Η ψηφιοποίηση μοχλός ανταγωνιστικότητας
& εξωστρέφειας

Στην Αττική υπάρχουν σκέψεις συνεργασίας μεταξύ Κρητών επιχειρηματιών αλλά το ενδιαφέρον πρέπει να μετατραπεί σε συνέργειες ώστε να αναδείξει την αξιοπιστία των παραδόσεων, την δυναμική ροή των ποσοτήτων, και την σταθερά υψηλή ποιότητα των Κρητικών προϊόντων, επισημαίνει ο κ. Βασίλης Κορκίδης σε συνέντευξη στο ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ.

Ποιός ο σκοπός του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς – ΕΒΕΠ;

Το Εμπορικό και Βιομηχανικό Επιμελητήριο Πειραιώς επιχειρεί να συμβάλει στη συγκρότηση ενός ελεύθερου, ευέλικτου, ανταγωνιστικού και σύγχρονου επιχειρηματικού περιβάλλοντος το οποίο θα προάγει τις παραγωγικές δυνάμεις της χώρας και θα αναδεικνύει τους τομείς του εμπορίου και της βιομηχανίας ως τις ατμομηχανές που θα οδηγήσουν στη βιώσιμη και αειφόρο οικονομική ανάπτυξη. Συγχρόνως, το ΕΒΕΠ συμμετέχει στη διαμόρφωση της οικονομικής πολιτικής για ένα δίκαιο, αξιόπιστο και σταθερό φορολογικό σύστημα, για τον περιορισμό της γραφειοκρατίας, την αποτελεσματικότητα του δημόσιου τομέα και, γενικότερα, τη δημιουργία των κατάλληλων συνθηκών για την προσέλκυση και την προώθηση ελληνικών και ξένων επενδύσεων.
Με την πεποίθηση ότι η ανάπτυξη της πόλης του Πειραιά συνδέεται άμεσα με τον πλούτο της θάλασσας, μεταξύ των πρωταρχικών στόχων του Επιμελητηρίου είναι η αναβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, ως κέντρου ναυτιλίας, όπου θα συγκεντρώνεται το σύνολο του ναυτιλιακού πλέγματος-συστάδας (Maritime-PortCluster), ώστε να μετατραπεί σε ανταγωνιστικό πόλο έλξης για την παγκόσμια ναυτιλία. Ακόμα, με σειρά δράσεων του προωθεί τη βελτίωση της εξωστρέφειας της πρωτογενούς και δευτερογενούς παραγωγής της Χώρας, εστιάζοντας στην εξαγωγή ελληνικών προϊόντων μεταξύ άλλων και μέσω του εφοδιασμού των κρουαζιερόπλοιων και των ποντοπόρων πλοίων.
Προκειμένου δε να αντιμετωπίσει με δραστικό τρόπο τα θέματα ναυτιλιακού ενδιαφέροντος και τα προβλήματα του ευαίσθητου και συναλλαγματοφόρου κλάδου της «Ναυπηγικής Βιομηχανίας» ενημερώνεται διαρκώς για τις εξελίξεις που αφορούν στον κλάδο, λαμβάνει πρωτοβουλίες για εκπόνηση μελετών, προτείνει λύσεις στους αρμόδιους φορείς και παρεμβαίνει δυναμικά, ενώ συμμετέχει με εκπροσώπους του σε ναυτιλιακά συνέδρια, καθώς και σε ομάδες εργασίας για επίλυση στοχευμένων ζητημάτων του χώρου. Πρόσφατα το Επιμελητήριο τάχθηκε υπέρ της αναζωογόνησης της ναυπηγικής βιομηχανίας υποστηρίζοντας παντοιοτρόπως την επαναλειτουργία των ναυπηγείων Ελευσίνας και Σκαραμαγκά που βρίσκονται στον Κόλπο της Ελευσίνας προωθώντας παράλληλα από κοινού με την Ε.Ε.Ε. και το Ν.Ε.Ε. το maritime Cluster με στόχο να υποστηρίξει στο σύνολό τους τις επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον ευρύτερο τομέα των ναυπηγοεπισκευών αλλά και της παραγωγής υλικών για την ναυτιλία.
Επιπλέον, υλοποιεί με επιτυχία έργα κατάρτισης απασχολούμενων και ανέργων, χρηματοδοτούμενα από την Ευρωπαϊκή Ένωση, με στόχο την αναβάθμιση και πιστοποίηση των επαγγελματικών δεξιοτήτων τους, κυρίως από τους κλάδους της Ναυπηγοεπισκευής.
Για την επίτευξη των ανωτέρω, παρεμβαίνει καθημερινά με τεκμηριωμένες θέσεις και προτείνει λύσεις υποβάλλοντας υπομνήματα, πραγματοποιώντας συναντήσεις και παραστάσεις σε κάθε αρμόδιο φορέα και Οργανισμό, κυβερνητικούς παράγοντες, βουλευτές, αυτοδιοικητικές αρχές και πολιτικούς αρχηγούς.

Ποιά η σημασία του Πειραιά στην διασύνδεση με την Κρήτη;

Ο Πειραιάς φιλοξενεί το μεγαλύτερο λιμάνι στην Ελλάδα και ένα από τα σημαντικότερα μεταξύ των λιμένων της Μεσογείου αλλά και της Ευρώπης για τις εμπορευματικές ροές. Η σημασία στην διασύνδεση με τα κομβικής σημασίας λιμάνια της Κρήτης (Χανιά, Ηράκλειο, Άγιος Νικόλαος) πέραν της ιστορικής σημασίας και αναφοράς έχει ιδιαίτερη σημασία για την διακίνηση αγαθών από και προς την Κρήτη αλλά κυρίως για την διακίνηση των εξαγώγιμων νωπών οπωροκηπευτικών, και όχι μόνο, στις αγορές της κεντρικής Ευρώπης. Πέραν τούτων ο Πειραιάς είναι και η «πύλη» από την οποία διέρχεται μέρος των τουριστικών ροών που επιλέγουν τα πλοία της ακτοπλοΐας για να μεταβούν στην Κρήτη.

Πόσοι Κρήτες επιχειρηματίες δραστηριοποιούνται σε Πειραιά και στην Αττική;

Η παρουσία Κρητών επιχειρηματιών αλλά και επιχειρηματιών η καταγωγή των οποίων έλκει από την Κρήτη στον Πειραιά είναι προφανής καθώς ο Πειραιάς είναι το πρώτο λιμάνι που αντικρίζουν οι κρήτες ερχόμενη στην ηπειρωτική χώρα. Κατά τα ειωθότα επακριβή επι μέρους στοιχεία έχουν στα αρχεία τους οι Σύλλογοι και Σύνδεσμοι Κρητών που εκτείνονται στην Αττική και που καλύπτουν διάφορες δραστηριότητες ως επι το πλείστων σχετιζόμενες με την λαογραφία και τα έθιμα της Κρήτης.

Ποιές προκλήσεις καλούνται οι επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν στο εγγύς μέλλον;

Στην πρώτη για το νέο έτος συνεδρίαση του Δ.Σ. του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, πέραν από την παραδοσιακή κοπή της πίτας, έγινε μια πρώτη ιχνηλάτηση των παραμέτρων που διαμορφώνουν το οικονομικό πεδίο μέσα στο οποίο ο επιχειρηματικός κόσμος της ευρύτερης περιοχής του Πειραιά, καλείται να δραστηριοποιηθεί το τρέχον έτος. Ωστόσο η σύρραξη μεταξύ Ρωσίας Ουκρανίας άλλαξε βασικές παραμέτρους που επιδρούν στο επιχειρείν καθώς εκτίναξε στα ύψη το ενεργειακό κόστος. Επί της ουσίας η αύξηση των τιμών των πετρελαιοειδών αλλά και του ηλεκτρικού ρεύματος συμπύκνωσαν τις προκλήσεις των επιχειρήσεων και ιδιαίτερα των μικρομεσαίων σε εκείνη (την πρόκληση) της επιβίωσης.
Το Ε.Β.Ε.Π. θεωρεί πως το 2022 θα δοθεί μάχη κατά της ακρίβειας με τον πληθωρισμό σε αρκετές ευρωπαϊκές χώρες να καταγράφει ιστορικά υψηλά πολλών ετών. Οι πιέσεις αυτές συνδέονται με τη ραγδαία αύξηση των τιμών της ενέργειας και της αναντιστοιχίας μεταξύ της αυξημένης ζήτησης και της αδύναμης προσφοράς, λόγω των δυσχερειών που επέφερε η πανδημία στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Η αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων θεωρείται μείζονος σημασίας, καθώς η άνοδος του επιπέδου τιμών σε βασικά προϊόντα και, κυρίως, στην ενέργεια, επιβαρύνει σημαντικά τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς, συμπιέζοντας εν τέλει την αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών. Ωστόσο, οι φορολογικές ελαφρύνσεις και οι επιδοτήσεις ηλεκτρικής ενέργειας, φυσικού αερίου και πετρελαίου θέρμανσης που έδωσε η κυβέρνηση επιχειρούν να αντισταθμίσουν, εν μέρει, την αρνητική επίπτωση των πληθωριστικών πιέσεων στο διαθέσιμο εισόδημα και, συνεπώς, στην κατανάλωση.
Πέραν του οικονομικού πλαισίου δεν πρέπει να διαλάθει της προσοχής ότι η εξωστρέφεια ήταν και παραμένει μια από τις μεγάλες προκλήσεις για τις επιχειρήσεις. Εξωστρέφειας αναγκαίας για την ανταγωνιστικότητα άρα και την επιβίωση σε μία οικονομία η οποία εξακολουθεί παγκοσμιοποιημένη. Να σημειωθεί ότι στην εξωστρέφεια των επιχειρήσεων ιδιαίτερης σημασίας προσλαμβάνει και η ψηφιοποίηση η οποία επί της ουσίας «ανοίγει παράθυρο» παρουσίας σε όλες τις αγορές ευνοώντας ακόμη και την ανάπτυξη συνεργιών με άλλες ομοειδούς χαρακτήρα επιχειρήσεις, και όχι μόνο.

Τι χρειάζεται ώστε η ψηφιοποίηση και η τεχνική νοημοσύνη να γίνουν εφαλτήριο για τις επιχειρήσεις;

Η πανδημία λειτούργησε ως επιταχυντής της ψηφιοποίησης. Υπό το βάρος των lockdown πολλές επιχειρήσεις αναγκάστηκαν είτε να βελτιώσουν την ψηφιακή παρουσία τους είτε, όπως στην περίπτωση μεγάλης μερίδας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων να την δημιουργήσουν. Όπως προανέφερα η ψηφιοποίηση βελτιώνει την ανταγωνιστικότητα και την εξωστρέφεια.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ιδιαίτερα προσοδοφόρα αποδείχθηκε η περσινή χρονιά για όσες επιχειρήσεις δραστηριοποιούνται στο χώρο του ηλεκτρονικού εμπορίου, το οποίο διευρύνει ολοένα και περισσότερο το αποτύπωμά του. Σύμφωνα με έρευνα του Εργαστηρίου Ηλεκτρονικού Εμπορίου Επιχειρείν (ELTRUN), η συνολική αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου εκτιμάται ότι έφτασε τα 14 δισ. ευρώ το 2021 και αφορά στην πώληση προϊόντων και υπηρεσιών. Ο ηλεκτρονικός τζίρος εκτινάχθηκε σε επίπεδα ρεκόρ το 2021, από τα 9 δις το 2019 και τα 11,5 δις ευρώ του 2020 επιβεβαιώνοντας ότι οι online αγορές από τα e-shops αποτελούν μια νέα κανονικότητα στο εμπόριο.
Πλέον στην Ελλάδα έξι στους δέκα χρήστες του διαδικτύου θεωρούνται πλέον online αγοραστές αν και ακόμα υπάρχουν σημαντικά περιθώρια, καθώς σε χώρες της Δυτικής Ευρώπης το 80% των καταναλωτών ψωνίζουν διαδικτυακά. Από τους Ελληνες διαδικτυακούς αγοραστές ο ένας στους τρεις (31%) πραγματοποιεί από τον υπολογιστή του πάνω από το 20% των συνολικών του αγορών, ενώ σύμφωνα με την έρευνα σε ό,τι αφορά στα ποσοστά αγορών μέσω διαδικτύου ανά κατηγορία τον Δεκέμβριο 2021 τα υψηλότερα ποσοστά καταγράφονται στις κατηγορίες εισιτήρια – ξενοδοχεία με 45% και ηλεκτρικά – ηλεκτρονικά είδη με 34% και ακολουθούν τα είδη ρουχισμού με 20%, τα παιχνίδια – είδη δώρων – κοσμήματα με 17%, τα είδη προσωπικής περιποίησης με 13%, τα έπιπλα με 13%. Σήμερα εκτιμάται πως 15.000 εμπορικές εταιρίες έχουν ολοκληρωμένα ψηφιακά κανάλια πωλήσεων.
Στην αγορά σήμερα υπάρχει μια πλειάδα εργαλείων ψηφιακής τεχνολογίας τα οποία οι επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιήσουν. Αλλά για να γίνει αυτό θα πρέπει πρώτα να αξιολογήσουν το πεδίο επί του οποίου θα πρέπει να κινηθούν αλλά και να διασφαλίσουν ότι θα υπάρχει το κατάλληλα εκπαιδευμένο προσωπικό για την ορθή χρήση της τεχνολογίας. Σήμερα δεν μπορούμε να απαιτούμε από το κράτος να ψηφιοποιηθεί όταν οι επιχειρήσεις δεν εκσυγχρονίζονται ψηφιακά. Η ψηφιακή εποχή απαιτεί ταχύτητες υψηλές και σε τέτοιες θα πρέπει να κινηθούν και οι επιχειρήσεις εφ’ όσον θέλουν να ανταγωνίζονται με ίσους όρους. Διαφορετικά…

Υπάρχουν σκέψεις για συνέργειες Κρητών επιχειρηματιών στο Λεκανοπέδιο;

Σε όλο το φάσμα των επιχειρηματικών – επιχειρησιακών δραστηριοτήτων συναντάς επιχειρηματίες από την Κρήτη. Τούτου δοθέντος είναι προφανές ότι επιχειρήσεις με συναφές αντικείμενο ή συνδυαστικά όπως επί παραδείγματι το εμπόριο νωπών με τις μεταφορές του από την Κρήτη έχουν αναπτύξει κάποιου είδους συνέργειες. Μετά μάλιστα την διετή περιπέτεια της πανδημίας ευελπιστούμε να επιστρέψουν στον Πειραιά οι διοργανώσεις εκθέσεων τοπικών προϊόντων με τη συμμετοχή Κρητικών επιχειρήσεων αγροδιατροφής, με την ίδια και μεγαλύτερη επιτυχία που λάμβαναν χώρα στο παρελθόν. Στο Λεκανοπέδιο θεωρώ πως σίγουρα υπάρχουν σκέψεις συνεργασίας μεταξύ Κρητών επιχειρηματιών της παραγωγής, του λιανικού εμπορίου, των οδικών και θαλάσσιων μεταφορών, αλλά θα πρέπει το ενδιαφέρον να μετατραπεί σε συνέργειες ώστε να αναδείξει την αξιοπιστία των παραδόσεων, την δυναμική ροή των ποσοτήτων, και την σταθερά υψηλή ποιότητα των Κρητικών προϊόντων.

Πηγή 11ο Τεύχος ΚΡΗΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΕΙΝ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Σχετικά άρθρα

Ξεκινήστε να γράφετε τον όρο αναζήτηση επάνω και πατήστε enter για Αναζήτηση. Πατήστε ESC για ακύρωση.

Επιστροφή επάνω