Την Παρασκευή 29 Απριλίου 2022 συνεδρίασε το Υπουργικό Συμβούλιο υπό την Προεδρία του Πρωθυπουργού, κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και εξέτασε το επικείμενο νομοθετικό έργο της κυβέρνησης, που αφορά Συνεγγυητικό Κεφάλαιο Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών και τα Επιχειρηματικά Πάρκα.
Συγκεκριμένα τοποθετήθηκαν:
● Ο Υπουργός Οικονομικών, Χρήστος Σταϊκούρας και ο Υφυπουργός Οικονομικών, Απόστολος Βεσυρόπουλος παρουσίασαν νομοθετικές πρωτοβουλίες για: α) Κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου, β) Συνεγγυητικό Κεφάλαιο Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών
α) Με το προτεινόμενο σχέδιο νόμου για τα κατεχόμενα ακίνητα του Δημοσίου, επιχειρείται η επίλυση ενός διαχρονικού κοινωνικού προβλήματος που αφορά το ιδιοκτησιακό καθεστώς των καταπατημένων δημόσιων ακινήτων του Υπουργείου Οικονομικών. Προβλέπεται ο εκσυγχρονισμός του θεσμικού πλαισίου της διαδικασίας εξαγοράς των ακινήτων αυτών από πρόσωπα που τα κατέχουν σύμφωνα με τις προϋποθέσεις του σχεδίου νόμου. Με τον τρόπο αυτό, εξυπηρετούνται σκοποί δημοσίου συμφέροντος, όπως η οριστική διευθέτηση του ιδιοκτησιακού καθεστώτος της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και η αποκατάσταση προσώπων που διατηρούν στα ακίνητα αυτά την κατοικία τους ή τον τόπο άσκησης της επαγγελματικής τους δραστηριότητας. Παράλληλα, προωθούνται η αποτελεσματικότερη αξιοποίηση της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου και η τουριστική, βιομηχανική και αγροτική ανάπτυξη της χώρας.
Ειδικότερα το προτεινόμενο σχέδιο νόμου αποτελεί μια εναλλακτική λύση διαχείρισης-αξιοποίησης της ιδιωτικής περιουσίας του Δημοσίου με πολλαπλά οφέλη, η οποία αποβλέπει στην επίτευξη των παρακάτω στόχων:
– Την αποδέσμευση της Πολιτείας από καταπατημένα ακίνητα, τα οποία δεν είναι απαραίτητα για την ικανοποίηση κρατικών αναγκών ή δεν εμπίπτουν σε προστατευόμενες από ειδική νομοθεσία κατηγορίες ακινήτων.
– Την απαλλαγή των αρμόδιων διοικητικών υπηρεσιών και των δικαστικών Αρχών από εκκρεμείς γραφειοκρατικές διαδικασίες και δίκες, με αντίστοιχη μείωση του σχετικού διοικητικού βάρους.
– Την εισροή σημαντικών εσόδων στον Κρατικό Προϋπολογισμό, τόσο άμεσα από την καταβολή του τιμήματος εξαγοράς, όσο και έμμεσα από την καταβολή φόρου μεταβίβασης, φόρου ακίνητης περιουσίας και την περαιτέρω αξιοποίηση των υπό εξαγορά ακινήτων.
– Την επίλυση ενός διαχρονικού κοινωνικού προβλήματος, που πηγάζει από το μετέωρο νομικό καθεστώς των μακροχρόνιων κατόχων και τις κοινωνικές αντιδράσεις που προκαλούνται κάθε φορά που η Πολιτεία σπεύδει να προστατεύσει την περιουσία της. Η κοινωνική διάσταση του σχήματος παραχώρησης αναδεικνύεται ιδιαίτερα σε περιπτώσεις κατά τις οποίες η μη νόμιμη κατοχή δημοσίων κτημάτων οφείλεται όχι σε καταπάτηση, αλλά σε έλλειψη επαρκούς και έγκαιρης αντιμετώπισης και διαχείρισης κοινωνικών προβλημάτων από την ίδια την Πολιτεία, με αποτέλεσμα η δυνατότητα εξαγοράς να εμφανίζεται ως επιβεβλημένο μέτρο εκσυγχρονισμού και κοινωνικής δικαιοσύνης.
– Τη θέσπιση μίας ταχείας και αυτοματοποιημένης διαδικασίας εξαγοράς, με σαφή και αντικειμενικά κριτήρια, αλλά και με δικλείδες ασφαλείας, ώστε να μην αποξενωθεί οριστικά το Δημόσιο από ακίνητα τα οποία είναι απαραίτητα για την ικανοποίηση κρατικών αναγκών ή που παρουσιάζουν περιβαλλοντικό ή αρχαιολογικό ενδιαφέρον. Κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια λαμβάνονται υπόψη κατά τον καθορισμό του τελικού τιμήματος εξαγοράς.
– Η εκκαθάριση του περιουσιολογίου του Δημοσίου και η δημιουργία ασφάλειας δικαίου για τους κατόχους των επίδικων ακινήτων και τους τρίτους με αυτούς συναλλασσόμενους.
– Ο περιορισμός στο μέλλον του φαινομένου της κατοχής δημοσίων και ανταλλάξιμων κτημάτων.
β) Με το νομοσχέδιο για το Συνεγγυητικό Κεφάλαιο Εξασφάλισης Επενδυτικών Υπηρεσιών μεταρρυθμίζονται η λειτουργία, η δομή, η οργάνωση και η διοίκηση του «Συνεγγυητικού». Η Νομοπαρασκευαστική Επιτροπή που συστάθηκε, μελέτησε τα αντίστοιχα συστήματα των άλλων κρατών- μελών της Ε.Ε., και παράλληλα προσπάθησε να εναρμονίσει κατά το δυνατόν τις διατάξεις που διέπουν το «Συνεγγυητικό» με τις αντίστοιχες διατάξεις που διέπουν το Ταμείο Εγγύησης Καταθέσεων και Επενδύσεων (ΤΕΚΕ) στο Σκέλος Κάλυψης Επενδυτικών Υπηρεσιών στο οποίο συμμετέχουν με τον ν. 4370/2016 τα πιστωτικά ιδρύματα κατά την παροχή επενδυτικών υπηρεσιών.
Στόχος του νομοσχεδίου είναι η αναμόρφωση του πλαισίου λειτουργίας του Συνεγγυητικού, ώστε να συμβάλλει στη δημιουργία ενός σταθερότερου και αποτελεσματικότερου χρηματοπιστωτικού συστήματος, στην ενίσχυση της ελληνικής κεφαλαιαγοράς και στην εμπέδωση της εμπιστοσύνης των επενδυτών σε αυτήν.
● Ο Υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, παρουσίασε το νομοσχέδιο για τα επιχειρηματικά πάρκα.
Με το προτεινόμενο νομοσχέδιο επιχειρείται η δημιουργία ενός νέου ενιαίου πλαισίου ικανού να προσελκύσει επενδυτές για την ανάπτυξη νέων Επιχειρηματικών Πάρκων, την ανανέωση των ήδη υφισταμένων, καθώς επίσης και τη σταδιακή και εντός πενταετίας υπαγωγή όλων των Οργανωμένων Υποδοχέων Μεταποιητικών και Επιχειρηματικών Δραστηριοτήτων (ΟΥΜΕΔ) σε ένα ενιαίο πλαίσιο ανάπτυξης και λειτουργίας, με τον όρο «Επιχειρηματικά Πάρκα» να αφορά πλέον σε όλους τους ΟΥΜΕΔ.
Οι επιδιωκόμενοι στόχοι είναι:
– Η δημιουργία ενός πλαισίου ικανού να προσελκύσει επενδυτές για την ανάπτυξη νέων επιτυχημένων και λειτουργικών Επιχειρηματικών Πάρκων.
– Η αξιοποίηση και άνθηση παλιών ΟΥΜΕΔ που λειτουργούν ήδη, εκμεταλλευόμενοι στο έπακρο τις δυνατότητες που τους παρέχονται με το προτεινόμενο νομοσχέδιο.
– Η ενίσχυση της επενδυτικής δραστηριότητας και η αναθέρμανση της βιομηχανίας.
– Η υπαγωγή όλων των ΟΥΜΕΔ σε ένα και ενιαίο νομικό πλαίσιο, σύγχρονο, λειτουργικό και αποτελεσματικό.
– Η επίλυση των υπαρχόντων προβλημάτων κατά τη λειτουργία των ΟΥΜΕΔ, με την παροχή νέων πρακτικών νομικών εργαλείων και διαδικασιών.
– Η επικαιροποίηση και απλοποίηση της διαδικασίας ίδρυσης ΟΥΜΕΔ, απαλλάσσοντάς την από περιττή γραφειοκρατία και παρωχημένα οικονομικά κριτήρια και η εισαγωγή πιο αποτελεσματικών μηχανισμών ελέγχου της αξιοπιστίας των Εταιρειών Διαχείρισης Επιχειρηματικών Πάρκων.
– Η διευκόλυνση ίδρυσης Επιχειρηματικών Πάρκων και σε μικρότερες εκτάσεις από το προϊσχύσαν καθεστώς, προκειμένου να ανταποκρίνονται στις τεχνοοικονομικές προκλήσεις της σύγχρονης εποχής.
– Η διευκόλυνση ίδρυσης Επιχειρηματικών Πάρκων αξιοποιώντας τις δυνατότητες της κάθε περιοχής για διασύνδεση του ΟΥΜΕΔ με προμηθευτές και καταναλωτές.
– Η δυνατότητα μεταβίβασης της διαχείρισης των ΟΥΜΕΔ, εφόσον υπάρχει η σχετική βούληση για αυτό τόσο από τον σημερινό φορέα διαχείρισης όσο και από τυχόν ενδιαφερόμενους.