Του Νίκου Παπαδάκη*
Το Πανεπιστήμιο Κρήτης και η Περιφέρεια Κρήτης υλοποίησαν πρόσφατα (στη βάση Προγραμματικής Σύμβασης) το «Επιμορφωτικό Πρόγραμμα για τη Σύνδεση Πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα». Το εν λόγω, μεγάλης κλίμακος, Επιμορφωτικό Πρόγραμμα υλοποιήθηκε με μεγάλη επιτυχία, από το ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Κρήτης και τη Μονάδα Ερευνών Αγοράς και Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Κρήτης και χρηματοδοτήθηκε εξ ολοκλήρου από την Περιφέρεια Κρήτης. Στον σχεδιασμό και διεξαγωγή του συνέβαλε και η Αγροδιατροφική Σύμπραξη Περιφέρειας Κρήτης.
Το Επιμορφωτικό Πρόγραμμα σχεδιάστηκε στη βάση των ευρημάτων της διάγνωσης αναγκών του Περιφερειακού Μηχανισμού Παρακολούθησης της Αγοράς Εργασίας στην Κρήτη. Επιστημονικός Υπεύθυνος (ΕΥ) ήταν ο υποφαινόμενος.
Το συγκεκριμένο Επιμορφωτικό Πρόγραμμα αποσκοπούσε στην ενδυνάμωση της απασχολησιμότητας και παραγωγικότητας των επιμορφούμενων και ευρύτερα στο να συμβάλει στην υποστήριξη-ενδυνάμωση της σύνδεσης Πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα στην Κρήτη, μέσω της πρόσκτησης γνώσεων και της ανάπτυξης οριζόντιων και εξειδικευμένων δεξιοτήτων των επιμορφούμενων και συνακόλουθα στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Περιφέρειας.
Όπως χαρακτηριστικά επεσήμανε σε δηλώσεις του ο Περιφερειάρχης Κρήτης, Σταύρος Αρναουτάκης: «το Επιμορφωτικό Πρόγραμμα, που υλοποίησε η Περιφέρεια Κρήτης σε συνεργασία με το Πανεπιστήμιο Κρήτης, συνδέει τον Πρωτογενή με τον Τουριστικό τομέα και είναι το πρώτο, από μια σειρά στοχευμένων πολιτικών που σχεδιάζουμε, αξιοποιώντας τα ευρήματα του Περιφερειακού Μηχανισμού Παρακολούθησης της Αγοράς Εργασίας στην Κρήτη. Στόχος μας είναι να ενδυναμώσουμε και να στηρίξουμε τους δύο παραγωγικούς τομείς της τοπικής οικονομίας, βελτιώνοντας την κατάρτιση των εργαζομένων τους και συμβάλλοντας, παράλληλα, στην οικονομική τους ανάπτυξη». (βλ και https://www.crete.gov.gr/press-releases/oloklirothike-me-megali-epitychia-to-epimorfotiko-programma-gia-ti-syndesi-protogenoys-kai-toyristikoy-tomea-to-opoio-ylopoiise-i-perifereia-kritis/).
Επιμορφωτές ήταν οι: Καθηγητής Βαγγέλης Τζουβελέκας (Πανεπιστήμιο Κρήτης), Καθηγητής Φίλιππος Βερβερίδης (ΕΛΜΕΠΑ), Επ. Καθηγητής Κωστής Μανασάκης (Πανεπιστήμιο Κρήτης), Δρ Κυριάκος Κώτσογλου (Πολυτεχνείο Κρήτης και Περιφέρεια Κρήτης), Δρ Μανώλης Βέργης (ΙΤΕ), Δρ Σήφης Καυκαλάς (Πανεπιστήμιο Κρήτης), Δρ Βαγγέλης Ταλιούρης (ΕΛΜΕΠΑ), Νίκος Μπουνάκης (ΕΛΜΕΠΑ), Καθηγητής Νίκος Παπαδάκης (Πανεπιστήμιο Κρήτης). Επίσης στην Ομάδα Έργου συμμετείχαν, από τη Σχολή Κοινωνικών Επιστημών του Π.Κ., οι Δρ Κωστής Πηγουνάκης, Περικλής Δράκος και Δημήτρης Σακελλαρίδης. Πέραν των Επιμορφωτών, συμμετείχαν και προσκεκλημένοι ομιλητές σε επιμέρους θεματικές ενότητες, όπως ο Καθηγητής Γιώργος Κοσιώρης, Αντιπρύτανης και Πρόεδρος του ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Κρήτης, ο Δρ. Σταύρος Γαβρόγλου, Διευθυντής Ενεργητικών Πολιτικών & Διεθνών Δικτύων και Επιστημονικός Υπεύθυνος του Εθνικού Μηχανισμού Διάγνωσης Αναγκών της Αγοράς Εργασίας του ΕΙΕΑΔ, οι Επίκουροι Καθηγητές του ΕΛΜΕΠΑ Ελευθέριος Αλυσσανδράκης και Μανώλης Κονταξάκης κ.ά.
Η Κοινή Επιτροπή Παρακολούθησης (ΚΕΠ) του Επιμορφωτικού Προγράμματος απαρτιζόταν από την κα Έφη Κουτεντάκη, Αντιπεριφερειάρχη Παιδείας, Δια Βίου Μάθησης, Απασχόλησης και Νέας Γενιάς (Πρόεδρος της ΚΕΠ), τον κο Νίκο Αλεξάκη, Αν. Προϊστάμενο της Διεύθυνσης Τουρισμού της Περιφέρειας Κρήτης και τον κο Κώστα Καρρά, Αν. Καθηγητή του ΠΤΔΕ του Πανεπιστημίου Κρήτης.
Το Επιμορφωτικό Πρόγραμμα συναρθρώθηκε σε 10 διδακτικές ενότητες (modules) 10 ωρών έκαστη, τις οποίες δίδαξαν οι προαναφερθέντες εξειδικευμένοι Επιμορφωτές. Τα πρώτα 5 modules, που στοχεύουν στη ανάπτυξη κρίσιμων οριζόντιων και εγκάρσιων δεξιοτήτων, ήταν Υποχρεωτικά για όλους τους επιμορφούμενους και σημαίνονται με τον κωδικό «Υ» ενώ τα υπόλοιπα 5 modules ήταν modules Επιλογής (Ε) και συνακόλουθα αποτέλεσαν ένα pool κρίσιμων θεματικών ενοτήτων, από τα οποία καθένας/ καθεμία επιμορφούμενος/η μπορούσε να επιλέξει δυο. Συγκεκριμένα, οι διδακτικές ενότητες ήταν οι ακόλουθες:
Υ.1. Αγορά Εργασίας και Οριζόντιες, Οργανωτικές, Επιχειρηματικές και Διοικητικές Ικανότητες.
Υ.2. Συμβουλευτική και Ενεργοποίηση – Ενδυνάμωση των ατόμων με όρους coaching και mentoring (έμφαση στην οριζόντια διάσταση της Συμβουλευτικής).
Υ.3. Διαχείριση και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού μέσω της Επικοινωνίας και των Αρχών της Ποιοτικής Εξυπηρέτησης του Πελάτη & Διαχείριση Παραπόνων, Αντιρρήσεων και Συγκρούσεων στο χώρο εργασίας.
Υ.4. Αγροτική Επιχειρηματικότητα.
Υ.5. Management, υπηρεσίες και ρυθμιστικό πλαίσιο τουρισμού.
E.1. Ανάληψη πρωτοβουλίας και επιχειρηματικότητα.
Ε.2. Τυποποίηση – Προδιαγραφές – Πρότυπα Ποιότητας για αγροτικά προϊόντα.
Ε.3. Εξαγωγικό Marketing.
Ε.4. Ικανότητες Επικοινωνίας και Διαπραγμάτευσης στην εργασία και το επιχειρείν.
Ε.5. Κοινωνική Οικονομία.
Η επιμόρφωση διήρκησε από τις 25/9/2021 έως τις 14/11/2021 και είχε συνολική διάρκεια 105 διδακτικές ώρες. Το Επιμορφωτικό Πρόγραμμα υλοποιήθηκε με εξ αποστάσεως εκπαίδευση (συνδυασμός σύγχρονης με ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση), και για το σκοπό αυτό δημιουργήθηκε ειδική πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης από την Ομάδα Έργου με τη συμβολή και του ΚΥΤΠΕ. Η πλατφόρμα θα παραμείνει (με βάση την Προγραμματική Σύμβαση) στη διάθεση του ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Κρήτης και της Περιφέρειας Κρήτης.
Το Επιμορφωτικό Πρόγραμμα πιστοποιήθηκε από το ΚΕΔΙΒΙΜ του Πανεπιστημίου Κρήτης και οι επιμορφούμενοι με την επιτυχή παρακολούθηση και επιτυχή συμμετοχή στις τελικές εξετάσεις του Προγράμματος έλαβαν Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης από το Πανεπιστήμιο Κρήτης, που αντιστοιχεί σε 5 ECVET.
Το Επιμορφωτικό Πρόγραμμα παρακολούθησαν (είτε το σύνολό του, είτε επιμέρους ενότητες) 501 συνολικά επιμορφούμενοι/ ες, συμπεριλαμβανομένων εργαζόμενων αλλά και επιχειρηματιών από διαφορετικούς τομείς οικονομικής δραστηριότητας (και κυρίως από τον πρωτογενή και τον τουριστικό τομέα), ανέργων, όπως και αποφοίτων, μεταπτυχιακών φοιτητών και υπ. Δρ του Πανεπιστημίου Κρήτης και άλλων Πανεπιστημίων. Εξ αυτών, 160 συμμετείχαν επιτυχώς στην τελική εξέταση και συνακόλουθα έλαβαν το Πιστοποιητικό Επιμόρφωσης από το ΚΕΔΙΒΙΜ του Π-Κ.
Η αξιολόγηση του Επιμορφωτικού Προγράμματος από τους/ τις επιμορφούμενους/ ες κατέδειξε έναν ασυνήθιστα υψηλό (για Επιμόρφωση) βαθμό- ποσοστό ικανοποίησης σε όλες τις διαστάσεις- παραμέτρους του, που σε όλες τις πτυχές του Προγράμματος, όπως και συνολικά, υπερβαίνει το 90%. Ενδεικτικά:
✓ Το 95% των επιμορφούμενων δηλώνει ότι είναι Πολύ (35,86%) και Πάρα πολύ (59,31%) ικανοποιημένοι/ες από την ποιότητα του επιμορφωτικού προγράμματος.
✓ Σε όλες τις ενότητες οι ερωτώμενοι σε ποσοστό περίπου 90% ή μεγαλύτερο δήλωσαν ότι συμφωνούν ή συμφωνούν απόλυτα ότι το επιμορφωτικό υλικό ήταν επαρκές, οι δραστηριότητες που διεξήχθησαν στο πλαίσιο των διδακτικών ενοτήτων ήταν ρεαλιστικές και αποτελεσματικές.
✓ Η συντριπτική πλειοψηφία (~97%) δηλώνει ότι είναι Πολύ (27,14%) και Πάρα πολύ (70,0%) ικανοποιημένοι από την εκπαιδευτική διαδικασία του επιμορφωτικού προγράμματος.
✓ Οι επιμορφωτές τυγχάνουν υψηλής αποδοχής και βαθμού ικανοποίησης για το 97% των ερωτώμενων.
✓ Η διοικητική στήριξη από την πλευρά του φορέα θεωρείται είτε πολύ καλή είτε εξαιρετική για το 93% των επιμορφούμενων.
✓ Η Πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης επίσης θεωρείται πολύ καλή ή εξαιρετική για πάνω από το 90% των επιμορφούμενων.
✓ Το γενικό περιεχόμενο του προγράμματος θεωρείται πολύ καλό και εξαιρετικό από το 95% των ερωτώμενων και τέλος η δομή και οργάνωση του προγράμματος τυγχάνει αντίστοιχα πολύ υψηλής αποδοχής και βαθμού ικανοποίησης.
✓ Η συνολική αξιολόγηση του προγράμματος είναι πολύ καλή και εξαιρετική για το 96% των ερωτώμενων.
Σημαντικός δείκτης ικανοποίησης των επιμορφούμενων και επιτυχίας του Προγράμματος είναι και το ότι 97% των επιμορφούμενων προτίθενται να συστήσουν το συγκεκριμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα σε κάποιον άλλο.
*Ο Νίκος Παπαδάκης είναι Καθηγητής και Διευθυντής Κέντρου Πολιτικής και Τεκμηρίωσης (ΚΕΠΕΤ)
Τμήμα Πολιτικής Επιστήμης του Πανεπιστημίου Κρήτης
Μέλος του Επιστημονικού Εκπαιδευτικού Συμβουλίου του ΕΚΔΔΑ
ΕΥ του Επιμορφωτικού Προγράμματος