Επιχειρηματικός Οδηγός Γαλλίας

[χρόνος ανάγνωσης 4 λεπτά και 41 δευτ.]

Η Γαλλία είναι μια χώρα της οποίας η επικράτεια αποτελείται από τη μητροπολιτική Γαλλία και από διάφορες υπερπόντιες περιοχές και εδάφη. Η μητροπολιτική περιοχή της Γαλλίας εκτείνεται από τη Μεσόγειο μέχρι τη Μάγχη και τη Βόρεια Θάλασσα και από το Ρήνο μέχρι τον Ατλαντικό Ωκεανό. Συνορεύει με το Βέλγιο, το Λουξεμβούργο και τη Γερμανία στα βορειοανατολικά, την Ελβετία και την Ιταλία στα ανατολικά, και την Ισπανία και την Ανδόρα στο νότο. Σα υπερπόντια εδάφη περιλαμβάνουν συνολικά 12 εδάφη: Γουαδελούπη, Γουιάνα, Μαρτινίκα, Ρεϊνιόν, Μαγιότ, Νέα Καληδονία, Γαλλική Πολυνησία, Άγιο Βαρθολομαίο, Άγιο Μαρτίνο, Άγιο Πιέρ και Μικελόν, αυστραλιανά και ανταρκτικά γαλλικά εδάφη, γαλλικά νησιά Wallis και Futuna. Οι 18 περιφέρειες της χώρας καλύπτουν συνολική έκταση 643.801 τετραγωνικών χιλιομέτρων (248.573 τετραγωνικά μίλια) και συνολικό πληθυσμό 67,8 εκατομμύρια (2023).
          Σύμφωνα με τον «Οδηγό Επιχειρείν Γαλλίας» του Γραφείου Οικονομικών και Εμπορικών Υποθέσεων, της Ελληνικής Πρεσβείας στο Παρίσι, τα κυριότερα πλεονεκτήματα της γαλλικής οικονομίας εντοπίζονται, πρώτον στο μέγεθος της αγοράς, καθώς είναι η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά στον ευρωπαϊκό χώρο, δεύτερον στην ισχυρή δημογραφική ανάπτυξη, που προσδίδει δυναμισμό στην οικονομική δραστηριότητα λόγω της μεγάλης ποσοστιαίας συμμετοχής νεαρών ηλικιών σ’ αυτή, τρίτον στην καλή φήμη μεγάλου αριθμού γαλλικών προϊόντων διαφόρων κλάδων της οικονομίας στις διεθνείς αγορές, και τέταρτον στον αυξανόμενο, κατά τα τελευταία χρόνια, αριθμό των καινοτόμων επιχειρήσεων και τη στήριξη της καινοτομίας. Η ελκυστικότητα της γαλλικής οικονομίας ενισχύθηκε προσελκύοντας αυξημένο επενδυτικό ενδιαφέρον σε πολλούς τομείς από τις μεταρρυθμίσεις των τελευταίων ετών στην αγορά εργασίας, τη φορολογία, την κατάρτιση των νέων κ.α., καθώς και την έξοδο του Ηνωμένου Βασιλείου από την Ε.Ε.
          Στη Γαλλία υπάρχουν 2.245 υπεραγορές, 6.185 σούπερ μάρκετ και 3.518 καταστήματα με ιδιωτικό εμπορικό σήμα (πρώην εκπτωτικά καταστήματα). Σύμφωνα με τα στοιχεία της βάσης δεδομένων της Nielsen„ «TradeDimensions» στη Γαλλία λειτουργούν 5.113 χώροι„ «Drive», εκ των οποίων οι 3.720 είναι Click & Drive, χώροι για οχήματα και σημεία παραλαβής των εμπορευμάτων. Συνολικά στη Γαλλία λειτουργούν πάνω από 44.000 σημεία πώλησης τροφίμων, διασκορπισμένα σε όλη την επικράτεια της χώρας. Σχεδόν 11.000 δήμοι διαθέτουν τουλάχιστον ένα κατάστημα τροφίμων, τα οποία είναι πολύ συχνά ζωτικής σημασίας, ειδικά σε μικρές πόλεις. 4.000 γενικά καταστήματα τροφίμων βρίσκονται σε πόλεις με λιγότερους από 1.000 κατοίκους.
          Η Ελλάδα έχει συνάψει Συμφωνία Αποφυγής Διπλής Φορολογίας με τη Γαλλική Δημοκρατία από την 21η Αυγούστου 1963 (Νομοθετικό Διάταγμα υπ’ αριθ. 4386, ΥΕΚ 192/Α΄/03.11.1964, έναρξη ισχύος 1965). Επιπλέον, την 11η Μαΐου 2022 υπεγράφη από τον Υπουργό Οικονομικών Χρήστο Σταϊκούρα και τον Πρέσβη της Γαλλίας στην Ελλάδα Patrick Maisonnave, η αναθεωρημένη Σύμβαση Αποφυγής Διπλής Φορολογίας Ελλάδας – Γαλλίας και το Πρωτόκολλο που τη συνοδεύει.  
          Στη Γαλλία ο γενικός συντελεστής του Φόρου Προστιθέμενης Αξίας (ΦΠΑ) είναι 20%. Στον συντελεστή αυτό υπόκειται η πλειοψηφία των αγαθών και υπηρεσιών (αφορά όλα τα αγαθά και τις υπηρεσίες, για τα οποία δεν προβλέπεται κάποια ειδική κατηγορία ΦΠΑ, από αυτές που ακολουθούν). Ωστόσο, για ορισμένες κατηγορίες προϊόντων και υπηρεσιών προβλέπονται μειωμένοι συντελεστές ΦΠΑ ως εξής:
• ΦΠΑ 10%: υπόκεινται μη μεταποιημένα γεωργικά προϊόντα, καυσόξυλα, εργασίες βελτίωσης κατοικιών που δεν επωφελούνται από το ποσοστό 5,5%, ορισμένες υπηρεσίες στέγασης και κάμπινγκ, εμπορικές εκθέσεις, τέλη εισόδου σε μουσεία, ζωολογικούς κήπους, μνημεία, μεταφορά επιβατών, επεξεργασία αποβλήτων, εστίαση και τροφοδοσία, ορισμένα φάρμακα (για τα οποία δεν προβλέπεται αποζημίωση από το δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα).
• ΦΠΑ 5,5%: υπόκεινται τα τρόφιμα (με εξαίρεση τα ποτά και ορισμένα στέρεα τρόφιμα), ο εξοπλισμός και οι υπηρεσίες προς ΑΜΕΑ, οι λογαριασμοί φυσικού αερίου, ηλεκτρικού ρεύματος και θέρμανσης από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας-ΑΠΕ, τα γεύματα σε σχολικές καντίνες, τα σχολικά βοηθήματα, τα εισιτήρια ζωντανών θεαμάτων, τα κοινωνικά καταλύματα, οι εργασίες βελτίωσης της ενεργειακής απόδοσης, η εισαγωγή ή παράδοση έργων τέχνης από τον συγγραφέα τους ή τους κατόχους δικαιωμάτων.
• ΦΠΑ 2,1%: υπόκεινται τα φάρμακα που αποζημιώνονται από το δημόσιο ασφαλιστικό σύστημα, η συνδρομή στη δημόσια ραδιοτηλεόραση, οι εκδόσεις κ.α.
          Ο κλάδος των τροφίμων αποτελεί τομέα με σημαντικές δυνατότητες προώθησης στη γαλλική αγορά. Η διανομή των ελληνικών προϊόντων διατροφής στηρίζεται πρωτίστως στο δίκτυο των εισαγωγέων ελληνικής καταγωγής, με αποτέλεσμα να υπάρχουν σημαντικά περιθώρια περαιτέρω βελτίωσης της διείσδυσης στα κανάλια ευρείας διανομής και τις αλυσίδες λιανικού εμπορίου. Οι ελληνικές εξαγωγές αγροδιατροφικών προϊόντων έχουν σημαντικά περιθώρια βελτίωσης, λαμβανομένου υπόψη του μεγέθους της γαλλικής αγοράς και του μικρού σχετικά μεριδίου αγοράς που κατέχουν σε αυτή. Σα παραδοσιακά εξαγώγιμα ελληνικά αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα έχουν ενισχύσει τα τελευταία χρόνια την παρουσία τους στη γαλλική αγορά, με προεξέχοντα τα προϊόντα ιχθυοκαλλιέργειας, τη φέτα και τα παρασκευάσματα φρούτων και λαχανικών.
          Σημαντική βελτίωση παρατηρείται επίσης και στις εξαγωγές γιαουρτιών, ελαιολάδου και ελιών. Στην πρώτη θέση στα εξαγόμενα αγροδιατροφικά προϊόντα μας καταλαμβάνουν τα τυριά (δασμολογική κατηγορία 040690) με αξία 73,9 εκ. ευρώ, τα ιχθυηρά (σπαρίδες θάλασσας-δασμολογική κατηγορία 030285) με αξία 52 εκ. ευρώ, τα ροδάκινα (38 εκ. ευρώ), το γιαούρτι με 19,8 εκ. ευρώ και το εξαιρετικά παρθένο ελαιόλαδο (17 εκ. ευρώ). Ορισμένα άλλα προϊόντα που αποδεδειγμένα διαθέτουν συγκριτικά ποιοτικά και ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα, θα μπορούσαν να βελτιώσουν τις εξαγωγικές τους επιδόσεις. Στα εν λόγω προϊόντα περιλαμβάνονται κυρίως μέλι, κρασιά, συμπληρώματα διατροφής, βότανα και αρωματικά φυτά, καθώς και παρασκευασμένα τρόφιμα και προϊόντα αρτοποιίας. Σα ελληνικά προϊόντα τροφίμων είναι ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας, χάρη στο ευνοϊκό κλίμα και την πλούσια βιοποικιλότητα που διαθέτει η χώρα μας.
          Πρόκειται κατά το πλείστον για προϊόντα με παράδοση και αναγνωρισιμότητα, τα οποία ανταποκρίνονται στις σύγχρονες καταναλωτικές απαιτήσεις, και ιδιαίτερα των Γάλλων καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν προϊόντα που όχι μόνο είναι ωφέλιμα για την υγεία και διαθέτουν ανώτερη ποιότητα και γεύση, αλλά και υιοθετούν υπεύθυνες μεθόδους παραγωγής, που σέβονται το περιβάλλον, όπως τα βιολογικά. Τα ελληνικά προϊόντα τροφίμων είναι ιδιαίτερα υψηλής ποιότητας, χάρη στο ευνοϊκό κλίμα και την πλούσια βιοποικιλότητα που διαθέτει η χώρα μας. Πρόκειται κατά το πλείστον για προϊόντα με παράδοση και αναγνωρισιμότητα, τα οποία ανταποκρίνονται στις σύγχρονες καταναλωτικές απαιτήσεις, και ιδιαίτερα των Γάλλων καταναλωτών, οι οποίοι αναζητούν προϊόντα που όχι μόνο είναι ωφέλιμα για την υγεία και διαθέτουν ανώτερη ποιότητα και γεύση, αλλά και υιοθετούν υπεύθυνες μεθόδους παραγωγής, που σέβονται το περιβάλλον, όπως τα βιολογικά.
          Πέραν του κλάδου των τροφίμων και των παραδοσιακών ευρύτερα προϊόντων μας, κρίνεται απολύτως απαραίτητη η διεύρυνση του φάσματος των εξαγόμενων προϊόντων και η στόχευση σε τομείς προτεραιότητας, όπως η ψηφιοποίηση και η μετάβαση στην πράσινη οικονομία. Είναι εξαιρετικά σημαντικό να επεκταθεί η ελληνογαλλική συνεργασία και σε νέα πεδία συνεργασίας όπως στις νεοφυείς επιχειρήσεις, ψηφιοποίηση της οικονομίας, ανάπτυξη των Α.Π.Ε., εκμετάλλευση πράσινου υδρογόνου, προστασία περιβάλλοντος, μετάβαση στην πράσινη οικονομία και ηλεκτροκίνηση, καθώς και στους κλάδους βιοεπιστημών, βιογενετικής, βιοτεχνολογίας και υψηλής τεχνολογίας. Ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο τομέας της διαχείρισης απορριμμάτων όπου η χώρα μας εμφανίζει σημαντική υστέρηση έναντι άλλων κρατών της ΕΕ. Οι ελληνικές επιχειρήσεις θα μπορούσαν να αντλήσουν πολύτιμες γνώσεις από τη δικτύωση και τη συνεργασία με πρότυπες μονάδες διαχείρισης απορριμμάτων γαλλικών εταιρειών που διαθέτουν εμπειρία και υψηλή τεχνογνωσία. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντική είναι η αξιοποίηση του δικτύου των έξυπνων πόλεων και η ανάπτυξη ελληνογαλλικής συνεργασίας για την υιοθέτηση της εν λόγω πρωτοβουλίας και περαιτέρω επέκταση του δικτύου των έξυπνων πόλεων στη χώρα μας. Σο Παρίσι –μεταξύ άλλων γαλλικών πόλεων- είναι από τα πιο ενδεικτικά παραδείγματα έξυπνων πόλεων στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η χώρα μας θα μπορούσε να αντλήσει τεχνογνωσία και βέλτιστες πρακτικές, αλλά και να συνεισφέρει σε νέα προγράμματα με ελληνικές start up εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο συγκεκριμένο τομέα.
          Τέλος, μεγάλο ενδιαφέρον και ευοίωνες προοπτικές παρουσιάζει ο τομέας της νεοφυούς και καινοτόμου επιχειρηματικότητας. Η ανάπτυξη ελληνογαλλικής συνεργασίας σε κοινά έργα στους τομείς της έρευνας και τεχνολογίας θα μπορούσε να συμβάλει καταλυτικά στην ανάδειξη και περαιτέρω εξέλιξη των δυνατοτήτων και των καινοτόμων ιδεών των ελληνικών επιχειρήσεων. Στην ίδια κατεύθυνση, μία συνεργασία μεταξύ των φορέων καινοτομίας των δύο χωρών, Elevate Greece, French Tech και Station F, τη γαλλική θερμοκοιτίδα νεοφυών επιχειρήσεων που είναι και η μεγαλύτερη παγκοσμίως, θα μπορούσε να δημιουργήσει ένα δίαυλο εποικοδομητικού διαλόγου, κοινών πρωτοβουλιών και ανταλλαγής απόψεων και τεχνογνωσίας που θα βοηθήσει την περαιτέρω προώθηση των ελληνογαλλικών σχέσεων στον τομέα της καινοτόμου επιχειρηματικότητας.

Ολόκληρος ο «Οδηγός Επιχειρείν Γαλλίας»:

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω