα διάστημα που κρίθηκε απαράδεκτο για τις απαιτήσεις της σύγχρονης αεροπλοΐας και ασφάλειας. «Η ασφάλεια ήταν το βασικότερο κίνητρο και αυτήν την προσέφερε μοναδικά ο λόφος Παπούρα», δήλωσε.
Πέραν των τεχνικών ζητημάτων, ο κ. Νίκος Ταχιάος έδωσε σαφείς απαντήσεις σχετικά με την τύχη της μοναδικής ανασκαφής παλαιοανακτορικών χρόνων που βρίσκεται στον λόφο.Ο Υφυπουργός ξεκαθάρισε πως ο χώρος θα παραμείνει επισκέψιμος για το κοινό. Για να το πετύχουν αυτό, έδωσε τις ακόλουθες διευκρινίσεις:
Ύψωση Ραντάρ: Το ραντάρ θα υψωθεί στα τριάντα μέτρα, ώστε το κάτω τμήμα του να βρίσκεται δέκα μέτρα ψηλότερα από το μνημείο. Αυτή η ρύθμιση διασφαλίζει ότι δεν θα παρεμποδίζεται η πρόσβαση ή η ορατότητα του μνημείου.
Απόσταση Ασφαλείας: Η θέση του ραντάρ έχει επιλεγεί με ακρίβεια, τοποθετούμενο περίπου 100 μέτρα μακριά από το μνημείο, απόσταση που κρίνεται ως ασφαλής.
Ελαχιστοποίηση Αισθητικής Όχλησης: Σύμφωνα με τους μελετητές, θα γίνει υπογειοποίηση των εγκαταστάσεων (πλην του ίδιου του πύργου του ραντάρ) προκειμένου να μειωθεί η ορατότητα του συνόλου της έκτασης του ραντάρ, διασφαλίζοντας ότι «η αισθητική όχληση στο λόφο Παπούρα θα είναι η μικρότερη δυνατή».Η επίσκεψη και οι διευκρινίσεις του Υφυπουργού είχαν ως στόχο να καθησυχάσουν τους τοπικούς φορείς και τους πολίτες, τονίζοντας ότι η ανάπτυξη των μεγάλων έργων, όπως ο ΒΟΑΚ και το νέο αεροδρόμιο, μπορεί να προχωρήσει με σεβασμό τόσο στην απόλυτη ασφάλεια όσο και στην ιστορική και πολιτιστική κληρονομιά του τόπου.