Πρόεδρος Αναπτυξιακού Συλλόγου Γυναικών Επιχειρηματιών Κρήτης
Η Κρήτη και φέτος, σε μια χρονιά ιδιαίτερη λόγω των διεθνών δύσκολων συγκυριών, κερδίζει το στοίχημα του Τουρισμού, συνεχίζοντας να κατακτά κορυφές, όπως πράττει τα τελευταία χρόνια.
Τα στοιχεία είναι πραγματικά εντυπωσιακά μέχρι σήμερα, τόσο ως προς την τουριστική κίνηση, όσο και ως προς τα έσοδα, τονώνοντας την τοπική Οικονομία. Μια εικόνα, για την οποία κομβικό ρόλο παίζει, ο επιχειρησιακός σχεδιασμός της Περιφέρειας Κρήτης, τη στιγμή που το «ταμείο» για τη φετινή χρονιά δεν έχει γίνει ακόμη.
Τα αποτελέσματα των πρωτοβουλιών της Περιφέρειας Κρήτης και της συνεργασίας με όλες τις εμπλεκόμενες πλευρές, οδηγούν στην επίτευξη στόχων, όπως είναι η αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, η διασύνδεση του με τον Πολιτισμό, τον αγροτικό τομέα, η ενίσχυση του brand name της Κρήτης και η ανάδειξη του κρητικού τρόπου ζωής.
Την ίδια ώρα βέβαια, ως κοινωνία καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε μια σειρά από σημαντικές προκλήσεις όπως είναι: η γεωγραφική διαφοροποίηση, η εποχικότητα, ο παγκόσμιος ανταγωνισμός, η βιωσιμότητα, η τεχνολογία και ο ψηφιακός μετασχηματισμός, καθώς και οι παγκόσμιες κρίσεις (οικονομική – ενεργειακή), αλλά και τα απρόβλεπτα γεγονότα (πόλεμος στην Ουκρανία).
Για αυτό με ορίζοντα την Κρήτη του 2030, οφείλουμε να ενεργήσουμε έτσι ώστε να αναπτύξουμε περαιτέρω πρακτικές και στρατηγικές για να ενισχύσουμε τα παραπάνω κεκτημένα, αλλά και να απαντήσουμε στα ζητήματα του μέλλοντος, που έχουν να κάνουν με την ισόρροπη Ανάπτυξη του Τουρισμού του νησιού, την ανάπτυξη του θεματικού – βιωματικού Τουρισμού, ακολουθώντας τις τάσεις του παγκόσμιου τουριστικού ρεύματος, αλλά και η υλοποίηση του σχεδίου για τον «Πράσινο Τουρισμό και τις Πράσινες Επενδύσεις».
Το δεδομένο είναι πως οι βάσεις έχουν τεθεί, ώστε να διαμορφωθεί η στρατηγική προώθησης και προβολής της Περιφέρειας Κρήτης προς τη σωστή κατεύθυνση.
Ενώ και το επιχειρησιακό σχέδιο υπάρχει. Ένα επιχειρησιακό σχέδιο που και στο μέλλον θα προωθεί τον εμπλουτισμό και τη διαφοροποίηση της τουριστικής προσφοράς, την ποιοτική αναβάθμιση του τουριστικού προϊόντος, την επιμήκυνση της τουριστικής περιόδου και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.
Η νέα αναπτυξιακή στρατηγική της Περιφέρειας Κρήτης αναγνωρίζει τα συγκριτικά πλεονεκτήματα της τουριστικής βιομηχανίας στο νησί και στηρίζει τον Τουρισμό με δράσεις: την ψηφιακή αναβάθμιση και ενίσχυση τουριστικών και νέων επιχειρήσεων, τη διεθνή προβολή της Κρήτης και την ανάδειξη της πολιτιστικής μας κληρονομιάς αλλά και της φυσικής βιοποικιλότητας του νησιού μας.
Η Κρήτη εξάλλου ξεχωρίζει γιατί μιλάμε για ένα ποικιλόμορφο τουριστικό προϊόν σε μικρό γεωγραφικό χώρο, με καλές κλιματολογικές συνθήκες, με υψηλό επίπεδο υπηρεσιών και εξειδικευμένο προσωπικό. Είναι στοιχεία που κάνουν τον Τουρισμό της Κρήτης να ξεχωρίζει έναντι των ανταγωνιστικών προορισμών. Φτάνουν όμως μόνον αυτά;
Φυσικά και όχι. Για αυτό και λέμε ότι στο τουριστικό σύστημα πρέπει να ενταχθούν πολύ περισσότερο οι εναλλακτικές μορφές Τουρισμού, οι κινήσεις που στοχεύουν στον εμπλουτισμό της τουριστικής εμπειρίας και στην προσέλκυση ομάδων ειδικών ενδιαφερόντων και η σύνδεση με το Περιβάλλον. Μιλάμε λοιπόν για την περαιτέρω ανάπτυξη των ειδικών μορφών Τουρισμού, για τη στόχευση σε ειδικά τμήματα της αγοράς και τομείς που δεν έχουμε «αγγίξει» ακόμη σε μεγάλο βαθμό. Είναι ο Τουρισμός του μέλλοντος που οδηγεί στην κάλυψη αναγκών και προσφερόμενων υπηρεσιών που έχουν να κάνουν με τις εμπειρίες ζωής, τις βιωματικές διακοπές με δόσεις… περιπέτειας, το γαστρονομικό Τουρισμό και φυσικά το δέσιμο με τον Πολιτισμό, την Ιστορία και τη Θρησκεία.
Και η γυναίκα; Ποια θέση καταλαμβάνει στον τουρισμό; Πώς τον παρέχει ως υπηρεσία και πώς επηρεάζεται από αυτόν; Παρουσία σταθερή αλλά συμπληρωματική, βοηθητικό προσωπικό και επιχειρηματίας, παραδοσιακή και σύγχρονη, δυναμική και ευέλικτη, εφευρίσκει τις δικές της στρατηγικές για να εισέλθει στο δημόσιο χώρο. Η συμβολή των γυναικών είναι σημαντική για την ανάπτυξη των τουριστικών οικογενειακών επιχειρήσεων. Η γυναικεία εργασία εμπίπτει στην κατηγορία των οικογενειακών καθηκόντων και ευθυνών με έναν εντελώς διαφορετικό τρόπο από αυτόν που αντιλαμβάνονται οι άνδρες ως καθήκον απέναντι στην οικογένειά τους. Δηλαδή η γυναικεία εργασία δεν μπορεί να διαχωριστεί από την οικογενειακή / οικιακή σφαίρα, επειδή όχι μόνο συμβάλλει στην οικονομική επιβίωση του νοικοκυριού αλλά μεταφέρει και συμβολικά την αίσθηση της οικογένειας στον επιχειρηματικό χώρο.
Παρέχοντας φιλοξενία στους πελάτες μεταφέρουν μέσα στους χώρους των καταλυμάτων ή των εστιατορίων ή των επιχειρήσεων σουβενίρ τη σπιτική ατμόσφαιρα. Λεκτικά ή/και με τη γλώσσα του σώματος ενσαρκώνουν την κρητική φιλοξενία και τη νοικοκυροσύνη που είναι συνώνυμη του τοπικού πολιτισμού. Η παραγωγή χειροποίητων εδεσμάτων, το ζεστό χαμόγελο, η φροντίδα, οι προσωπικές σχέσεις που καλλιεργούν με τους πελάτες ακόμα και αν δεν μιλούν ξένη γλώσσα, συνιστούν πρακτικές που μετατρέπονται σε στρατηγικές ικανές να προωθήσουν τα οικονομικά συμφέροντα της οικογενειακής τουριστικής επιχείρησης μέσα από τις 5στερες κριτικές. Η γυναικεία ταυτότητα επιτελείται μέσα από τη θέση της γυναίκας ως φορέα του πολιτισμού μέσα από τις παραπάνω ποιότητες που συνδέονται με το σπιτικό και το οικογενειακό. Είναι το βασικό κλειδί για την επιχειρηματική επιτυχία, τον επαγγελματισμό και εργασία επί πληρωμή. Στην πραγματικότητα λοιπόν οι γυναίκες που εργάζονται σε οικογενειακές τουριστικές επιχειρήσεις δεν είναι άβουλες, ούτε παθητικές, αλλά ενεργοί εργαζόμενοι/επαγγελματίες που λειτουργούν στον τόπο ως τουριστικό προορισμό και τον μετασχηματίζουν σε προορισμό εμπειρίας ως θεματοφύλακες των τοπικών πολιτισμικών αξιών συμβάλλοντας ουσιαστικά στη διαδικασία κατασκευής της τουριστικής ταυτότητας στο πεδίο.
Μέσα από την παραπάνω ανάλυση, κοινή διαπίστωση είναι ότι η Κρήτη είναι έτοιμη, ατενίζοντας το χρονικό ορίζοντα του 2030 με αισιοδοξία και σιγουριά ότι μπορεί να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις και στις προκλήσεις, αφού έχει όραμα και θέτει στο επίκεντρο τον άνθρωπο.
Ένα όραμα, το οποίο – όλοι εμείς που αγαπάμε τον τόπο μας – άντρες και γυναίκες, οφείλουμε να συνεχίσουμε να υπηρετούμε προς όφελος του νησιού μας, ώστε αυτό να γίνει πράξη, φέρνοντας Δίκαιη, Ισόρροπη και βιώσιμη Ανάπτυξη από τη μια άκρη της ως την άλλη, από τα βόρεια παράλια ως το νότιο τμήμα της. Η Κρήτη μας εισέρχεται στη νέα εποχή με μεγάλες αξιώσεις και όραμα το συγκρητισμό σε όλα τα επίπεδα και όλους τους τομείς του Τουρισμού!