Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου

[χρόνος ανάγνωσης 3 λεπτά και 52 δευτ.]

Το 11o Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων με θέμα «Η Δημιουργία του Κόσμου – Création du Monde», θα πραγματοποιηθεί από 28 Αυγούστου έως 4 Σεπτεμβρίου 2023, στην Αίθουσα Imperial του Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort και στο Αρχαίο Θέατρο Άπτερας.
Η συναυλία εντάσσεται στο Φεστιβάλ Κρήτης – Συνδιοργάνωση με την Περιφέρεια Κρήτης και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Χανίων και η είσοδος είναι ελεύθερη με δελτία εισόδου.
            Το φετινό Φεστιβάλ φέρει το γενικό τίτλο «Η Δημιουργία του Κόσμου – Création du Monde». Εκκινώντας από την ομώνυμη μουσική μπαλέτου που συνέθεσε ο Γάλλος συνθέτης Darius Milhaud το 1923, το Φεστιβάλ φέρνει – στις πέντε συναυλίες του εκ των οποίων οι δύο θα πραγματοποιηθούν στον εμβληματικό χώρο του Θεάτρου της Αρχαίας Άπτερας με την αμέριστη υποστήριξη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Χανίων και της Περιφέρειας Κρήτης – στο επίκεντρο έργα μουσικής δωματίου που καινοτόμησαν με την αισθητική και το περιεχόμενό τους και άνοιξαν νέους ορίζοντες… έργα που Δημιούργησαν (νέους) Κόσμους.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΥΝΑΥΛΙΩΝ
Δευτέρα, 28 Αυγούστου 2023, ώρα 21.00  
Αίθουσα Imperial του Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort
1η συναυλία: Εντός του κόσμου
CLAUDE DEBUSSY (1862 – 1918)
Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου (μεταγραφή για σύνολο δωματίου: Benno Sachs υπό την αιγίδα του Arnold Schoenberg).
Μέλη της Συμφωνικής Ορχήστρας Νέων Δήμου Ηρακλείου:
Κωνσταντίνα Στρατάκη, φλάουτο
Κωστής Σειραγάκης, κλαρινέτο
Γιάννης Μαγειρόπουλος, βιολί
Γιώργος Χλιαβώρας, βιολί
Στέφανος Συμεωνίδης, βιόλα
Κωστής Σπυριδάκης, βιολοντσέλο
Λευτέρης Μπουτσόλης, κοντραμπάσο
Γιάννης Μπουφίδης, πιάνο
Μανώλης Γρινιαζάκης, κρουστά (antique cymbals)
Βασίλης Χαραλαμπίδης, όμποε
Τίτος Γουβέλης, χαρμόνιουμ
Λίνα Ζάχαρη, διδασκαλία-μουσική διεύθυνση
ALBAN BERG (1885 – 1935)
Σονάτα για πιάνο, έργο 1
Τίτος Γουβέλης, πιάνο
STEVE REICH (γεν. 1936)
WTC 9/11 (2010) για κουαρτέτο εγχόρδων και προηχογραφημένη ταινία
Ιάσων Κεραμίδης, βιολί
Josef Špaček, βιολί
David Bogorad, βιόλα
Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν, βιολοντσέλο
SERGEI RACHMANINOFF (1873 – 1943)
Ελεγειακό Τρίο με πιάνο αρ.1 σε σολ ελάσσονα
Ιάσων Κεραμίδης, βιολί
Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν, βιολοντσέλο
Τίτος Γουβέλης, πιάνο
Με το αισθησιακό και πολύχρωμο Πρελούδιο στο απομεσήμερο ενός φαύνου (1894) ο Γάλλος Κλωντ Ντεμπυσύ δημιουργεί τομή στη μουσική ιστορία, καταδεικνύοντας πρωτόγνωρες προοπτικές για τη μουσική τέχνη και εγκαινιάζοντας το ρεύμα του μουσικού ιμπρεσιονισμού. Την ίδια εποχή, η γερμανική μουσική αρχίζει να αγγίζει, αν όχι να ξεπερνά, τα όρια της παραδοσιακής τονικότητας, όπως συμβαίνει και στο πρώτο επίσημο έργο του Αυστριακού συνθέτη Άλμπαν Μπεργκ. Περίπου έναν αιώνα αργότερα, όλος ο πλανήτης θα συνταραχθεί από τις επιθέσεις της 11ης Σεπτεμβρίου 2001 και αυτό το κοσμοϊστορικό γεγονός θα πυροδοτήσει την έμπνευση του Στηβ Ράιχ, ενός από τους κορυφαίους συνθέτες του σύγχρονου μινιμαλισμού. Από την άλλη, η μουσική του Σεργκέι Ραχμάνινοφ, «ασφαλής» στη μουσική γλώσσα του ρομαντικού 19ου αιώνα, δεν παύει ποτέ να ακτινοβολεί και να συγκινεί με τη θέρμη και τη μελωδικότητά της.
Τετάρτη, 30 Αυγούστου, ώρα 21.00
Αίθουσα Imperial του Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort
2η συναυλία: Επέκεινα του κόσμου
CARL NIELSEN (1865 – 1931)
Σονάτα για βιολί και πιάνο αρ.2, έργο 35
Γιώργος Δεμερτζής, βιολί
Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο
WOLFGANG AMADEUS MOZART (1756 – 1791)
Κουαρτέτο με πιάνο αρ.1 σε σολ ελάσσονα, Κ.478
Noé Inui, βιολί
David Bogorad, βιόλα
Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν, βιολοντσέλο
Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο
ALFRED SCHNITTKE (1934 – 1998)
Κουιντέτο με πιάνο
Josef Špaček, βιολί
Ιάσων Κεραμίδης, βιολί
David Bogorad, βιόλα
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο 
Το Κουαρτέτο με πιάνο σε σολ ελάσσονα του Μότσαρτ δεν είναι μόνο το πρώτο έργο στο είδος του αλλά και ένα από τα δημοφιλέστερα, χαρακτηριστικό δείγμα της μοτσάρτειας δραματικότητας και θεατρικότητας. Ανάλογες αρετές, που εκδηλώνονται ωστόσο με τελείως διαφορετικό τρόπο, έχει και η Δεύτερη Σονάτα για βιολί του Δανού συνθέτη Καρλ Νήλσεν, ένα κομψοτέχνημα των αρχών του 20ου αιώνα, που ίσταται «ερεθιστικά» στα αισθητικά όρια ρομαντισμού και μοντερνισμού. Η συναυλία κλείνει με το Κουιντέτο του Άλφρεντ Σνίτκε, γραμμένο μετά τον θάνατο της μητέρας του. Έργο πραγματικά σπαρακτικό και ανατριχιαστικό, αποτελεί μία «επώδυνη» αλλά από κάθε άποψη συγκλονιστική μουσική διαδρομή από μία φρίκη που φορά το προσωπείο της αθωότητας προς τις υψηλότερες σφαίρες μεταφυσικής μυσταγωγίας.
Παρασκευή, 1 Σεπτεμβρίου, ώρα 21.00  
Αίθουσα Imperial του Συνεδριακού Κέντρου Minoa Palace Resort
3η συναυλία: Παράλληλοι κόσμοι
LUDWIG VAN BEETHOVEN (1770 – 1827)
Σονάτα για βιολοντσέλο και πιάνο αρ.1 σε φα μείζονα, έργο 5 αρ.1
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Τίτος Γουβέλης, πιάνο
ΣΙΜΟΣ ΠΑΠΑΝΑΣ (γεν. 1979)
Σονάτα για βιολί και άρπα
Ιάσων Κεραμίδης, βιολί
Γωγώ Ξαγαρά, άρπα
MAURICE RAVEL (1875 – 1937)
Εισαγωγή και Allegro για άρπα, φλάουτο, κλαρινέτο και κουαρτέτο εγχόρδων
Γωγώ Ξαγαρά, άρπα
Silvia Careddu, φλάουτο
Shirley Brill, κλαρινέτο
Josef Špaček, βιολί  
Pawel Zalejski, βιολί
David Bogorad, βιόλα
Τιμόθεος Γαβριηλίδης-Πέτριν, βιολοντσέλο
 Η άρπα κάνει την πρώτη, αλλά δυναμική, εμφάνισή της στο Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου Χανίων. Για αυτήν έγραψε ο Μωρίς Ραβέλ, στην αυγή του 20ού αιώνα, το ανάλαφρο και διαυγές σεπτέτο του, που στην ουσία δεν είναι κάτι άλλο από ένα μικρό, λαμπερό κοντσέρτο για άρπα. Οι εκφραστικές δυνατότητές της, όπως και οι αντίστοιχες του βιολιού, αναδεικνύονται σε όλο τους το μεγαλείο στη Σονάτα του εκλεκτού βιολιστή και συνθέτη Σίμου Παπάνα, ομολογουμένως ένα από τα πιο περιπετειώδη έργα του. Στην αρχή της συναυλίας θα απολαύσουμε την πρώτη ιστορικά Σονάτα, όπου βιολοντσέλο και πιάνο λειτουργούν ως ισότιμοι εταίροι, δημιούργημα γεμάτο φρεσκάδα, ζωντάνια και αυτοπεποίθηση του νεαρού Μπετόβεν.
Κυριακή, 3 & Δευτέρα, 4 Σεπτεμβρίου, ώρα 21.00
Αρχαίο Θέατρο Άπτερας
4η & 5η συναυλία: Η δημιουργία του κόσμου
GEORGE CRUMB (1929 – 2022)
Vox balaenae (Η φωνή της φάλαινας) για τρεις μασκοφόρους εκτελεστές (ενισχυμένο φλάουτο, ενισχυμένο βιολοντσέλο και ενισχυμένο πιάνο)
Silvia Careddu, φλάουτο
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Τίτος Γουβέλης, πιάνοDARIUS MILHAUD (1892 – 1974)
La création du monde (Η δημιουργία του κόσμου), σουίτα κοντσέρτου έργο 81b, για σύνολο δωματίου
Noé Inui, βιολί
Pawel Zalejski, βιολί
Shirley Brill, Κλαρινέτο
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Τίτος Γουβέλης, πιάνο
ROBERT SCHUMANN (1810 – 1856)
Κουιντέτο με πιάνο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 44
Pawel Zalejski, βιολί
Noé Inui, βιολί
David Bogorad, βιόλα
Άγγελος Λιακάκης, βιολοντσέλο
Βασίλης Βαρβαρέσος, πιάνο
Η δημιουργία του κόσμου γεννά μουσική! Ο ρηξικέλευθος Αμερικανός συνθέτης Τζορτζ Κραμπ «περιγράφει» την εξέλιξη του πλανήτη μας κατά τους προϊστορικούς μεγααιώνες μέσα από τη φωνή της φάλαινας, ζητώντας από τους εκτελεστές του έργου του να φορούν μάσκες και να είναι λουσμένοι σε μπλε φως. Ο Νταριούς Μιγιώ εμπνέεται από την αφρικανική μυθολογία για τη δημιουργία του κόσμου θυμίζοντάς μας συγχρόνως ότι η τζαζ, ως κομμάτι της μαύρης μουσικής, δημιούργησε έναν νέο μουσικό κόσμο στον 20ό αιώνα. Αλλά και η δημιουργία της μουσικής γεννά κόσμους! Έτσι, το Κουιντέτο με πιάνο του Σούμαν, ένα από τα γοητευτικότερα έργα μουσικής δωματίου του Ρομαντισμού, γέννησε ένα εντυπωσιακό μουσικό είδος, που έμελλε να υπηρετηθεί από μεγάλους συνθέτες μέχρι τις μέρες μας.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω