Μύηση στην Κρητική Διατροφή
Με πολλές συγκινήσεις, δουλειά και ομαδικότητα φτάνουμε στο σήμερα παρέα η 2η και η 3η γενιά Χαλκιαδάκη – ο πατέρας μου κι εγώ – στο τιμόνι συνοδοιπόροι με μία δυνατή ομάδα που εξελίσσεται συνεχώς σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εποχής επισημαίνει η κυρία Χριστίνα Χαλκιαδάκη σε συνέντευξη στο Κρητών Επιχειρείν.
Ερ. Ποιοί οι σταθμοί της πορείας των 40 ετών;
Η εταιρεία μας το 2020 θα γιόρταζε πανηγυρικά τα 40 χρόνια λειτουργίας της. Η Πανδημία μας άλλαξε λίγο τα σχέδια ως προς το εσωτερικό μας πλάνο και δεν καταφέραμε να βρεθούμε οι 1.400 εργαζόμενοι για να γιορτάσουμε όλοι μαζί τα γενέθλιά μας. Ο απολογισμός μας συναντά το όραμα, έτσι με γνώση κι εμπειρία οικοδομείται το αύριο. Οι τέσσερις δεκαετίες που πέρασαν συμπίπτουν με την περίοδο των μεγάλων αλλαγών και των μεγάλων προκλήσεων. Δεν είναι μόνο που μεγάλωσε η επιχείρηση η δική μας – είναι που είδαμε μικρές επιχειρήσεις να μεγαλώνουν παράλληλα με εμάς και να ξεπερνούν τα όρια του νησιού. Είναι που είδαμε να αλλάζει ο τρόπος αγορών από τα «Εδώδιμα – Αποικιακά» και το «Άνοιξε το πρώτο σελφ σέρβις στη Κρήτη» που έφεραν σαν είδηση οι τοπικές εφημερίδες το 1980 ανακοινώνοντας τα εγκαίνια του πρώτου καταστήματος Χαλκιαδάκης, μέχρι τη σημερινή εικόνα του κλάδου, τον πολυεθνικό ανταγωνισμό και τον απαιτητικό καταναλωτή της digital εποχής.
Το πρώτο κατάστημα λοιπόν, ανοίγει στην Λ. 62 Μαρτύρων – τα γραφεία βρίσκονται στο πατάρι του καταστήματος. Σημαντικότεροι σταθμοί έκτοτε είναι η δημιουργία κεντρικών αποθηκών το 1993 όπου εισάγεται η χρήση κλαρκ και παλετοφόρων. Το 1994 εγκαινιάζεται το 1ο κατάστημα εκτός νομού Ηρακλείου, στον Άγιο Νικόλαο. Η συνεργασία με τους Ομίλους Αφοί Βερόπουλοι και στη συνέχεια Σκλαβενίτη, πρόσφεραν Know – how και έδωσαν επιπλέον δυναμική ανάπτυξης στην τοπική επιχείρηση. Το 2000 γιορτάσαμε τα 20 πρώτα χρόνια λειτουργίας, έχοντας 25 καταστήματα και η οικογενειακή επιχείρηση να αριθμεί πλέον 600 μέλη. Το 2002 σηματοδοτεί μία νέα εποχή καταστημάτων με το πρώτο Χαλκιαδάκης ΜΑΧ στη Ν. Αλικαρνασσό το οποίο διαθέτει 2.500 τ.μ. εμπορικό χώρο και περιλαμβάνει φούρνο, κρητική γωνιά και μεγάλη ποικιλία σε είδη σπιτιού. Η μετεγκατάσταση σε νέες σύγχρονες και ιδιόκτητες εγκαταστάσεις γραφείων και logistics το 2009 απογείωσε την οργάνωση και τη δυναμική της εταιρείας. Με πολλές συγκινήσεις, δουλειά και ομαδικότητα φτάνουμε στο σήμερα παρέα η 2η και η 3η γενιά Χαλκιαδάκη – ο πατέρας μου κι εγώ – στο τιμόνι συνοδοιπόροι με μία δυνατή ομάδα που εξελίσσεται συνεχώς σύμφωνα με τις απαιτήσεις της εποχής.
Ερ. Ποιά η συνεισφορά της γυναικείας ματιάς στην επιχειρηματικότητα;
Πιστεύω ότι ο συνδυασμός του ισχυρού και αποφασιστικού αρσενικού προτύπου διοίκησης με την πιο ευαίσθητη και ανθρωποκεντρική γυναικεία ματιά δένει περισσότερο μια ισορροπημένη ομάδα. Ειδικά όταν η σχέση των αντίθετων φίλων είναι αυτή του πατέρα με την κόρη του, που δεν εμπεριέχει ίχνος ανταγωνισμού, η δύναμη που δημιουργείται είναι ήρεμη και αποτελεσματική. Είναι πολλές οι γυναίκες επιχειρηματίες που τα έχουν καταφέρει εξαιρετικά, στη δική μου περίπτωση όμως πιστεύω ότι η σύνθεση που παράγεται από τους άντρες ως επί τω πλείστων συνεργάτες μου κι εμένα είναι σαφώς καλύτερη από ένα σχήμα αποτελούμενο αποκλειστικά από άντρες ή γυναίκες. Εξάλλου ο δικός μας κλάδος είναι γυναικοκρατούμενος (στα σούπερ μάρκετ δουλεύουν περισσότερες γυναίκες από άντρες) συνεπώς υπάρχει καλύτερη κατανόηση και ενσυναίσθηση όταν υπάρχουν και γυναίκες στη διοίκηση.
Ερ. Ποιά η σχέση με τους Κρητικούς παραγωγούς;
Η πρώτη λέξη που μου έρχεται είναι «Υπερηφάνεια» όπως και η καμπάνια της εταιρείας μας για τα Κρητικά προϊόντα. Υπάρχει πληθώρα συνεργασιών με τοπικούς παραγωγούς που διαρκεί πολλά χρόνια και αντέχει με το πέρασμα των γενεών. Πρωταρχικός στόχος της εταιρείας μας ήταν η στήριξη της τοπικής οικονομίας και η ενίσχυση των κρητικών παραγωγών. Διαχρονικά με τις καμπάνιες για τα προϊόντα του τόπου μας, την επιπλέον προώθησή τους μέσω της extra card – της κάρτας πιστότητας πελάτη των σούπερ μάρκετ Χαλκιαδάκη – και φυσικά λόγω της εξαιρετικής ποιότητας των κρητικών προϊόντων, έχουμε καταφέρει πάνω από το 22% του συνολικού μας τζίρου να αφορά την κρητική παραγωγή. Είναι πολύ μεγάλο και σημαντικό αυτό το ποσοστό για τα δεδομένα του κλάδου και αμφιβάλω αν άλλες περιφερειακές αλυσίδες και από άλλες περιοχές της Ελλάδας καταφέρνουν να έχουν τόσο μεγάλη συμμετοχή τοπικών προϊόντων στις πωλήσεις τους.
Ερ. Ποιά ανάγκη καλύπτουν τα καταστήματα ΧΑΛΚΙΑΔΑΚΗΣ ΓΕΥΣΗΣ ΚΡΗΤΗΣ;
Τα 4 παντοπωλεία Γεύσεις Κρήτης και το e-shop www.kritis.gr «γεννήθηκαν» για να ενισχύσουν τον παραπάνω στόχο: την στήριξη της κρητικής παραγωγής. Με υπερηφάνεια ανοίξαμε επιπλέον αγορές στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη για τα ποιοτικότερα κρητικά προϊόντα και γίναμε πρεσβευτές της κρητικής διατροφής εκτός Κρήτης. Είναι μεγάλη η χαρά που εισπράττεις από τον Κρητικό που ζει στη πρωτεύουσα όταν του φέρνεις δίπλα στο σπίτι του τις γεύσεις των παιδικών του χρόνων, τη μυρωδιά του πατρογονικού φαγητού. Αλλά μεγάλη και η ικανοποίησή μας και για τον καταναλωτή που δεν έχει σχέση με το νησί και γινόμαστε η αφορμή για να μυηθεί στην κρητική διατροφή! Θεωρούμε ότι έχουμε ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στη γνώση των κρητικών παραγωγών και τη συγκέντρωση των καλύτερων προκειμένου να φτάσουν στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη ολόδροσα φρούτα και λαχανικά, φρέσκο κρέας και παραδοσιακά παρασκευάσματα, γνήσια τυροκομικά και ό,τι καλύτερο έχει να επιδείξει η κρητική παραγωγή.
Ερ. Ποιές οι αλλαγές στην συμπεριφορά των καταναλωτών;
Σίγουρα η Πανδημία άλλαξε άρδην τη συμπεριφορά των καταναλωτών σε πάρα πολλούς τομείς. Αναφορικά με το σούπερ μάρκετ, η εμπειρία μας συνάδει με τις παγκόσμιες έρευνες που αναφέρουν ότι πρώτο κριτήριο για τις αγορές του σούπερ μάρκετ είναι πλέον η ασφάλεια που νιώθει ο καταναλωτής. Ο πελάτης στη σημερινή εποχή τα θέλει όλα! Θέλει ασφάλεια αναμφισβήτητα και είναι πρωταρχική και αυτονόητη υποχρέωσή μας να του τη παρέχουμε (τόσο σε αυτόν όσο και στους εργαζόμενους στην αλυσίδα μας) τηρώντας από την πρώτη στιγμή αυστηρά και πιστοποιημένα πρωτόκολλα υγειονομικών διαδικασιών. Συνάμα, ο καταναλωτής θέλει ποιότητα, τιμές, προσφορές, να τελειώνει γρήγορα τα ψώνια του γιατί δυσφορεί με τη μάσκα, αλλά θέλει και μια υψηλή εμπειρία στο αγοραστικό του ταξίδι. Και φυσικά θέλει να υπάρχει και δυνατότητα για on line παραγγελία σε περίπτωση που δεν έχει διάθεση να επισκεφτεί το κατάστημα σύμφωνα με τη τελευταία ραγδαία διείσδυση του ηλεκτρονικού εμπορίου. Κάνοντας τον απολογισμό της χρονιάς που πέρασε νομίζω ότι καταφέραμε σαν επιχείρηση να σταθούμε στο ύψος των περιστάσεων και να ικανοποιήσουμε τον κρητικό καταναλωτή.
Ερ. Ποιοί οι επόμενοι στόχοι εντός και εκτός Κρήτης;
Στα άμεσα πλάνα μας είναι η ανέγερση ιδιόκτητου καταστήματος σε οικόπεδο που έχει ήδη αγοράσει η εταιρεία στο Ηράκλειο και η ανακαίνιση / επέκταση 5 καταστημάτων του δικτύου της. Το 2021 είναι χρονιά αναδιοργάνωσης και ψυχραιμίας. Ευχόμαστε να επανακάμψει άμεσα το εμπόριο και να είναι μία καλή τουριστική χρονιά για το νησί μας προκειμένου να μην επιστρέψουμε στις δύσκολες μέρες της οικονομικής κρίσης του παρελθόντος. Η κοινωνία μας χρειάζεται φροντίδα και θα είμαστε και φέτος κοντά της προκειμένου να επουλωθούν άμεσα οι πληγές που άφησε ο κορονοϊός.
Βιογραφικό
Η κυρία Χριστίνα Χαλκιαδάκη (Bsc, Msc) γεννήθηκε και μεγάλωσε στο Ηράκλειο Κρήτης. Απέκτησε πτυχίο Οργάνωσης και Διοίκησης Επιχειρήσεων στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΟΠΑ). Παράλληλα φοίτησε ως non – degree student στο Αμερικάνικο Κολέγιο Αθηνών Deree αποκτώντας Certificate on Marketing Major. Συνέχισε τις σπουδές της στο Reading University αποκτώντας μεταπτυχιακό τίτλο Msc in International Business and Finance.
Εργάστηκε στη Johnson & Johnson Α.Ε. ως sales marketing trainee κάνοντας παράλληλα με τις σπουδές της πρακτική εξάσκηση στο χώρο του marketing. Στη συνέχεια εργάστηκε στην εταιρεία συμβούλων Euro-Atlantic Corporation ως Υπεύθυνη Ευρωπαϊκών Προγραμμάτων Επιδοτήσεων για Μικρομεσαίες Επιχειρήσεις και Υπεύθυνη Πρόσληψης Εξωτερικών Συνεργατών. Κατά την περίοδο ’99 – ’00 εργάστηκε στο τμήμα Αναλύσεων της Χρηματιστηριακής Εταιρείας Euroxx Α.Χ.Ε.Π.Ε.Υ και παράλληλα μέχρι το 2005 συνεργάστηκε ως free lance αναλύτρια με την αγγλική εταιρεία Euromonitor εκπονώντας μελέτες με θέμα το λιανικό εμπόριο.
Από τον Ιούλιο του 2002 ανέλαβε την Διεύθυνση Ποιότητας στην εταιρεία super market Χαλκιαδάκης Α.Ε. Σήμερα, διοικεί στο πλευρό του πατέρα της την Χαλκιαδάκης Α.Ε, μια επιχείρηση με πάνω από 1.400 εργαζόμενους και ηγετική θέση στην Κρήτη στο χώρο του οργανωμένου λιανεμπορίου. Παράλληλα αναπτύσσει με τους συνεργάτες της την οικογενειακή επιχείρηση «Γεύσεις Κρήτης Χαλκιαδάκης Α.Ε.» με αντικείμενο την λειτουργία τεσσάρων κρητικών παντοπωλείων στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και στόχο την ανάπτυξη και εξωστρέφεια της Κρητικής παραγωγής.
Από το 2019 έχει εκλεγεί στο Δ.Σ. του ECR Hellas (φορέας συνεργασίας λιανεμπόρων και προμηθευτών ταχέως κινούμενων καταναλωτικών προϊόντων-FMCG). Ανήκει στα Δίκτυα Μεντόρων 100 Mentors και NBG Seeds της Εθνικής Τράπεζας και στο Δ.Σ. της εταιρείας Πλαστικά Κρήτης.