Αν το 2022 θα έχουμε την άνοδο του τουρισμού με παράλληλη αύξηση των θέσεων εργασίας, ποιές οι μεγάλες προκλήσεις και ποιοί οι στόχοι των ξενοδοχειακών επιχειρήσεων, συζήτησαν ο κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου Aldemar, ο κ. Σταύρος Μήτσης Διευθύνων Σύμβουλος των Mitsis Hotels, ο κ. Δημήτρης Καλαϊτζιδάκης Director of Operations της Grecotel και ο κ. Γιώργος Πελεκανάκης Πρόεδρος Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Διευθυντών Ξενοδοχείων στην διάρκεια του Συνεδρίου «Επιλέξτε Ελλάδα 2022».
Το Συνέδριο τουρισμού «Choose Greece 2022», με θέμα το Ελληνικό Περιφερειακό Σχέδιο Φιλοξενίας, πραγματοποιήθηκε την Παρασκευή 29 Απριλίου 2022 στην Αθήνα στο Κάστρο του Βιβλίου, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.
Ο κ. Γιώργος Πελεκανάκης έκανε ιδιαίτερη αναφορά στην ανάγκη της αναβάθμισης της τουριστικής εκπαίδευσης λόγω της αύξησης των πελατών στα ξενοδοχεία για την στελεχική κάλυψη της τουριστικής αγοράς.
Υπενθυμίζεται ότι σε συνέντευξη του Προέδρου Διευθυντών Ξενοδοχείων, στο 10ο τεύχος του περιοδικού ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ τον Ιανουάριο 2022, στην ερώτηση «Ποιό το επίπεδο σπουδών των Ανωτέρων Σχολών Τουριστικής Εκπαίδευσης και ποια η διασύνδεση με την αγορά εργασίας;» είχε δώσει την εξής απάντηση:
«Για ένα ανταγωνιστικό ελληνικό τουριστικό προϊόν, η υψηλού επιπέδου εκπαίδευση των εργαζομένων σε αυτόν είναι ένα στοίχημα που πρέπει να κερδηθεί.
Οι αριθμοί είναι αποκαλυπτικοί: Το 1995 η χώρα μας μετρούσε περίπου 10 εκατομμύρια τουρίστες με 2 σχολές τουριστικών επαγγελμάτων (ΑΣΤΕΚ και ΑΣΤΕΡ) στις οποίες εισήχθηντο ετησίως περί των 50 σπουδαστών σε κάθε σχολή, ενώ το 2019 ο αριθμός των τουριστών ξεπέρασε τα 30 εκατομμύρια με τον αριθμό των σχολών να παραμένει ίδιος και ο αριθμός των εισακτέων ανέρχεται σε κάθε σχολή στους 70 ετησίως.
Η πολυδιάσπαση της τουριστικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι το κύριο χαρακτηριστικό. Ένα δαιδαλώδες σύστημα για το οποίο οι νέοι αλλά και οι γονείς δεν γνωρίζουν ποια είναι η ενδεδειγμένη εκείνη σχολή την οποία καλούνται να επιλέξουν.
ΑΣΤΕ (ΑΣΤΕΚ και ΑΣΤΕΡ), Επαγγελματικά Λύκεια (ΕΠΑΛ), ΙΕΚ, Προγράμματα ΟΑΕΔ, ΚΔΒΜ (Κέντρα Διά Βίου Μάθησης) αποτελούν την δομή της τουριστικής εκπαίδευσης στην χώρα μας.
Πρέπει να μπορέσουμε να μετουσιώσουμε σε πράξη την απαίτηση της τουριστικής κοινωνίας για τουριστικές σχολές που θα αναπτύξουν την ποιοτική παροχή υπηρεσιών σε όλους τους τομείς του τουρισμού και την αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού.
Για τον λόγο αυτό προτείνουμε:
• Αύξηση αριθμού εισακτέων σε όλες τις τουριστικές σχολές.
• Αλλαγή συστήματος εισαγωγικών εξετάσεων σε ΑΣΤΕΚ και ΑΣΤΕΡ. Με το ισχύον σύστημα μορίων οι εισαχθέντες στις σχολές δεν είναι κατά συνείδηση και λάτρεις του επαγγέλματος με αποτέλεσμα μετά τις σπουδές να ακολουθούν άλλη επαγγελματική κατεύθυνση.
• Δυνατότητα συμμετοχής σε μεταπτυχιακά πανεπιστημιακών ιδρυμάτων σε αποφοίτους των ΑΣΤΕΡ και ΑΣΤΕΚ.
• Ίδρυση τμημάτων για σύγχρονα τουριστικά επαγγέλματα όπως:
• Υπάλληλος Κρουαζιερόπλοιων
• Υπεύθυνος οργάνωσης δραστηριοτήτων στις εναλλακτικές μορφές τουρισμού
• Υπεύθυνος πολιτιστικών εκδηλώσεων (Event manager) και οργάνωσης εκθέσεων και συνεδρίων
• Υπεύθυνος ταξιδιωτικού πρακτορείου
• Στέλεχος διαδικτυακού τουριστικού marketing
Οι ανάγκες της τουριστικής αγοράς για εξιδεικευμένο και εκπαιδευμένο προσωπικό είναι τεράστιες. Θα πρέπει η πολιτεία να εστιάσει στην εκπαίδευση τουριστικών επαγγελμάτων κάνοντας μάλιστα διαφημιστική καμπάνια που να προτρέπει τους νέους να ενταχθούν σε αυτές αποκτώντας ένα πτυχίο που θα τους εξασφαλίσει με σιγουριά επαγγελματική αποκατάσταση.»