Όραμα & Στρατηγική Βιώσιμης Ανάπτυξης Τουρισμού

[χρόνος ανάγνωσης 4 λεπτά και 36 δευτ.]

Ο Σύνδεσμος Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), αναγνωρίζοντας την αυξανόμενη ανάγκη για ένα βιώσιμο και ταυτόχρονα ανταγωνιστικό τουριστικό προϊόν, πρωτοστατεί σε μια καινοτόμα πρωτοβουλία αυτορρύθμισης του τουριστικού τομέα. Η πρωτοβουλία αυτή, με την ονομασία METRON Sustainable Tourism Powered by SETE, στοχεύει στην αναδιαμόρφωση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος με βάση τις αυθεντικές αξίες του, διασφαλίζοντας παράλληλα τη βιωσιμότητα και την ανταγωνιστικότητα της Ελλάδας στον διεθνή τουριστικό χάρτη.
          Πρόκειται για μια πρωτοβουλία που εστιάζει στην αυτορρύθμιση και τη σταδιακή μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων σε μοντέλα βιώσιμης λειτουργίας. Το πρόγραμμα ενσωματώνει έναν ολοκληρωμένο κύκλο δράσεων, ο οποίος περιλαμβάνει εθελοντική αυτοδέσμευση των επιχειρήσεων, αυτοαξιολόγηση, έλεγχο, εκπαίδευση, συμμόρφωση με πρότυπα βιωσιμότητας, στοχοθέτηση, επαναξιολόγηση και τελική επαλήθευση.
          Η ανάπτυξη της πρωτοβουλίας METRON είναι το αποτέλεσμα μιας συλλογικής προσπάθειας που συντονίζεται από τον ΣΕΤΕ, με τη συμμετοχή των Μελών του και σε στενή συνεργασία με το Ινστιτούτο του ΣΕΤΕ (ΙΝΣΕΤΕ), τη Marketing Greece, καθώς και με εξειδικευμένους συμβούλους σε θέματα βιωσιμότητας. Η συνεργασία αυτή διασφαλίζει ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις θα λάβουν τα απαραίτητα εργαλεία και την καθοδήγηση για τη σταδιακή ενσωμάτωση πρακτικών βιώσιμης ανάπτυξης, προσφέροντας ένα τουριστικό προϊόν που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες του μέλλοντος.
          Με το METRON Sustainable Tourism, ο ΣΕΤΕ επιδιώκει να θέσει τις βάσεις για την διατήρηση της Ελλάδας στις κορυφαίες θέσεις της παγκόσμιας τουριστικής αγοράς, με επίκεντρο τη βιώσιμη ανάπτυξη και τον σεβασμό στις αυθεντικές αξίες του ελληνικού τουρισμού.

          Η Αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου, κυρία Αγάπη Σμπώκου, παρουσίασε την πρωτοβουλία METRON Sustainable Tourism Powered by SETE, έναν φιλόδοξο και ολοκληρωμένο οδηγό για τη βιώσιμη ανάπτυξη στον τουριστικό τομέα. Με αφορμή τις νέες ευρωπαϊκές κατευθυντήριες γραμμές για τη βιωσιμότητα και την αυξανόμενη ανάγκη για προσαρμογή στις σύγχρονες προκλήσεις, η κα Σμπώκου ανέλυσε τους λόγους που καθιστούν τη βιωσιμότητα μονόδρομο για τις ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις.
          Στην ομιλία της, υπογράμμισε την αναγκαιότητα να ενταχθούν βιώσιμες πρακτικές στο επίκεντρο της λειτουργίας κάθε τουριστικής επιχείρησης. Η πρωτοβουλία METRON στοχεύει στη συστηματική μετάβαση των επιχειρήσεων προς την αειφορία μέσω αυτοαξιολόγησης, εκπαίδευσης και συμμόρφωσης με σύγχρονες περιβαλλοντικές και κοινωνικές απαιτήσεις. Σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece, η πρωτοβουλία αυτή προσφέρει τα απαραίτητα εργαλεία για να διασφαλίσει ότι ο ελληνικός τουρισμός παραμένει ανταγωνιστικός, ενώ ταυτόχρονα προστατεύει το περιβάλλον και εξυπηρετεί τις ανάγκες των μελλοντικών γενεών.
          Η κυρία Αγάπη Σμπώκου ου τόνισε τη δέσμευση του ΣΕΤΕ να υποστηρίξει τις τουριστικές επιχειρήσεις, προσφέροντας όχι μόνο ένα πλαίσιο αλλά και την τεχνογνωσία για την επίτευξη ενός βιώσιμου και ισορροπημένου τουριστικού προϊόντος, προσαρμοσμένου στις απαιτήσεις της νέας εποχής.

          Ολόκληρη η ομιλία της Αντιπροέδρου ΔΣ ΣΕΤΕ, Αγάπης Σμπώκου κατά την παρουσίαση της πρωτοβουλίας METRON Sustainable Tourism by SETE: «Ευχαριστώ πολύ και εγώ για την παρουσία σας σήμερα και τον Πρόεδρο για την εισαγωγή του που θέτει το όραμα του ΣΕΤΕ για τον τουρισμό, ως ένας κλάδος που αντιλαμβάνεται τη σημαίνουσα θέση του και ως κλάδος που δεν μένει απλός θεατής των εξελίξεων παγκόσμια αλλά και στην κοινωνία μας.
          Θα μου επιτρέψετε να μπω στο κυρίως θέμα της σημερινής συνάντησης, κάνοντας πρώτα μια ανασκόπηση για τους λόγους και τη στρατηγική που μας οδήγησαν στον Metron.
          Όπως όλοι γνωρίζουμε, η Ευρωπαϊκή Οδηγία (CSRD) Corporate Sustainability Reporting Directive ορίζει τις νέες απαιτήσεις για την υποχρεωτική σύνταξη Αναφοράς Βιώσιμης Ανάπτυξης καθώς και το χρονοδιάγραμμα μετασχηματισμού όλων των επιχειρήσεων – σταδιακά και ανάλογα με το μέγεθός τους – έως το 2029.
          Πέρα από κάθε υποχρεωτικότητα, η Βιωσιμότητα  είναι Μονόδρομος και για τον Τουρισμό.
          Ζητούμενο είναι η επανασύσταση του τουρισμού ως δυναμικός τομέας που αντιλαμβάνεται τις προκλήσεις έγκαιρα και αναπροσαρμόζεται για να είναι επίκαιρος και βεβαίως αναπτυξιακός – χωρίς όμως να υποθηκεύει το μέλλον του.
          Ταυτόχρονα, διαπιστώνεται ότι η βιωσιμότητα και οι αντίστοιχες πρακτικές δεν βρίσκονται ακόμα στο επίκεντρο της στρατηγικής και λειτουργίας του συνόλου των ελληνικών τουριστικών επιχειρήσεων, αλλά αποτελούν περισσότερο μια παράπλευρη πρωτοβουλία.
          Σύμφωνα με την έρευνα της Deloitte σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ «Βιωσιμότητα στον ελληνικό Τουρισμό» (Ιούλιος 2023) οι βασικοί περιορισμοί που αναγνωρίζουν οι ελληνικές τουριστικές επιχειρήσεις αναφορικά με την υλοποίηση επενδύσεων και δράσεων βιωσιμότητας είναι:
(62%) το υψηλό κόστος
(28%), ένα ικανό ποσοστό, αναφέρει ότι δεν βρίσκει επαρκείς βιώσιμες λύσεις
(20%) δεν μπορεί να τεκμηριώσει την απόδοση των σχετικών επενδύσεων και
(19%) δεν γνωρίζει τί είδους βιώσιμες πρακτικές και επενδύσεις θα πρέπει να υλοποιήσει
Και είναι κατανοητό – μιλώ και από προσωπική εμπειρία, το ξεκίνημα αυτής της πορείας δεν είναι κάτι εύκολο ή αυτονόητο.
          Στην ίδια κατεύθυνση, οι επιχειρήσεις ζητούν αλλαγές και διευκρινίσεις στο υφιστάμενο ρυθμιστικό πλαίσιο, χρηματο-οικονομικά κίνητρα, ενημέρωση – εκπαίδευση – ευαισθητοποίηση και στρατηγική. 
          Λαμβάνοντας υπόψη τις ανάγκες και τις ανησυχίες των επιχειρήσεων – ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΤΩΝ ΜΕΣΑΙΩΝ ΚΑΙ ΜΙΚΡΩΝ, ακούγοντας το αίτημα της κοινωνίας για ισόρροπη ανάπτυξη και κατανοώντας ότι οφείλουμε να ανταποκριθούμε στα δεδομένα μια νέας γενιάς ταξιδιωτών. Ανοίγουμε ΣΗΜΕΡΑ το μεγάλο κεφάλαιο της αυτοαξιολόγησης, αυτορρύθμισης και αυτοδέσμευσης του κλάδου με εργαλείο την πρωτοβουλία ΜΕΤRΟΝ Sustainable Tourism by SETE, για τη μετάβαση των τουριστικών επιχειρήσεων στην αειφορία.
          Σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και τη Marketing Greece, αλλά και τη συνδρομή εξειδικευμένων συμβούλων σε προγράμματα επιχειρηματικής βιωσιμότητας – ανάμεσά τους οι εταιρείες Global Sustain και TUV Austria – διαμορφώσαμε τόσο τη μεθοδολογία όσο και τα απαραίτητα εργαλεία, στοχεύοντας στο σύνολο των επιχειρήσεων του τουριστικού τομέα.
          Σε μεγάλο βαθμό, η στρατηγική μας ορίζεται από τέσσερις άξονες παρεμβάσεων για την προώθηση της βιώσιμης τουριστικής ανάπτυξης στην Ελλάδα, όπως παρουσιάστηκε  τον Νοέμβριο 2023 από το ΙΝΣΕΤΕ. (Considerate Group /ΙΝΣΕΤΕ, με «EXPERT REPORT: Sustainable Tourism in Greece).
Οι άξονες αυτοί αφορούν:
Τη διαφοροποίηση του τουριστικού προϊόντος, την προώθηση της συνεργασίας και τη διάδοση βέλτιστων πρακτικών, την ευθυγράμμιση της τουριστικής στρατηγικής με στόχο έναν αμιγώς θετικό τουριστικό αντίκτυπο και την παρακολούθηση της προόδου της χώρας προς τον στόχο αυτό…
          Η πρωτοβουλία ΜΕΤΡΟΝ περιλαμβάνει ένα ολοκληρωμένο πρόγραμμα αυτοαξιολόγησης, ελέγχου, εκπαίδευσης, συμμόρφωσης, αυτοδέσμευσης και στοχοθέτησης, επαναξιολόγησης, και πιστοποίησης των επιχειρήσεων, συνοδευόμενο από μια σειρά εκπαιδευτικών και συμβουλευτικών δράσεων, και εργαλείων.
Μεταξύ των εργαλείων της πρωτοβουλίας είναι: 
η Ψηφιακή Πλατφόρμα 
το Advisory Board (Think Tank) -> που θα καθορίζει τη στρατηγική 
το Steering Committee -> που θα μεθοδεύει τα τεχνικά εργαλεία, 
οι Ambassadors -> που θα επικοινωνούν το μήνυμα σε όλα τα κοινά
τα Webinars, η Εργαλειοθήκη και οι Ενέργειες Προβολής και Προώθησης σε συνεργασία με το ΙΝΣΕΤΕ και την Marketing Greece. 
          Ήδη θέτουμε σε εφαρμογή την πιλοτική λειτουργία της ψηφιακής πλατφόρμας. Επιλέξαμε και έχουμε προσκαλέσει 50 επιχειρήσεις από τη βάση μελών μας με τη λογική να καλύπτουν όλο το φάσμα των μεγεθών των επιχειρήσεων (μικρές, μεσαίες, μεγάλες) των 5 τουριστικών κλάδων, ώστε τα συμπεράσματα που θα συλλεχθούν να είναι χρήσιμα προς αξιολόγηση και να παρουσιαστούν στο επερχόμενο Συνέδριο του ΣΕΤΕ, τον Δεκέμβριο.
          Γιατί η Βιωσιμότητα αφορά όλη την αλυσίδα αξίας του τουριστικού τομέα. Βασική προϋπόθεση η ενίσχυση και η «εκπαίδευση» των επιχειρήσεων: αυτός είναι και ο ρόλος του ΣΕΤΕ, μέσω συλλογικής δράσης και δέσμευσης στη βιωσιμότητα να ξεκινούμε μαζί ένα «ταξίδι» χαράσσοντας νέους ορίζοντες για να επιτύχουμε ένα ισορροπημένο – με μέτρο – τουριστικό προϊόν. 
          Είναι σαφές ότι το όραμά μας για το μέλλον είναι ένας ανταγωνιστικός τουρισμός, με αμβλυμμένη εποχικότητα και δικαιότερη γεωγραφική κατανομή.
          Θέτοντας τη βιώσιμη λειτουργία στο επίκεντρο του στρατηγικού σχεδιασμού για όλες ανεξαιρέτως τις επιχειρήσεις και τους επαγγελματίες του κλάδου, μπορούμε όλοι να συμβάλλουμε στη δημιουργία ενός αναβαθμισμένου και ανταγωνιστικού τουριστικού προϊόντος, που θα αυξήσει την τουριστική δυναμική της χώρας, θα βελτιώσει την εμπειρία στους επισκέπτες, με γνώμονα την κοινωνικά και περιβαλλοντικά βιώσιμη ανάπτυξη. 
          Ο ΣΕΤΕ οραματικά με σοβαρότητα απέναντι στο μέλλον του χώρου και υπευθυνότητα απέναντι στην κοινωνία παίρνει σήμερα το νήμα και δίνει με την πρωτοβουλία ΜΕΤΡΟΝ τα εφόδια και το πλαίσιο, δηλαδή τον τρόπο ώστε ο κλάδος του τουρισμού ΣΥΝΟΛΙΚΑ, συγκροτημένα και συντονισμένα, αλλά και σε κάθε επιχείρηση ξεχωριστά, να χτίσει το δικό της roadmap, τη διαδρομή που της ταιριάζει προς την αειφορία.»

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω