ΚΡΗΤΙΚΟ ΚΡΑΣΙ: Συνάντηση Παράδοσης & Καινοτομίας

Με το βλέμμα του φωτισμένο από το πάθος για την οινοποιία, ο κ. Νίκος Μηλιαράκης, ιδρυτικός Πρόεδρος του Δικτύου Οινοποιών Νομού Ηρακλείου και κεντρικός Συντονιστής του Wines of Crete, καλωσορίζει το «Κρητών Επιχειρείν» σε ένα ταξίδι μέσα στον κόσμο του κρασιού.
Μας υπογραμμίζει ότι ο κόσμος του κρασιού σε κερδίζει κάθε μέρα μέσα από την ενασχόληση σε όλα τα επίπεδα των εργασιών και το Δίκτυο των Οινοποιών της Κρήτης αποτελεί έναν πυλώνα στήριξης και συνεργασίας, ενισχύοντας τη φωνή μας και φέρνοντάς μας εκεί όπου μόνοι μας θα ήταν δύσκολο να φτάσουμε. Ψάχνουμε διαρκώς για νέους τρόπους παραγωγής, τυποποίησης και προώθησης, προκειμένου να πρωτοπορήσουμε στον κλάδο.
Η ανοικτή επικοινωνία με τα ερευνητικά κέντρα μας δίνει τη δυνατότητα να αξιοποιήσουμε το πλούσιο γνωστικό μας κεφάλαιο, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά μας στην παγκόσμια αγορά.
Η οινοτουριστική διάσταση κερδίζει ολοένα και μεγαλύτερη σημασία, με τις μέρες μας να γεμίζουν με τις επισκέψεις αυτών που επιθυμούν να βιώσουν τη μαγεία του κρασιού στο περιβάλλον του.

Πώς ξεκίνησε η αγάπη σας για την οινοποίηση και πώς αποφασίσατε να ασχοληθείτε με αυτό τον τομέα;

Η ενασχόλησή μου με το κρασί είναι οικογενειακή υπόθεση. Ως μέλος μιας οικογένειας που ασχολείται με την οινοποίηση εδώ και 90 χρόνια, θα ήταν δύσκολο να ξεφύγω από αυτή τη διαδρομή. Πέραν όμως αυτού, ο κόσμος του κρασιού σε κερδίζει κάθε μέρα μέσα από την ενασχόληση σε όλα τα επίπεδα των εργασιών, από την καλλιέργεια του αμπελιού, περνώντας από την οινοποίηση και τυποποίηση και φυσικά την προώθηση στις αγορές. Τελευταία, η οινοτουριστική διάσταση έχει πάρει έκταση και σαφές μερίδιο στη δουλειά μας, κάτι το οποίο σημαίνει ότι οι μέρες μας είναι «γεμάτες».

Πώς συμβάλλει το Δίκτυο Wines of Crete στη διατήρηση και την προώθηση της Κρητικής οινοποιητικής κληρονομιάς και παραδόσεων;

Το Δίκτυο των Οινοποιών της Κρήτης είναι ένα σημαντικό εργαλείο για όλους μας καθώς επιτρέπει να ενισχύσει τη φωνή μας, να φτάσουμε εκεί που ο καθένας μόνος θα ήταν δύσκολο να το πετύχει και φυσικά να επιταχύνει την επίτευξη των στόχων του κλάδου που πολλές φορές είναι και ο στόχος του κάθε οινοποιείου μεμονωμένα.
Το ΔΟΚ ταυτοποιεί και αναδεικνύει τα χαρακτηριστικά της αμπελοιοινικής Κρήτης, κινητοποιεί τις αγορές προς το κρητικό κρασί με διάφορους τρόπους, πλαισιώνεται από την ιστορική κληρονομιά του τόπου αλλά και τη γαστρονομική του ταυτότητα, στοχεύοντας τη διεύρυνση της αγοράς για τον κρητικό οίνο.

Ποια είναι η σημασία της συνεργασίας μεταξύ των οινοποιών στην προώθηση της «Κρητικής Ετικέτας» οίνου, στην εγχώρια και διεθνή αγορά;

Είναι μονόδρομος αυτή η συνεργασία αν θέλουμε να αλλάξουμε την εικόνα του κρητικού κρασιού, να τοποθετήσουμε το κρητικό κρασί στον παγκόσμιο οινικό χάρτη και στη συνέχεια να αναπτύξουμε περαιτέρω τις θέσεις μας. Η συνεργατικότητα καταφέρνει να αντλήσει πόρους, να χαράξουμε στρατηγική, να εισακουστούμε στα κέντρα αποφάσεων και να βοηθήσουμε να βοηθηθούμε με εργαλεία που μπορούν να ενισχύσουν τις ενέργειές μας.
Βοηθάει επίσης να γίνει αντιληπτό το ειδικό βάρος που έχει ο κλάδος μας στην ταυτότητα αλλά και στην οικονομία του τόπου μας. Θα τολμούσα δε να πω ότι θα μπορούσε να καταστεί παράδειγμα για αντίστοιχες κινήσεις σε άλλους κλάδους με κοινά χαρακτηριστικά.

Ποιός ο ρόλος του Wines of Crete στην ανάπτυξη και την ενίσχυση του οινικού τουρισμού στην Κρήτη;

Για άλλη μια φορά, η δυνατότητα συντονισμού μεταξύ των 36 μελών σε όλο το νησί, οι κοινές ενέργειες παρουσίασης του οινοτουριστικού προϊόντος και η ενεργοποίηση των υπόλοιπων φορέων προς αυτή την κατεύθυνση (Δήμοι, Περιφέρεια, λοιπά καταστήμα,…) καθιστούν την Κρήτη ως έναν οργανωμένο και συντεταγμένο οινοτουριστικό προορισμό τον οποίο και υποστηρίζουμε με μια σειρά από παράλληλες ενέργειες (fam trips, δημοσιογραφικά ρεπορτάζ, συμμετοχή σε εκθέσεις και forums,…). Το σημαντικό αυτή τη στιγμή είναι ότι αφ’ ενός τα οινοποιεία έχουν τεθεί σε ένα επίπεδο λειτουργίας υψηλού επιπέδου μετά από την συμφωνία μιας κοινής εσωτερικής χάρτας ποιότητας, αφ’ ετέρου ο κλάδος σε Περιφερειακό επίπεδο είναι σε θέση να δώσει σε μια στάση όλες τις απαραίτητες πληροφορίες στους επαγγελματίες ενδιαφερόμενους που ψάχνουν να κινητοποιήσουν την Κρήτη οινοτουριστικά.

Πως η καινοτομία συμβάλει στην βελτίωση της ποιότητας στον οινοποιητικό τομέα;

Η καινοτομία είναι μέρος της καθημερινής μας ενασχόλησης τόσο με το προϊόν μας όσο και με τον κλάδο μας. Η καινοτομία βρίσκεται τόσο στους τρόπους παραγωγής και τυποποίησης όσο και στους τρόπους προώθησης και δημοσιοποίησης της δουλειάς μας. Η διαφοροποίηση και η έξυπνη λειτουργία είναι στόχοι για τους οποίους δουλεύουμε καθημερινά. Παράλληλα προσπαθούμε να ανοίξουμε δίαυλους επικοινωνίας με τα ερευνητικά μας ιδρύματα με σκοπό να αξιοποιήσουμε αυτό το καίριο κεφάλαιο που έχουμε στο νησί και το οποίο θα μπορούσε να μας δώσει σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα.

Ποιες είναι οι βασικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι οινοποιοί του νησιού μας, για την αειφόρα ανάπτυξη του Κρητικού οίνου;

Ο γερασμένος πληθυσμός των αμπελοκαλλιεργητών, η έλλειψη (εισόδου) νέου αγροτικού εργατικού δυναμικού και φυσικά η κλιματική αλλαγή η οποία έχει πλέον διαφανεί με χαρακτηριστικό στοιχείο την αστάθεια των καιρικών φαινομένων /συνθηκών αποτελούν τα μεγαλύτερα προβλήματα που θα πρέπει να αντιμετωπιστούν άμεσα.
Τα οινοποιεία, στο μέτρο των δυνατοτήτων τους, διαχειρίζονται αυτές τις προκλήσεις. Οι καλλιεργητικές τεχνικές, η επιλογή ποιο ανθεκτικών κλώνων και ποικιλιών, η φύτευση σε μεγαλύτερα υψόμετρα είναι επιλογές αντιμετώπισης. Μια συνολική όμως στρατηγική θα πρέπει να εγκατασταθεί σε συνεργασία με τους κεντρικούς φορείς προκειμένου η αμπελοκαλλιέργεια εν γένει στο νησί να παραμείνει ζωντανή και προσοδοφόρα.

Σύντομο Βιογραφικό
Ο Νίκος Μηλιαράκης γεννημένος στο Παρίσι και Μεταπτυχιακός απόφοιτος του Οικονομικού Πανεπιστημίου της Σορβόννης, ενεπλάκη από πολύ νωρίς στον τομέα των πωλήσεων και του κρασιού, διαχειριζόμενος τόσο την παραγωγή του κρασιού (οινοποίηση, δεξαμενισμός, blendings…) όσο και τις προωθητικές ενέργειες που απαιτούν η δικτύωση και η τελική πώληση (δημιουργία υλικού, εκθέσεις, εξαγωγική δραστηριότητα, εναλλακτικές μορφές πώλησης,…).
Δραστηριοποιείται στον τομέα του Οίνου, της εξαγωγικής δραστηριότητας, του Οινοτουρισμού και των επισκέψιμων Οινοποιείων από το 1998 και με τη Συλλογική προσπάθεια της προώθησης του Κρητικού κρασιού από το 2006 και ως σήμερα ως ιδρυτικός Πρόεδρος του Δικτύου Οινοποιών Νομού Ηρακλείου και κεντρικός Συντονιστής του Wines of Crete.
Στο πλαίσιο της επαγγελματικής του σταδιοδρομίας έχει ασχοληθεί με την εκπαίδευση των επαγγελματιών του τομέα του οίνου και της εστίασης αλλά και νέων που επιθυμούν να γνωρίσουν τον τομέα, για επαγγελματικό ή ιδιωτικό λόγο.


Nikos Miliarakis is the co-owner of Minos Cretan Wines and President of the Board of Wines of Crete (from 2006 to 2018 and from 2021 till today). He holds a Master of Arts (M.A.) in International and Industrial Business from the University of Paris I: Panthéon-Sorbonne. Since 1998, he is active in the fields of Winemaking, Exports, and Wine Tourism. In the course of his career, he has been involved in the training of wine and food professionals. He speaks English and French.

Πηγή 19o Τεύχος ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω