[χρόνος ανάγνωσης 5 λεπτά και 25 δευτ.]
Η HOTREC επισημαίνει ότι Booking.com είναι πλέον νομικά υποχρεωμένη να συμμορφώνεται με τον Νόμο για τις Ψηφιακές Αγορές (DMA). Δυστυχώς, μέχρι και τη λήξη της προθεσμίας που είχε οριστεί, η εταιρεία δεν έχει διασφαλίσει τη συμμόρφωσή της και δεν έχει ενημερώσει αποτελεσματικά τους επιχειρηματικούς χρήστες για τις απαιτούμενες αλλαγές. Η HOTREC εκτιμά ότι η έκθεση συμμόρφωσης που δημοσίευσε η Booking.com δεν ανταποκρίνεται σε αρκετές από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το DMA.
Η HOTREC σημειώνει τις αλλαγές στις ρήτρες ισοτιμίας, οι οποίες θα πρέπει να επιτρέπουν στους ξενοδόχους να προσφέρουν καλύτερες τιμές μέσω διαφορετικών καναλιών διανομής, συμπεριλαμβανομένων των δικών τους ιστοσελίδων. Εντούτοις, είναι σημαντικό η προτεινόμενη λύση συμμόρφωσης να αξιολογηθεί σωστά, ώστε να διασφαλιστεί ότι μέτρα με ισοδύναμο αποτέλεσμα δεν θα οδηγήσουν σε παρόμοια αρνητικά αποτελέσματα, όπως οι ρήτρες ισοτιμίας.
Επιπλέον, άλλες αλλαγές που έχει εισαγάγει η Booking.com είναι είτε επιφανειακές, όπως η πρόσβαση σε δεδομένα, είτε δεν έχουν αντιμετωπιστεί καθόλου. Παραδείγματος χάριν, τα ξενοδοχεία εξακολουθούν να εξαναγκάζονται να χρησιμοποιούν την προεπιλεγμένη μέθοδο προπληρωμής της Booking.com, στερώντας από τους καταναλωτές την ελευθερία επιλογής. Εξίσου ανησυχητικό είναι το γεγονός ότι η εταιρεία δεν προέβη σε ουσιαστικές αλλαγές στη διεπαφή του ιστότοπού της και δεν αντιμετώπισε τις ανησυχίες σχετικά με το θέμα της κατάταξης. Το υποκείμενο πρόβλημα εξακολουθεί να είναι η έλλειψη διαφάνειας σχετικά με τον τρόπο λειτουργίας των αλγορίθμων της Booking.com.
Η Marie Audren, Γενική Διευθύντρια της HOTREC, σχολίασε: «Οι στόχοι του Νόμου για τις Ψηφιακές Αγορές ( DMA) δεν πρόκειται να επιτευχθούν απλώς με τη διαγραφή μέρους των όρων και προϋποθέσεων, αλλά με τη διασφάλιση ότι οι υποχρεώσεις του DMA τηρούνται πλήρως και με δίκαιη μεταχείριση των ξενοδόχων. Προς το παρόν, η Booking.com απέχει μακράν από την εκπλήρωση αυτών των απαιτήσεων.»
«Οι Ευρωπαίοι καταναλωτές και ταξιδιώτες βασίζονται στην προσιτή τιμή, τη διαφάνεια και την επιλογή ως βασικά στοιχεία της εμπειρίας τους στη φιλοξενία. Τα ευρωπαϊκά ξενοδοχεία, κυρίως μικρομεσαίες επιχειρήσεις, προσδοκούν από το DMA την αποκατάσταση αθέμιτων επιχειρηματικών πρακτικών και περιορισμών, που επιβάλλονται από την Booking.com. Η HOTREC καλεί την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να λάβει τα απαραίτητα μέτρα το συντομότερο δυνατό και να ξεκινήσει έρευνα για τη μη συμμόρφωση της Booking.com.»
Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Μελέτη Διάθεσης Διαμονής 2024 της HOTREC (HOTREC’s 2024 European Distribution Study), η Booking.com παραμένει ο πιο κυρίαρχος online travel agent, με μερίδιο αγοράς άνω του 70%.
Ευρωπαϊκή Επιτροπή
Η Ευρωπαϊκή ΕΠιτροπή αναφέρει οτι από τις 14 Νοεμβρίου 2024, η Booking Holdings Inc. (BHI), η οποία στις 13 Μαΐου 2024 ορίστηκε ως «πυλωρός», πρέπει να διασφαλίσει ότι η διαδικτυακή υπηρεσία διαμεσολάβησης Booking.com συμμορφώνεται με όλες τις υποχρεώσεις βάσει της πράξης για τις ψηφιακές αγορές.
Πιο συγκεκριμένα, δυνάμει της πράξης για τις ψηφιακές αγορές, τα ξενοδοχεία, οι εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων και άλλοι πάροχοι ταξιδιωτικών υπηρεσιών που εξαρτώνται από την Booking.com για να προσεγγίσουν τους πελάτες τους θα αρχίσουν να έχουν στη διάθεσή τους νέες ευκαιρίες.
Η κυρία Μαργκρέιτε Βέστεϊγιερ, Εκτελεστική Αντιπρόεδρος για μια Ευρώπη Έτοιμη για την Ψηφιακή Εποχή και Επίτροπος Ανταγωνισμού, δήλωσε: «Ως βασικός παίκτης στο τουριστικό οικοσύστημα της Ευρώπης, η Booking πρέπει πλέον να συμμορφωθεί με την πράξη για τις ψηφιακές αγορές. Θα αναλάβει έναν πιο ανοικτό και δίκαιο ρόλο ως μεσάζων μεταξύ των επιχειρήσεων και των πελατών στους κλάδους της φιλοξενίας, της ενοικίασης αυτοκινήτων και κάθε άλλου είδους ταξιδιωτικών υπηρεσιών. Για παράδειγμα, μέχρι σήμερα πολλά ξενοδοχεία και εταιρείες ενοικίασης στην Ευρωπαϊκή Ένωση υποχρεούνταν να αναρτούν τις καλύτερες τιμές στην Booking.com. Τώρα οι επιχειρήσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης είναι ελεύθερες να διαφοροποιούν τις τιμές και τους όρους σε κάθε δίαυλο διαδικτυακών πωλήσεων που επιλέγουν να χρησιμοποιήσουν. Αυτό αποδεικνύει ότι η πράξη για τις ψηφιακές αγορές αποτελεί σημαντικό εργαλείο για διαδικτυακές αγορές που είναι δικαιότερες για τις επιχειρήσεις και πιο ανοικτές στον ανταγωνισμό.»
Η πράξη για τις διαδικτυακές αγορές φιλοδοξεί να εξασφαλίσει διεκδικήσιμες και δίκαιες αγορές στον ψηφιακό τομέα. Η πράξη ρυθμίζει τους «πυλωρούς», οι οποίοι είναι μεγάλες ψηφιακές πλατφόρμες που λειτουργούν ως σημαντικές πύλες σύνδεσης των επιχειρηματικών χρηστών και των καταναλωτών και οι οποίοι, χάρη στη θέση τους, έχουν τη δύναμη να θέσουν εμπόδιο στην ψηφιακή οικονομία.