Η διάγνωση αναγκών

και το, ερευνητικά εδραιωμένο,
Πρόγραμμα
– Πλαίσιο Κατάρτισης
– Reskilling,
ως περιφερειακή ενεργητική
πολιτική
απασχόλησης

του Νίκου Παπαδάκη*

Ο Περιφερειακός Μηχανισμός Παρακολούθησης της Αγοράς Εργασίας της Κρήτης είναι ένα καινοτόμο ερευνητικό έργο μεγάλης κλίμακος και αποτελεί τον πρώτο Περιφερειακό Μηχανισμό για την Αγορά Εργασίας στην Ελλάδα. Αντικείμενο του είναι η διαχρονική και πολύ-επίπεδη παρακολούθηση των τάσεων και η διάγνωση των αναγκών της τοπικής αγοράς εργασίας σε επίπεδο Περιφέρειας Κρήτης. Υλοποιείται από το Πανεπιστήμιο Κρήτης (και συγκεκριμένα τη Μονάδα Ερευνών Αγοράς και Επιχειρηματικότητας του Πανεπιστημίου Κρήτης) και την Περιφέρεια Κρήτης. Χρηματοδοτείται από το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα «ΚΡΗΤΗ 2014- 2020».
Η Δράση 3 του Περιφερειακού Μηχανισμού αφορά στον σχεδιασμό- την εκπόνηση όπως και την επικαιροποίηση πρότασης ανάπτυξης προγράμματος στοχευμένης κατάρτισης-reskilling του ανθρώπινου δυναμικού για την Περιφέρεια Κρήτης, βασισμένου στη διάγνωση Αναγκών που υλοποιεί ο Περιφερειακός Μηχανισμός. Το ΠΑΚΕΤΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ 3.3 αποτελεί την τελική επικαιροποίηση του Προγράμματος- Πλαισίου Κατάρτισης- Reskilling, στη βάση των ευρημάτων της Δράσης 2 και συγκεκριμένα των παραδοτέων 2.4. «ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ 2020» (Ετήσια Έκθεση του 2020), και 2.5. «ΕΠΙΚΑΙΡΟΠΟΙΗΣΗ ΔΕΔΟΜΕΝΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΟΡΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΗΝ ΚΡΗΤΗ 2021» (Ετήσια Έκθεση του 2021).
Eδράζεται, σε clusters αναγκών, γεγονός που αναμένεται να επιτρέψει τη μεγαλύτερη δυνατή στόχευση – και συνεπώς την αποτελεσματικότητα – του προγράμματος. Ως εκ τούτου δομείται σε
Α) γενικές θεματοποιημένες διδακτικές ενότητες (modules) και
Β) ειδικές θεματοποιημένες διδακτικές ενότητες (modules).

Το επικαιροποιημένο Πρόγραμμα- Πλαίσιο Κατάρτισης- Reskilling (βλ. https://mpaecrete.soc.uoc.gr/wp-content/uploads/2022/03/D..3.3.1.FINAL_.pdf ) αρδεύεται, πέραν των ευρημάτων των Π.2.4. και Π.2.5., τόσο από τα συμπεράσματα της Πιλοτικής Εφαρμογής του Α΄ Προγράμματος Κατάρτισης, που έγινε από την Περιφέρεια και από τα συμπεράσματα της Διαβούλευσης για το Μηχανισμό Αγοράς Εργασίας, που διοργανώθηκε από την Περιφέρεια Κρήτης στις 18 Απριλίου 2019 με τη συμμετοχή στελεχών του ΕΙΕΑΔ, εκπροσώπων παραγωγικών φορέων και κοινωνικών εταίρων, όσο και από τον σχεδιασμό και υλοποίηση του Επιμορφωτικού Προγράμματος (μεγάλης κλίμακος) για τη σύνδεση Πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα (https://agro-tourism-training-roc.uoc.gr/), που έγινε από την Περιφέρεια Κρήτης και το Πανεπιστήμιο Κρήτης, την περίοδο 25/9/2021- 14/11/2021, και χρηματοδοτήθηκε εξ’ ολοκλήρου από την Περιφέρεια Κρήτης.

Αυτό που προτείνεται κι εδώ είναι η στοχευμένη και θεματοποιημένη διαδικασία επιμόρφωσης εργαζόμενων και ανέργων με βάση τα διεθνή standards της κατάρτισης και με σαφή στόχευση το αποτελεσματικό reskilling και συνακόλουθα το capacity building, εκείνο που θα επιτρέψει την ενίσχυση της παραγωγικότητας και απασχολησιμότητας και συνακόλουθα θα συμβάλει στον αναπτυξιακό σχεδιασμό της Περιφέρειας Κρήτης.
Με βάση τα ευρήματα της Έρευνας για την Αγορά Εργασίας το 2020 και την αντίστοιχη του 2021, προκύπτουν σειρά ενδιαφερόντων συμπερασμάτων για την Κατάρτιση και τις ανάγκες σε δεξιότητες, που μπορούν να συνοψισθούν ως ακολούθως:
Ως προς το δείκτη ζήτησης και προσφοράς προσόντων και δεξιοτήτων: διαπιστώνεται από την έρευνα του 2020 και του 2021 και συνακόλουθα από την σχετική διάγνωση αναγκών σε δεξιότητες, η ταύτιση ανάμεσα στην γνώμη του εργατικού δυναμικού και της εργοδοσίας σχετικά με τις ανάγκες τους για χαρακτηριστικά και δεξιότητες συνεχίζει να επιβεβαιώνεται. Η επικοινωνία στις ξένες γλώσσες, η ψηφιακή ικανότητα, η πρωτοβουλία στην επιχειρηματικότητα και η διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων εξακολουθούν να είναι οι τομείς που παρατηρείται η μεγαλύτερη ανάγκη βελτίωσης.
√ Διαφαίνεται επίσης μια οριακή αύξηση των επιχειρήσεων που καταρτίζουν το προσωπικό τους, η συνεχιζόμενη κατάρτιση των εργαζομένων δεν θεωρείται ότι αποτελεί άμεση ανάγκη για τις περισσότερες επιχειρήσεις της Κρήτης.
√ Συνεχίζει να καταγράφεται αρνητική άποψη των ανέργων για το κατά πόσο τα υφιστάμενα προγράμματα κατάρτισης μπορούν να βοηθήσουν στην εξεύρεση εργασίας. Ωστόσο τόσο οι άνεργοι όσο και οι εργαζόμενοι και οι επιχειρήσεις είναι ιδιαίτερα θετικοί ως προς τα νέα αντικείμενα κατάρτισης που προτείνονται από τον περιφερειακό Μηχανισμό και εδράζονται στη διάγνωση αναγκών.

Επίσης συγκεντρωτικά, στην Έρευνα Επιχειρήσεων (ΕΕ) του 2020 παρατηρούμε ότι έχουν αυξηθεί οι επιχειρήσεις που παρέχουν κάποιου είδους εκπαίδευση ή κατάρτισης στους εργαζόμενους τους σε σχέση με την ΕΕ2019. Αξίζει να αναφερθεί ότι διαχρονικά παρατηρούμε χωρίς καμιά μεταβολή (EE2017, EE2018, ΕΕ2019 και ΕΕ2020), ότι τα τρία συχνότερα αντικείμενα παρεχόμενης κατάρτισης και το 2020 και 2021 είναι οι κατηγορίες:
Marketing/πωλήσεις/εξυπηρέτηση πελατών/επικοινωνία.
Τεχνικά/ασφάλεια στην εργασία
Υπολογιστές/Πληροφορική

Επιπρόσθετα, το 54% των επιχειρήσεων που επρόκειτο να προσλάβουν εργαζόμενους στο άμεσο μέλλον αποφαίνεται ότι η κατάρτιση έχει θετική επίδραση στην αξιολόγηση του. Καταδεικνύεται λοιπόν η σημασία της στοχευμένης και βασισμένης σε διάγνωση αναγκών (needs-assessment-based) κατάρτισης για την απασχολησιμότητα του εργατικού δυναμικού.

Γράφημα 1

Οι ψηφιακές δεξιότητες συνεχίζουν να θεωρούνται (όπως και στις προηγούμενες ετήσιες έρευνες του Περιφερειακού Μηχανισμού) από τις πλέον αναγκαίες τόσο για το εργατικό δυναμικό όσο και για τις επιχειρήσεις, όπως προκύπτει από τους Πίνακες:
Οι δεξιότητες γνώσης Η/Υ (και συνακόλουθα οι ψηφιακές δεξιότητες) βρίσκονται στην πρώτη θέση της επιλογής των Επιχειρήσεων που συμμετείχαν στην ΕΕ2020 (53%). Ακολουθούν τα αντικείμενα σχετικά με ικανότητες επικοινωνίας και οι δεξιότητες σχετικά με πωλήσεις, απόρροια του μεγέθους του κλάδου του εμπορίου στην Περιφέρεια Κρήτης. Υπάρχει επίσης υψηλή προτίμηση για Πρακτικές και εξειδικευμένες γνώσεις, και ακολουθούν η Διαχείριση του εργασιακού άγχους, η Διαχείριση κρίσεων και γνώσεις Επιχειρηματικότητας.
Αξίζει να σημειωθεί ότι τα αποτελέσματα της Έρευνας Ανθρώπινου Δυναμικού (ΕΑΔ) του 2020 και του 2021 είναι παρόμοια με αυτά της ΕΑΔ2019. Όπως και στις ΕΑΔ2016, 2017, 2018 και 2019 το μεγαλύτερο ενδιαφέρον συνεχίζουν να προσελκύουν οι Γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών και ακολουθούν οι Ξένες γλώσσες, Επιχειρηματικότητα και οι Δεξιότητες επικοινωνίας. Μεγάλο ενδιαφέρον συγκέντρωσαν οι: Διαχείριση εργασιακού άγχους-στρες & Λήψη Απόφασης και η Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο. Επίσης, από την ΕΑΔ2020 διαφαίνεται ενδιαφέρον για την Αγροτική Επιχειρηματικότητα.

Γράφημα 2

Για το 2021 ως προς το δείκτη ζήτησης και προσφοράς προσόντων και δεξιοτήτων:

Η εικόνα παραμένει ουσιαστικά αμετάβλητη σε σχέση με αυτήν του 2020, με την επικοινωνία στις ξένες γλώσσες, την ψηφιακή ικανότητα, τη πρωτοβουλία στην επιχειρηματικότητα και τη διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων να είναι οι τομείς που παρατηρούνται οι περισσότερες αρνητικές αξιολογήσεις των υφιστάμενων προσόντων του εργατικού δυναμικού (δηλαδή ελλείψεις και συνακόλουθα ανάγκες σε επιμόρφωση).

Συνεχίζεται η αύξηση της αυτό-εκτίμησης των προσόντων του εργατικού δυναμικού που καταγράφηκε το 2020. Η πιθανή εξήγηση είναι ότι το εργατικό δυναμικό πιστεύει πως, στις παρούσες ιδιάζουσες συνθήκες της πανδημίας, οι ικανότητές του, παρ’ ότι επαρκείς, δεν μπορούν να παίξουν καθοριστικό ρόλο.
Στο Γράφημα 3 παρουσιάζεται η γνώμη του εργατικού δυναμικού, το 2021, σχετικά με τα αντικείμενα μελλοντικών προγραμμάτων κατάρτισης.
Τα αντικείμενα προέκυψαν από τις ποιοτικές και ποσοτικές έρευνες που προηγήθηκαν. Επιπλέον, σε συνέχεια της διαβούλευσης που επακολούθησε με φορείς της Περιφέρειας Κρήτης και στο πλαίσιο του Παραδοτέου 3.3 προστέθηκαν επιπλέον τα παρακάτω αντικείμενα:
• Συμβουλευτική και Ενεργοποίηση
• Διαχείριση εργασιακού άγχους-στρες & Λήψη Απόφασης
• Συμβουλευτική Απασχόλησης, Τεχνικές Εύρεσης Εργασίας και Επαγγελματικός Προσανατολισμός

Γράφημα 3: Γνώμη εργατικού δυναμικού για μελλοντικά προγράμματα κατάρτισης – F01015

Τα αποτελέσματα της ΕΑΔ2021 είναι παρόμοια με αυτά της ΕΑΔ2020 με μικρές διαφοροποιήσεις. Όπως και στις ΕΑΔ2016, 2017, 2018, 2019 και 2020 το μεγαλύτερο ενδιαφέρον προσέλκυσαν οι Γνώσεις ηλεκτρονικών υπολογιστών και ακολουθούν οι, Ικανότητες Επικοινωνίας και Διαπραγμάτευσης στην εργασία, οι δεξιότητες για Management και Project Management και οι Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας.
Στην ΕΕ2021, υψηλό συνεχίζει να είναι το ενδιαφέρον για Γνώσεις και δεξιότητες Αγροτική Επιχειρηματικότητα. Σε αντίθεση με την ΕΕ2019 όπου το αντικείμενο αυτό είχε την μεγαλύτερη αρνητική αντιμετώπιση, στην ΕΑΔ2020 φαίνεται ότι το ~50% του ανθρώπινου δυναμικού το επιζητά και θα το παρακολουθούσε.
Αντίστοιχα με την ΕΕ2020, στην ΕΕ2021 μεγάλο ενδιαφέρον συγκέντρωσαν οι Διαχείριση εργασιακού άγχους-στρες & Λήψη Απόφασης και η Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο.
Πιο περιορισμένο (αλλά πάνω από 30%) ενδιαφέρον καταγράφηκε για δεξιότητες σχετικά με τα αντικείμενα κατάρτισης Οριζόντιες, Οργανωτικές και Διοικητικές Ικανότητες και για την Συμβουλευτική και Ενεργοποίηση.
Καθίσταται σαφές από όλα τα προαναφερθέντα, ότι τα αποτελέσματα ως προς την αξιολόγηση των νέων αντικειμένων που προτείνονται από τον Περιφερειακό Μηχανισμό, το 2020 και το 2021 (όπως και στην Έκθεση του 2019) για κατάρτιση είναι ιδιαίτερα θετικά, δηλαδή τόσο οι επιχειρήσεις όσο και το εργατικό δυναμικό ενδιαφέρονται ιδιαίτερα για τα επικαιροποιημένα αντικείμενα κατάρτισης που έχουν προταθεί από τον Περιφερειακό Μηχανισμό προς υλοποίηση. Οι δεξιότητες επικοινωνίας, οι ικανότητες και γνώσεις που σχετίζονται με το Management και Project Management, οι Δεξιότητες Επιχειρηματικότητας (και ιδίως αναφορικά με την αγροτική επιχειρηματικότητα) και η Διαχείριση κρίσεων και συγκρούσεων στον εργασιακό χώρο βρίσκονται στις υψηλότερες θέσεις ζήτησης.
Πέραν της επίμονης θετικής απόκρισης (τόσο από το εργατικό δυναμικό όσο και από τις επιχειρήσεις) σε όλα (πλην ενός) τα προτεινόμενα αντικείμενα κατάρτισης- reskilling, τόσο από τις έρευνες για την Αγορά Εργασίας το 2020 και το 2021 όσο και από την υλοποίηση του Επιμορφωτικού Προγράμματος για τη σύνδεση πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα προκύπτουν ξεκάθαρα και οι ανάγκες για κατάρτιση σε μια σειρά από θεματικές ενότητες- αντικείμενα και συγκεκριμένα τα κάτωθι, μεταξύ άλλων και για να καλυφθούν με εξειδικευμένο τρόπο τόσο η ανάγκη σε ζητήματα διοίκησης επιχειρήσεων- management (ζητήματα που πλέον με το νέο επικαιροποιημένο πρόγραμμα reskilling ενσωματώνονται περαιτέρω εξειδικευμένα σε αρκετά modules) και εξειδικευμένα ζητήματα οικονομίας όπως η κοινωνική οικονομία (που ενδυναμώνεται στην Ελλάδα ως προοπτική) όσο και οι ανάγκες για πρακτικές και εξειδικευμένες γνώσεις σε κρίσιμους τομείς οικονομικής δραστηριότητας (πρωτογενής τομέας, τουρισμός, εμπόριο-πωλήσεις και αγροτικός τομέας):

  1. 1. Διαχείριση και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού μέσω της Επικοινωνίας και των Αρχών της Ποιοτικής Εξυπηρέτησης του Πελάτη & Διαχείριση Παραπόνων, Αντιρρήσεων και Συγκρούσεων στο χώρο εργασίας
  2. 2. Τυποποίηση – Προδιαγραφές – Πρότυπα Ποιότητας για αγροτικά προϊόντα
    Τούτων δοθέντων, το 2ο Επικαιροποιημένο- Αναπροσαρμοσμένο Πρόγραμμα- Πλαίσιο (που υποβλήθηκε στην Περιφέρεια την Ιανουάριο 2022) συναπαρτίζεται από 15 modules (θεματοποιημένες διδακτικές ενότητες) που καλύπτουν τον αναγκαίο συνδυασμό συγκεκριμένων γενικών και ειδικών θεματικών, όπως αυτός αναδείχθηκε από την αξιολόγηση του 1ου Επικαιροποιημένου Προγράμματος- Πλαισίου Κατάρτισης (Π.Ε.3.2.) και από τα ευρήματα της ποιοτικής και ποσοτικής έρευνας, που έχει προηγηθεί στο πλαίσιο της Δράσης 2, και συνακόλουθα τις Ετήσιες Εκθέσεις του 2020 και 2021, αλλά και από την εμπειρία υλοποίησης του Επιμορφωτικού Προγράμματος για τη σύνδεση Πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα (βλ. https://agro-tourism-training-roc.uoc.gr/).
    Πρόκειται για ολοκληρωμένο Πρόγραμμα- Πλαίσιο το οποίο προτείνεται να υλοποιηθεί ως έχει, καθώς μάλιστα έχει γίνει και σημαντική (όσο και επιτυχημένη) εφαρμογή μεγάλου μέρους του στο πλαίσιο του Επιμορφωτικού Προγράμματος για τη σύνδεση Πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα
    Στον Πίνακα, που ακολουθεί, παρουσιάζονται οι 15 διδακτικές ενότητες (modules).

A.A. Τίτλος Διδακτικής Ενότητας
1 Συμβουλευτική και Ενεργοποίηση – Ενδυνάμωση των ατόμων με όρους coaching και mentoring (έμφαση στην οριζόντια διάσταση της Συμβουλευτικής)
2 Αγορά Εργασίας και Οριζόντιες, Οργανωτικές, Επιχειρηματικές και Διοικητικές Ικανότητες
3 Δια Βίου Μάθηση και Εκπαίδευση Ενηλίκων: Δομές, φορείς, υπηρεσίες και πρακτικές
4 Ικανότητες Επικοινωνίας και Διαπραγμάτευσης στην εργασία και στο επιχειρείν
5 Τεχνικές Πωλήσεων και Εμπόριο
6 Διαχείριση και Ανάπτυξη Ανθρώπινου Δυναμικού μέσω της Επικοινωνίας και των Αρχών της Ποιοτικής Εξυπηρέτησης του Πελάτη & Διαχείριση Παραπόνων, Αντιρρήσεων και Συγκρούσεων στο χώρο εργασίας.
7 Διαχείριση εργασιακού άγχους- στρες & Λήψη Απόφασης
8 Συμβουλευτική Απασχόλησης, Τεχνικές Εύρεσης Εργασίας και Επαγγελματικός Προσανατολισμός
9 Σύνταξη Βιογραφικού Σημειώματος και προετοιμασία για συνέντευξη
10 Management και Project Management
11 Management, υπηρεσίες και ρυθμιστικό πλαίσιο τουρισμού
12 Επιχειρηματικότητα Ανάληψη Πρωτοβουλίας
13 Αγροτική Επιχειρηματικότητα
14 Τυποποίηση – Προδιαγραφές – Πρότυπα Ποιότητας για αγροτικά προϊόντα
15 Κοινωνική Οικονομία


  1. Στο πλαίσιο της 1ης Επικαιροποίησης του Προγράμματος Κατάρτισης- Reskilling (2020) κρίθηκε σκόπιμη, με βάση τα ευρήματα της Δράσης 2, η αναπροσαρμογή των 3 Προγραμμάτων που είχαν προταθεί στο πρώτο Πρόγραμμα- Πλαίσιο (του 2017) με εμπλουτισμό τους σε θεματικές ενότητες, ενίσχυση του περιεχομένου τους και συνακόλουθα αύξηση των διδακτικών ωρών, όσο και η ανάπτυξη 2 νέων Προγράμματων και συγκεκριμένα του Δ και του Ε. Στο πλαίσιο της 2ης Επικαιροποίησης του Προγράμματος Κατάρτισης- Reskilling (2022) τα 5 συνολικά Προγράμματα διατηρούνται, με σημαντικές (όσο και αναγκαίες) όμως τροποποιήσεις στο περιεχόμενό τους (ως προς τις θεματικές ενότητες) και συνακόλουθα στο μαθησιακό υλικό. Πιο συγκεκριμένα:
    Με βάση τα προαναφερθέντα κι ειδικότερα με βάση την πολυεπίπεδη αξιολόγηση του πρώτου προτεινόμενου Προγράμματος- Πλαισίου Κατάρτιση προτείνεται η άμεση υλοποίηση έστω και πιλοτικά όλων των επιμέρους Προγραμμάτων Κατάρτισης- Reskilling. Το Πρόγραμμα Α απευθύνεται αποκλειστικά σε ανέργους, το Πρόγραμμα Β σε εργαζόμενους στον εμπορικό τομέα και ανέργους που ενδιαφέρονται γι’ αυτόν, το Πρόγραμμα Γ σε εργαζόμενους στον τομέα παροχής υπηρεσιών (και ειδικά στον Τουρισμό) και ανέργους που ενδιαφέρονται γι’ αυτόν, το Πρόγραμμα Δ σε δυνάμει και ενεργεία εργαζόμενους στον αγροτικό τομέα και το Πρόγραμμα Ε για δυνάμει και ενεργεία αυταπασχολούμενους.
    Καθένα εκ των 5 Προγραμμάτων, συναρθρώνεται σε 5 διδακτικές ενότητες (modules) 10 ωρών έκαστη. Τα πρώτα 2 moduleς {Διδακτική Ενότητα 1: Συμβουλευτική και Ενεργοποίηση – Ενδυνάμωση των ατόμων με όρους coaching και mentoring και Ενότητα 2: Αγορά Εργασίας και Οριζόντιες, Οργανωτικές, Επιχειρηματικές και Διοικητικές Ικανότητες} είναι κοινά και για τα 5 Προγράμματα, καθώς κρίνεται απαραίτητη με βάση τα ευρήματα της επικαιροποιημένης έρευνας- διάγνωσης αναγκών (Δράση 2), όσο και την εμπειρία της πιλοτικής εφαρμογής του Προγράμματος Α, αλλά και την εμπειρία της υλοποίησης του Επιμορφωτικού Προγράμματος γι τη σύνδεση Πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα η ανάπτυξη συναφών δεξιοτήτων και η παροχή συμβουλευτικής τόσο σε εργαζόμενους διαφορετικών τομέων οικονομικής δραστηριότητας όσο και σε ανέργους.
    Τα Προγράμματα και συνακόλουθα η διδασκαλία των modules εδράζεται σε μεικτές μεθόδους (συνδυαστικό Μοντέλο Επιμόρφωσης- Blended Learning) και ως εκ τούτου πραγματοποιείται με συνδυασμό δια ζώσης διδασκαλίας (5 ωρών ανά διδακτική ενότητα) με ασύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλίας (5 ωρών ανά διδακτική ενότητα). Όπως ήδη επισημάναμε, η εξ αποστάσεως επιμόρφωση γίνεται με ασύγχρονη επιμόρφωση. Οι επιμορφούμενοι θα πρέπει να μελετήσουν υλικό (τουλάχιστον 2 σύντομα κείμενα της επιλογής του επιμορφωτή) που θα αναρτάται στην πλατφόρμα από τους επιμορφωτές και να κάνουν μια μικρή εργασία- άσκηση με βάση αυτό. Για τις ανάγκες της επιμόρφωσης, όπως ήδη επισημάναμε, μπορεί (για λόγους απομείωσης του κόστους) να αξιοποιηθεί η E-learning Πλατφόρμα, που έχει σχεδιασθεί από το Πανεπιστήμιο Κρήτης για τις ανάγκες του Επιμορφωτικού Προγράμματος για τη σύνδεση Πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα (με τις αναγκαίες αλλαγές φυσικά στο περιεχόμενο): https://agro-tourism-training-roc.uoc.gr/mathimata/login/index.php
    Κάθε Πρόγραμμα ολοκληρώνεται με την 5ώρη δια ζώσης επισκόπηση και ανατροφοδότηση και την 5ώρη δια ζώσης Αξιολόγηση των Επιμορφούμενων αλλά και του Προγράμματος από τους Επιμορφούμενους.
    Τέλος προτείνεται να επαναληφθεί (με τις απαραίτητες προσαρμογές) το, μεγάλης κλίμακος Επιμορφωτικό Πρόγραμμα για τη σύνδεση Πρωτογενούς και Τουριστικού Τομέα (ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΣΤ). Το συγκεκριμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα υλοποιήθηκε (στη βάση Προγραμματικής Σύμβασης Περιφέρειας Κρήτης και Πανεπιστημίου Κρήτης) με μεγάλη επιτυχία, στο διάστημα 25/9/2021-14/11/2021, σε 501 επιμορφούμενους/ ες.
    Επίσης προτείνονται τα ακόλουθα:
    • Ενθάρρυνση της καινοτομίας και της ισχυρότερης δικτύωσης του ανθρώπινου δυναμικού μέσω:
  • δημιουργίας θερμοκοιτίδων (think tanks) και hub events καινοτομίας και επιχειρηματικότητας, υπό την αιγίδα του νέου Παρατηρητηρίου Επιχειρηματικότητας της Περιφέρειας
  • υποστήριξη της διαδικασίας μάθησης μέσω της προσφοράς υπηρεσιών και ενίσχυση της τεχνικής εκπαίδευσης,
  • υποστήριξη/επαναπροσδιορισμός των Κέντρων Δια Βίου Μάθησης και συνεργασία με τα ΚΕΔΙΒΙΜ των Πανεπιστημίων της Κρήτης
    • Ανάπτυξη sectoral skills councils με τη συμμετοχή των κοινωνικών εταίρων και των παραγωγικών φορέων, αξιοποιώντας και τις σχετικές μέριμνες του Ν.4763/2020.
    • Προκήρυξη (σε συνέχεια των ήδη προκηρυχθέντων και βασισμένων στα ευρήματα της διάγνωσης αναγκών του Περιφερειακού Μηχανισμού) νέων προσαρμοσμένων και εξειδικευμένων προγραμμάτων κατάρτισης (με χαρακτηριστικά στοχευμένου reskilling):
  • για την ενίσχυση κοινωνικά αδύναμων ομάδων (μακροχρόνια άνεργοι, άνεργοι άνω των 45)
  • για τους νέους αλλά και υφιστάμενους αυτοαπασχολούμενους προς την κατεύθυνση ανάπτυξης της επιχειρηματικότητας και πρωτοβουλίας.
  • για μεγάλες επιχειρήσεις σε αντικείμενα που θα προσδιορίσουν οι ίδιες με βάση τις ανάγκες τους (να κλάδο οικονομικής δραστηριότητας)
    Η κατάρτιση αποτελεί ex definitio ενεργητική πολιτική απασχόλησης και ως τέτοια πρέπει να αναπτυχθεί περαιτέρω στην Περιφέρεια Κρήτης,
    η οποία ήδη αξιοποιεί τα σχετικά ευρήματα, προτάσεις και εργαλεία του Περιφερειακού Μηχανισμού.

*Ο Νίκος Παπαδάκης, είναι Καθηγητής & Διευθυντής ΚΕΠΕΤ
Τμήματος Πολιτικής Επιστήμης Π.Κ.,
Διευθυντής ΚΕΔΙΒΙΜ Πανεπιστημίου Κρήτης,
Μέλος του Επιστημονικού Συμβουλίου του ΕΚΔΔΑ,
Μέλος της ΟΔΕ (Ομάδας Διοίκησης Έργου)

Πηγή 12ο Τεύχος ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω